A Demokratikus Koalíció jópofának tűnő virtuális jelenléte nem más, mint listaépítés, méghozzá kőkemény marketing-technika, amit más vállalkozások, cégek is alkalmaznak azért, hogy minél szélesebb körben érjenek el potenciális ügyfeleket. Persze Gyurcsány Ferencék adatbázis-építéséről hallva minden bizonnyal többen is megborzonganak, ráadásul a pártot a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) korábban már megbüntette azért, mert nem megfelelő elővigyázatossággal tárolta felhasználói bizalmas adatait, amit aztán egy hackertámadás során simán le is nyúltak tőlük. De talán nem is ez a legfontosabb információ, hanem az a nemzetközi kapcsolati háló, ami kirajzolódik a párt mögött. Ismerkedjünk meg közösen a politikai marketing boszorkánykonyhájában fortyogó DK-s kampánystratégiákkal és befolyásolási mechanizmusokkal, miközben azokról se felejtkezzünk el, akik mindehhez kellő adalékot adtak!
Mint arról korábban írtunk: a DK nemes egyszerűséggel elsumákolta a NAIH munkatársai előtt, hogy többször is figyelmeztették őket arra, mennyire sérülékeny az informatikai rendszerük. Bár tudtak róla, mégsem tettek semmilyen lépést annak érdekében, hogy illetéktelenek kezébe kerüljön a mintegy 11 ezres adatbázisuk. Pikáns, hogy Gyurcsányék erről az érintetteknek nem szóltak, sőt, a hatósági bejelentést is elmulasztották megtenni. Az pedig már csak a cseresznye a habon, hogy a virtuális sztrádán (is) száguldó Demokratikus Koalíció amerikai cégek segítségével gyűjt adatot magyar felhasználókról. A párt honlapján azóta már új szöveggel találkozhatunk, ebben pedig azt írják, hogy “a megbízó adatfeldolgozó teljes felelősséggel tartozik az adatkezelő felé a további adatfeldolgozó kötelezettségeinek teljesítéséért”. Tehát nem Gyurcsányékat terheli a felelősség. De akkor kiket?
A DK honlapján közzétett információk szerint a személyes adatok egy részét harmadik országban található tárolóhelyen/felhő alapú tárolóhelyen tárolja. A DK a rendelet előírásai szerint kizárólag olyan harmadik fél szolgáltatásait veszi igénybe, amelynek adatkezelési megfelelőségéről meggyőződött. Az adatkezelés titkossága és annak technikai biztonsága érdekében minden személyes adatot a párt központja kezel, helyi hozzáférést csak meghatározott esetben és céllal engedélyez meghatározott személyi körnek. Ez így egész biztonságosnak hangzik, igaz? De nézzük meg közelebbről, kiket is rejtenek a DK által megbízott informatikai cégek, akik mégiscsak hozzáférhetnek a felhasználók adataihoz. A két amerikai cégről, a Mailgun Technologies Inc.-ről és a Manychat Inc.-ről már írtunk: az ő szolgáltatásaikat gyakorlatilag az összes hazai nagyvállalat előszeretettel használja annak hatékonysága miatt. (Más kérdés, hogy leginkább marketingcéllal, nem pedig politikai tőkét kovácsolni a megszerzett felhasználói szokásokból.) A listán szereplő Marketing and Analytics Kft., valamint Suga Gábor Patrik neve sem ismeretlen a DK háza tájáról: a fiatalemberrel 18 milliós szerződést kötöttek még 2018-ban. Suga személye talán csak annyiban izgalmas, hogy nem kevés cégben van érdekeltsége, amelyekből a céginformációs adatbázis szerint több is felszámolás alatt áll.
Az ATW Internet Kft. kétszemélyes vállalkozása sem mondható túl bizalomgerjesztőnek, hiszen regisztrált negatív információkat találtunk az adatbázisában.
De talán még izgalmasabb látni az észtországi bejegyzésű Datadat OÜ céget, ami a Datadat-csoport tagja, és amelyet szocialista politikusok – vagy azokhoz szorosan kapcsolható bizalmi emberek – hoztak létre, így például Bajnai Gordon, Szigetvári Viktor, Ficsor Ádám (volt titkosszolgálati miniszter), és a Demos háza tájáról ismerős Dessewffy Tibor, a digitális szociológia kutatója, Gyurcsány (korábbi) tanácsadója. Ez még az adat-machinációkban vastagon érintett Soros-hálózat által alapított Átlátszó.hu-nál is kiverte néhány napja a biztosítékot, amely “A levitézlett óbaloldal adatbányász cégcsoportja segítette az ellenzéket a tavalyi választásokon” címmel írt cikket, felhívva a figyelmet az “EzALényeg hadműveletre”. A szocialista álhírgyárról korábban portálunk is írt. Más kérdés, hogy az Átlátszó felháborodása mögött a Budapesten nyertes zagyvalékkoalíció belső torzsalkodásait sejthetjük, hiszen Karácsony Gergely maga mellé vette az Átlátszó-alapító Tordai Csabát, és ez a klikk nem érdekelt abban, hogy Gyurcsány Ferenc és Dobrev Klára maradjon az ellenzéket vezető páros, továbbá ők élvezzék inkább a Soros-hálózat és az unió vadliberális vezetőinek bizalmát.
Vissza a jövőbe: Soros György, a Demos, és a választók mobilizációját a közösségi médiában elősegíteni kívánt tetemes pénz
Ismert, a Soros György által létrehozott Open Society Foundations (Nyílt Társadalomért Alapítvány) tetemes összeget utalt át a nemzetközi DEMOS nevű agytrösztnek, amelynek magyarországi kirendeltsége korábban jelentős szerepet játszott 2006-ban Gyurcsány Ferenc és az MSZP újraválasztásának kampányában. Egy 2014-es dokumentum szerint körülbelül 129 ezer dollárt − megközelítőleg 35 millió forintot − kapott Soros György alapítványától a DEMOS, amelynek azt az utasítást adták, hogy a választók „mobilizációját” a közösségi média segítségével hajtsa végre. Ezt pedig a pénzen kívül tréningekkel is segítették. Ha megnézzük, a Datanet-csoport létrejötte szintén ekkorra datálható. Micsoda véletlen, igaz? Csakúgy, mint az a cél, hogy a DEMOS tevékenységét komoly elemzés követi majd azzal összefüggésben, hogy milyen befolyással bírt az egyes célországokban. Persze a DEMOS Magyarország Alapítvány – amelyet 2005-ben alapítottak meg Magyarországon – pártfüggetlen volt, vagyis annak mondta magát. A szervezet kuratóriumi elnöke volt Dessewffy Tibor, aki aztán a Data-csoport oszlopos tagja lett. Nem mellesleg a DEMOS egészen 2010-ig a baloldali Magyar Progresszív Intézet Kft.-nek is tulajdonosa volt, persze szigorúan a pártfüggetlenség jegyében. A DEMOS pénzügyi tuninggal megspékelt célorientációs képzése nem maradt eredmény nélküli: Dessewffy Tiborék Soros kottájának megfelelően elkezdték a választói mobilitást aktivizálni a közösségi médiában, nemcsak Magyarországon. A cég ugyanis nem kifejezetten hazánkra korlátozza tevékenységét: megtalálható Szlovákiában, Macedóniában, Bulgáriában, míg Angliában már egy feketeöves marketingguru, kampánystratéga is felbukkan a vezetőség tagjai között.
A bevételek jelentősek; a Datanet-csoport kiváló technológiai és analitikus módszerekkel turbózza fel a megrendelők kívánsága alapján az online eléréseket. Így fordulhatott elő az, hogy Magyarországon a 2018-as választást követően alig néhány hónappal egy főnixmadárként újjáéledő Gyurcsány tűnt fel, levetve kígyóbőrét. Az influenszer-tartalmak mellett a social media felületein is egyre nagyobb elérést produkáló DK-s politikus persze arról ügyesen hallgatott, mint a Népszabiba tekert tükörponty, hogy mindez nem is neki, az ő személyes varázsának köszönhető, hanem a masszív marketingstratégiával megspékelt, tudatos virtuális targetálásnak. Így aztán az önkormányzati választásokra már komoly elérést produkálva indult neki az összellenzéki hadvezér, akinek kellő pénzügyi tuninggal sikerült a közösségi oldalakon olyan felhasználókat is elérnie, akiket egyébként meg sem tudott volna szólítani. Ezt pedig újságcikkeknek álcázott célzott politikai hirdetésekkel és Magyarországon az önkormányzati választás ellenzéki kampányában bevezetett facebookos chatbot (intelligens messengeres robotcsevegés és adatgyűjtés) által letapogatott információkkal tudták elérni. (Ezekkel a módszerekkel egy külön írásunkban foglalkozunk majd részletesen.)
A DK-s Big Brother
Dessewfyék több céget is működtetnek, és ezekből jól látható, hogy mennyire szerteágazó a tevékenységük. Azonban a Datadatra fókuszálva feltűnő, hogy az adatfeldolgozás szinte minden alfaját felsoroltató cégnevekkel találkozunk, amelyek valóban széles tárházát kínálják fel az analízisnek, a figyelmes olvasó pedig még politikai kutatóintézetet is felfedezhet a céghálóban.
Azonban ez még mindig nem minden. Azt tudjuk, hogy Bajnai Gordon Londonban tengeti napjainak nagy részét, mint a Campbell Lutyens nemzetközi tanácsadói testület vezetője, így az sem meglepő, hogy az angolok nehézsúlyú taktikusainak kiemelkedő alakja, Paul Hilder is a cégcsoport vezetőségében csücsül.
Ha esetleg valakinek nem lenne ismerős a taktikus-kampányguru neve, érdemes Soros György érdekeltségeire gondolnia, és talán beugrik Paul Hilder személye, aki az OpenDemocracy egyik alapítójaként küzd az emberi jogok, szabadság, demokrácia érvényesüléséért – Soros pénzéből. A szervezet kiemelkedő közreműködői között Kofi Annan, George Soros, Ayaan Hirsi Ali, Shirin Ebadi, Sidney Blumenthal, Peter Hain, Pierre Bourdieu, Manuel Castells, Fred Halliday és David Blunkett neve is felcsendül. Szinte hihetetlen, de a szervezet is véletlenül olyan dolgokkal foglalkozik, mint az adatszerzés “tiszta forrásból”, de természetesen az elemző munka itt is elengedhetetlen. Ezen az oldalon például az adatbázisukból kiderül, hogy melyik média vádolható elfogultsággal. Nem fogják elhinni, de leginkább a jobboldali orgánumok és konzervatív intézetek torzítják a valóságot – legalábbis szerintük.
A balos kampánystratéga elkötelezett a tekintetben is, hogy balos hálózat segíti az angol Munkáspártot, a legmodernebb technológia felhasználásával. Ehhez pedig a Data-csoport nem is olyan kicsi segítség lehet számára. A Datapraxis a szigetországban leginkább közvéleménykutatással és elemzéssel foglalkozik, a Twitteren pedig véletlenül elcsipogták, hogy Európa-szerte számos párttal, különböző szervezettel és mozgalommal dolgoznak együtt, céljuk pedig nem más, mint megújítani a politikát. (Ismerősen hangzik, igaz? Mintha a Soros-féle ukázt hajtanák végre, amint azt a Demoson keresztül megüzente nekik a milliárdos tőkemágnás.) Paul Hildert egyébként a Twitteren – a teljesség igénye nélkül – olyan illusztris szervezetek és cégek is követik, mint például Greta Thunberg, George Soros, Alex Soros, az európai ombudsman, a MigSzol csoport, a Greenpeace vagy éppen a menekültügyi uniós biztos.
Folytatjuk.
Fotó: MTI
Facebook
Twitter
YouTube
RSS