Túl vannak az első megmérettetésen az érettségizők. Nagy volt az izgalom, vajon idén milyen témakörök és feladatok lesznek magyarból. Azt már órák óta tudni, hogy egy Kosztolányi Dezső-novellát, egy József Attila- és egy Radnóti Miklós-költeményt kaptak a középszintű magyar érettségi második részében a diákok, míg a szövegértésnél egy Petőfivel kapcsolatos interjút kellett értelmezniük. Az általunk megkérdezett magyar tanár szerint az idei magyar érettségi nem okozhatott túl nagy fejtörést senkinek, bár voltak kicsit nehezebben érthető kérdések.
Interjúban Petőfiről
Miként az alábbi képünkön látható, egy Petőfi-kötettel kapcsolatos interjút kellett értelmezniük a középszinten érettségizőknek a szövegértési feladatsorban. Ezután pedig egy humorról szóló érvelés és egy motivációs levél írása közül választhattak. A PestiSrácok.hu-nak nyilatkozó szaktanár szerint a Petőfiről szóló szöveg érdekes, új információkkal szolgált a tanulók számára. Megfogalmazása, nyelvezete világos, a szöveg megértése nem okozhatott komoly problémát.
Az interjú mint műfaj viszont megzavarhatta a diákokat
– tette hozzá.
A feladatok között voltak a jól ismert típusúak – pl. igaz-hamis, táblázat kitöltése – melyekre a szövegből kapott információ alapján tudtak válaszolni a tanulók, megszólaltatott magyar tanárunk szerint
többségük, sokszor nehezen érthetően kérdezett rá a szöveg tartalmi részeire
Véleménye szerint sok vizsgázó időhiánnyal küzdhetett e feladatrész megoldása során. Az érvelés és a gyakorlati szövegalkotás feladatai nem okozhattak nehézséget a diákoknak, de valószínűleg nem tudtak rá kellő időt fordítani.
A motivációs levél formai és nyelvi kritériumait biztosan minden diák megtanulta, begyakorolta, ezért ezt a feladatot valószínűleg többen választották. Az érvelés témájának kifejtése – a humor emberi viselkedésében betöltött szerepéről – már nagyobb körültekintést igénylő, összetettebb feladat, tette hozzá.
Megtalálni az összefüggéseket
A vizsga második részében műértelmező szövegalkotási feladatot kaptak a tanulók. Szerencsére ismert írók, költők – Kosztolányi Dezső, József Attila, Radnóti Miklós – szerepeltek benne, és ez kis könnyebbséget jelenthetett számukra, fogalmaztatott a szaktanár, hozzátéve,
Viszont a Boldogság című Kosztolányi novella szövege eltér a megszokott műfaji sajátosságoktól. A vizsgázóknak ezeket az eltéréseket kellett kifejteni, és megtalálni az összefüggésüket a szöveg témájával.
Az összehasonlító verselemzésben szereplő művek egyike általános iskolai tananyag – Radnóti: Nem tudhatom…-,
mindenki ismeri, s ez nagy kedvet adhatott az értelmezéshez.
Ugyan a hazaszeretet jelentésének megfogalmazása nem könnyű feladat a mai diákoknak, de a két költemény értelmezése, a vershelyzetek elemzése, az alkotások szerkezetének vizsgálata talán nem jelentett megoldhatatlan feladatot a vizsgázók számára, fűzte hozzá.
Ma reggel csaknem 74 ezer diák tett érettségi vizsgát magyar nyelv és irodalomból. Középszinten 1167 helyszínen 71 954 diák, emelt szinten 47 helyszínen 1718 tanuló maturált. A vizsgázóknak 240 percük volt középszinten a két, emelt szinten az feladatlap megoldására. Kedden a matematikával folytatódik az idei érettségi.
Címlapfotó: MTI/Balázs Attila
Facebook
Twitter
YouTube
RSS