Volt ez a tér, amelyet lehasítottak a Városliget testéből, hogy aztán a szovjet megszállók nagy parádékat tarthassanak egy elnyomott, kifosztott és megalázott nép szeme láttára. Így ment ez számtalan, hosszú, de mára feledni vágyott évtizedig. Aztán a rendszerváltás egy pillanat alatt változtatott meg mindent, a balkáni megszállók felvonulási helyén nem maradt más, csak a hideg virsli – meleg sör elegyes zamatának halvány emléke, no meg egy óriási, sivár placc, amelyet a környék lakói jobb híján parkolónak használtak. Milyen jellemző, hogy a szovjet hatalom magyar kiszolgálóinak szocreál fantáziája sosem volt képes bármit kezdeni ezzel a területtel a leaszfaltozáson és lebetonozáson kívül. És persze az is milyen jellemző, hogy az egykori elvtársak jelenlegi szellemi utódai ugyanígy csak arra képesek, hogy a terület hasznosítását és újra bezöldítését minden eszközzel megakadályozzák. Igen, ez Karácsony Gergely és a jelenlegi városvezetés. Mondanunk sem kell tehát: mázli, hogy nem Karácsony Gergelyen múlt, hogy befejeződhetett a mélygarázs építése, és ma ezekben a képekben gyönyörködhetünk. A zuglói szocialista polgármester, Horváth Csaba nemrég itt akart kordonokat bontani. Harcolni az elnyomás ellen. Valójában harcolni a szocializmus mocskának feltakarítása ellen, a fejlődés ellen, valószínűleg puszta proliirigységből. Hiszen végre végképp eltűnt egy tájseb, amelyet az MSZP jogelődjének köszöhet a főváros, amelyet jelenleg a jogutódok, elvbarátok vezetgetnek.
Hiába tüntetett ellene évekig Karácsony Gergely, a Városliget autómentesítése, tehermentesítése is mérföldkőhöz érkezett, hiszen vasárnap a Liget Budapest Projektnek köszönhetően átadták a Múzeum Mélygarázst, amely a Dózsa György úton kínál parkolási lehetőséget a Városligetbe látogatóknak és a környék lakóinak. A sajtótájékoztatón Baán László a Liget Budapest Projekt miniszteri biztosa mutatta be a háromszintes, 800 férőhelyes, akadálymentesített parkolót, amelyben természetesen helyet kaptak elektromos töltőállomások és családbarát parkolóterületek is. Mára tényleg elképzelhetetlen kontraszt, hogy azon a területen, ahol évtizedeken keresztül a kommunizmus őrült ideológiáját fegyverrel terjesztő megszálló szovjet csapatokat, és egy hazug és elnyomó rendszert éltettek, ma olyan szavakat használhatunk: családbarát parkoló. A ma szemével az tűnik hihetetlennek, amilyen még pár évtizede volt a Városliget felvonulási tere.
Ezért is lehet külön fricska az az Európában egyedülálló különlegesség, hogy a Városliget és a művészetek évszázados összekapcsolódására reflektálva a mélygarázs belső terei a nemzeti képtár gyűjteményéből 12 kiemelkedő magyar mester egy-egy remekművét idézik meg, Moholy-Nagy Lászlótól Keserü Ilonán, Maurer Dórán és Bak Imrén át Victor Vasarelyig. Magyar képzőművészek alkotásai garázsfalon – ilyen ellen is csak a haladó fővárosi baloldal volt képes harcolni, ámde sikertelenül.
A 12 kiemelkedő magyar remekmű reprodukcióit a Szépművészeti Múzeum, a Magyar Nemzeti Galéria és a Vasarely Múzeum gyűjteményéből válogatták, a maga nemében teljesen egyedivé, és a Városliget kulturális hagyományaihoz és átfogó megújításához méltóvá téve az új létesítményt
– emelte ki Baán László.
A Múzeum Mélygarázs térszint feletti részét pedig végre visszakapta a Városliget; ahogyan a képeken is látszik, az egykori betonsivatag helyét átvette a zöld, hiába visszhangzik még a baloldali kampányszlogen, amely szerint csökken a Városliget zöldfelülete.
A korábban évtizedekig parkoló autók által megszállt, bazaltkockás terület helyén egy hangulatos sétány jött létre, több, mint tízezer négyzetméternyi új zöldfelülettel
– hangsúlyozta a miniszteri biztos. Baán László azt is kiemelte, hogy a Liget Budapest Projekt egyik fő célkitűzése a park zöldfelületének rehabilitációja és gyarapítása mellett a parkot évtizedek óta fojtogató autóforgalom radikális csökkentése.
Az autómentes Városliget felnőtt és gyermek látogatói így az eddiginél lényegesen csendesebb és jobb levegőjű közparkban pihenhetnek, sportolhatnak, játszhatnak majd. A cél elérésének első lépéseként megszűnt a felszíni parkolás lehetősége az Ötvenhatosok terén, és óriási mérföldkő, hogy megnyílt a háromszintes, 800 autót befogadni képes Múzeum Mélygarázs
– emelte ki, hozzátéve: a járványidőszak alatt este 7 és reggel 7 óra közötta a mélygarázsban bárki ingyenesen parkolhat.
A parkoló természetesen nemcsak azoknak készült, akik a Városligeti Sportcentrumba vagy a futókörhöz érkeznek, vagy a Nagyjátszótérre látogatnak ki, hanem a környék lakosainak és az irodákban dolgozóknak is. Az önkormányzati lakossági várakozási engedéllyel rendelkező VI., VII. és XIV. kerületi lakosok 17:00 és 9:00 között, 200 férőhely erejéig – egyszeri (tehát nem napi!) 2000 forintos regisztrációs díj megfizetése mellett – ingyenesen parkolhatnak, amennyiben regisztrálnak a Liget Budapest Projekt honlapján.
A Liget-projektnek köszönhetően megvalósuló Néprajzi Múzeum új épülete és a Dózsa György út–Ajtósi Dürer sor sarkára tervezett Városligeti Színház közötti, most megújult területen több, mint tízezer négyzetméternyi új zöldfelület került kialakításra, ahová több, mint 100 lombos fát, négyezer cserjét, és mintegy 40 ezer virághagymát és évelőnövényt ültettek
– erről már Gyorgyevics Benedek, a Városliget Zrt. vezérigazgatója beszélt, hogy még néhány ténnyel stresszelje az amúgy is teljesen hiteltelenné vált Városliget-ellenes kritikákat. A vezérigazgató arra is fehívta a figyelmet, hogy az elkövetkezendő időszakban a tervek szerint további mélygarázsok épülnek, és a Kós Károly sétány valódi, autóforgalom-mentes sétánnyá alakításával egy zöldebb és sokkal élhetőbb park lesz a Liget. Karácsony meg majd Facebook-posztokkal meg sétáltathatós tujákkal fog küzdeni ellene. Ez már csak egy ilyen játék.
Vezetőkép/videó: Liget Budapest Projekt
Facebook
Twitter
YouTube
RSS