A kampányok egyik legnagyobb csatáját a közösségimédia- és az online térben vívják: a Facebook összeállított egy elemzést, hogy a politikusok mégis mennyit költenek a hirdetéseikre. Gondolom, senki se lepődik meg rajta, ha eláruljuk: Karácsony Gergely vezet az ellenzéki költekezéssel, aki konkrétan háromszor annyit költött, mint az összefogás többi politikusa. Nem kell félteni az ellenzéki hírportálokat sem: az EzaLényeg 19,6 millió forintért hirdetett június vége óta. A leírtak pedig jól bizonyítják, mennyit hazudik az ellenzék, ugyanis az adatok alapján kiderül: egyáltalán nincs elnyomva a baloldal.
A Facebook összegzéséből kiderül, hogy az ellenzéki pártok, ha tudták, inkább az előválasztáson induló jelöltjeik oldalaira költötték a pénzt. Ezek közül az ellenzéki előválasztás triója kiemelendő:
- Karácsony Gergely 95 milliót szórt el három hónap alatt, pártja 5,2 milliót költött még pluszban rá.
- Dobrev Klára csupán 33 millióért hirdette magát, a DK emellé 7,8 milliót szentelt a célra.
- Az ellenzéki pártok és jelölő szervezetek közül a Márki-Zay Péter-féle Mindenki Magyarországa Mozgalom inkább a szervezet oldalán hirdette a jelölteket, és nem fordítva.
Az ellenzéki miniszterelnök-jelöltek közül jól látszik, hogy Karácsony az élvonalban járt a költekezést illetően: háromszor annyiért hirdetett, mint Dobrev, aki pedig több mint háromszor annyiért, mint a következő legtöbbért reklámozó jelölt, Jakab Péter, aki 6,1 milliót süllyesztett a kampányba.
- Karácsony Gergely az előválasztásra készülve több mint kétezer hirdetést vásárolt ezért a jókora összegért, ami jóval több, mint amennyit bármelyik másik jelölt hirdetett. Ez hirdetésenként 47 500 forintot jelent.
- Márki-Zay Péter szervezete, a Mindenki Magyarországa Mozgalom Karácsony büdzséjének a töredékéből, kicsit több mint 6 millió forintból vásárolt ezerkétszáz hirdetést, ami kereken ötezerbe kerül darabonként.
- A Momentum 22 millió forintot költött majdnem ugyanennyi hirdetett bejegyzésre.
Toplak Tamás, a Momentum kommunikációs igazgatója szerint alapvetően két iskola van az online hirdetésben: az egyik szerint elég néhány hirdetésre költeni az erre szánt összeget, és bízni benne, hogy a Facebook algoritmusa majd segít megtalálni a közönséget, a másik szerint pedig mikrotargetálni kell, vagyis külön-külön kell megcélozni a különböző fogyasztói/választói csoportokat, ami azzal is jár, hogy több hirdetésre kell kevesebb pénzt költeni. Na de nemcsak maguk a pártok és jelöltjeik hirdettek ebben az időszakban, hanem a konkrét párt nélküli ellenzéki híraggregátorok. A legnagyobb ellenzéki hirdető ebben a kategóriában az EzaLényeg nevű híroldal Facebook-oldala.
- Az EzaLényeg 19,6 millió forintért hirdetett június vége óta, az ellenzéki előválasztás hetére ebből 4,6 millió jutott. Ezzel ez az oldal a legnagyobb ebbe a kategóriába tartozó hirdető.
- Szintén komoly hirdető az Erősítő nevű oldal, amely az elmúlt 90 napban 18 millió forintért pörgetett posztokat, amiből az előválasztás idejére 2,4 millió esett.
- A legnagyobb hirdetők közé sorolható a Partizán, amely számos körzet jelöltjeivel vitákat szervezett, ezeket pedig a Facebookon is hirdette, 6 millió forintért.
A már említetteken kívül még két szereplő került be a legnagyobb hirdetők toplistájára: kilencven napos összeállításban a Very Important Planet nevű angol nyelvű oldal, amelynek a Facebookon látható információk szerint Karácsony Gergely 99 Mozgalma fizeti a hirdetéseit, az előválasztás alatt pedig a Roma Sajtóközpont finanszírozta 1 Magyarország Kezdeményezés, amely a roma közösséget igyekszik arra buzdítani, hogy vegyen részt az előválasztáson.
Forrás: Facebook/444.hu; Fotó: Infostart
Facebook
Twitter
YouTube
RSS