Franciaországban az ország hagyományaihoz hűen éppen munkabeszüntetés van. A szokásos menetrendtől abban különbözik ez a mostani eset, hogy ezúttal energiaválság és ellátási akadozás idején sztrájkolnak az olajipari munkások, és erről nem nehéz megállapítani, hogy az ilyesmi nem szokott jót jelenteni. A V4NA nemzetközi hírügynökség jelentése szerint fokozódik a káosz a francia benzinkutakon, és be kell avatkoznia a kormánynak.
A nyugat-európai országban egyre súlyosabb benzinhiány van a folytatódó sztrájk miatt, mert a szakszervezeti képviselők és a cégvezetés nem tudott megegyezni a bértárgyalásokon: a munkavállalók továbbra sem kapják meg az infláció miatt követelt 10 százalékos emelést, csupán 3,5 százalékot kínálnak nekik. A legnagyobb francia szakszervezet, a CGT által indított sztrájk miatt az olajfinomítók kétharmada leállt; sajtóértesülések szerint érintett a TotalEnergies és az ExxonMobil több finomítója is. Franciaország üzemanyag-behozatalra kényszerül, ami az oroszellenes szankciók által felhajtott árak mellett a kevésbé kellemes élmények közé tartozik.
Finomítók nélkül pedig a benzinkutakon is jobbára csak üdítőt, csokit és szendvicset lehet simán venni, üzemanyagot már nehezebben. A kutak 30 százaléka ellátási zavarokkal küzd, hosszú sorok kígyóznak az otthoni marmonkannás készleteiket feltölteni vágyó autósokból. A sorban állás természetszerű velejárója az idegeskedés, és minden jel arra mutat, hogy a franciák nem elég halvérűek ahhoz, hogy elkerüljék az idegeskedéssel természetszerűleg együtt járó ordítozásokat és verekedéseket a benzinkutaknál.
A Párizs északi részén lévő Porte d’Aubervilliers nevű városrészben október 11-én, kedden reggel több kilométeres dugót okoztak a benzinkútnál sorakozók, akik órákat vártak a tankolásra. Úgy tűnik, hiába rimánkodik Agnès Pannier-Runacher energiaügyi miniszter, hogy senki ne készletezzen és ne tankoljon kannába, mert azzal csak súlyosbítja a helyzetet és fokozza az üzemanyaghiányt. Élisabeth Borne miniszterelnök összehívta az illetékes minisztereket, majd az egyeztetés eredményeként a kormány felszólította a prefektusokat, hogy rendeletben tiltsák meg a kannába történő tankolást – derül ki a Le Parisien cikkéből. Három délkelet-franciaországi megye, Var, Vaucluse és Alpes-de-Haute-Provence vezetése ennél is tovább ment: náluk személyautóba is legfeljebb 30 litert lehet tankolni, 3,5 tonnánál nehezebb járműveknél pedig 120 liter a felső határ az október 14-ig érvényes rendelet értelmében.
Macron szerint meg kell oldani a problémát
A helyzet odáig fajult, hogy Emmanuel Macron sem nézhet éppen másfelé. Az elnök lenyűgöző éleslátással kijelentette, hogy mielőbb megoldást kell találni a problémára. Ennek érdekében a kormány megpróbál nyomást gyakorolni a felekre, de jelezte, hogy ehhez a szakszervezeteknek és a munkaadóknak is vállalniuk kell a felelősséget, és a blokád nem tárgyalási mód. Olivier Véran kormányszóvivő az RTL-nek adott nyilatkozatában szintén felszólította a sztrájkolókat a blokád feloldására, mondván, az olajfinomítók megbénítása nem járhat együtt a francia emberek életének akadályozásával.
Jordan Bardella, a jobboldali Nemzeti Tömörülés elnöke bírálta a kormányt, véleménye szerint ugyanis minél nagyobb mértékű az üzemanyaghiány, a francia kormány annál inkább bizonygatja, hogy nincs semmi probléma. Bardella úgy véli, hogy jogos a béremelés iránti igény egy olyan szuperprofittal rendelkező vállalat esetében, mint amilyen a TotalEnergies, ugyanakkor helytelennek tartja azt, hogy ezzel megbénítják a munkába igyekvő lakosságot.
Forrás: Origo; Fotó: dtnext.in
Facebook
Twitter
YouTube
RSS