A működő szakértői kormányzás olyan, mint a működő szocializmus: a balosok folyton beszélnek róla, de valahogy mindig csak az ellenkezőjét látjuk a gyakorlatban. Ilyen szakértő Karácsony és negyven+ tanácsadója is, akik kitalálták, hogy ha dugó van, arra az az egyetlen megoldás, ha a tömegközlekedést is ellehetetlenítik. Ennek a mai volt az első napja, így pedig már a budapestiek is tapasztalhatják milyen a működő szakértői kormányzás, ahogy azt a baloldalon értik.
Karácsony Gergely csütörtökön jelentette be, hogy felszámolják a villamosbarát lámpaprogramot. Úgy módosítják a nagykörúti lámpaprogramot, hogy az autós forgalomnak kedvezzen a villamos haladási idejének rovására. Ennek előzménye, hogy Karácsony Gergely főpolgármester múlt héten egy ötpontos intézkedéscsomagot jelentett be a budapesti közlekedés javításáért, melyek elsősorban az autóval közlekedők megnyugtatására tettek kísérletet. Sikertelenül, cserébe viszont immáron a tömegközlekedéssel járók is elégedetlenek. Sokan valószínűleg a villamosról, buszról autóra is váltottak, ez okozhatta, hogy kedden minden eddiginél nagyobb dugó alakult ki a Nagykörúton, valamint a főváros forgalmas részein. Az autóval közlekedőknek tehát nem lett egyszerűbb a dolga, most azonban már a tömegközlekedést használók is emlegethetik a főpolgármestert munkába menet. A Közlekedő Tömeg Egyesület közösségi oldalán például azt írta:
Belassított és tömött nagykörúti villamosokkal csábítaná át az embereket autóból tömegközlekedésre a főpolgármester. Mindez közlekedésszakmailag teljesen értelmetlen, ellentétes a zöld, fenntartható város víziójával és káros az amúgy is rossz helyzetben lévő közösségi közlekedés szempontjából, így egyesületünk azt kéri, hogy ezt az intézkedést vonják vissza.
Az egyesület felidézte, hogy a Tarlós-érában is voltak viták a lámpaprogram visszaállításáról, de akkor a szakmai érvek döntöttek, és érvényben maradt a tömegközlekedés zökkenőmentes működését elősegítő rendszer. A Közlekedő Tömeg szerint ugyanakkor az új, névleg a zöldpolitikát fókuszba helyező városvezetés ismét felteszi ugyanazt a régi lemezt, és a körúton jelentős többséget alkotó tömegközlekedők szívatásában látják a dugók megoldását. Különösen értelmetlen mindez annak tükrében, hogy a bejelentéskor maga a főpolgármester is elismerte, hogy a Nagykörúton a forgalom mindössze tizennégy százalékát adják az autósok, a maradék nyolcvanhat százalék villamossal, gyalog, vagy kerékpárral közlekedik.
A Karácsony- féle szakértői ötletet nagyon kiosztotta a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület, (VEKE) amely hosszasan taglalta egy Facebook-posztban, hogy a múlt héten bejelentett közlekedési intézkedések a fővárosban szerintük a józan ész elárulása. A VEKE arról írt, hogy szerintük egymásnak gyökeresen ellentmondó, szakmailag zavaros és a közösségi közlekedést súlyosan visszavető bejelentéseket tartalmazott Karácsony öt pontja.
https://www.facebook.com/vekehu/photos/a.137065131986/10157973001351987/?type=3
Kifejtették például, hogy az egyesület úgy látja a lámpák átprogramozását, hogy az a villamoson utazó döntő többség durva kárára van, de az ingyenes tömegközlekedéssel kapcsolatban is kérdéseket fogalmaztak meg.
Az ingyenes utazásnak, Horn Gyula óta tudjuk, nagy a vonzereje
– írták az utóbbi intézkedésről. Megjegyzik ugyan, hogy abban, hogy a jövedelemmel nem rendelkező gyermekeket mentesítsék a fizetés alól, van igazság, de azt nem értik, hogy honnan lesz a fővárosnak fedezete erre: a főpolgármester-helyettes a poszt szerint ugyanis
elsírta, hogy hamarosan elfogy a főváros pénze és folyószámlahitelből lesz kénytelen működni már szeptembertől.
Mindenesetre ha már állandóan szakértői kormányzásról beszél a baloldal, akkor érdemes elolvasni mit gondol egy valódi szakember. Vitézy Dávid, a BKK korábbi vezetője szerint utasok százezreit érinti hátrányosan, ezért súlyos közlekedéspolitikai aránytévesztés a főpolgármester csütörtöki intézkedése a nagykörúti villamosok lassítására. A Budapesti Fejlesztési Központ vezérigazgatója szerint Karácsony Gergely döntése hibás, mert épp a legzöldebb közlekedési módot, a villamosközlekedést választó utasokat, naponta százezreket hoz hátrányosabb helyzetbe.
https://www.facebook.com/vitezydavid/posts/388340785981285
A szakember kifejtette, a Nagykörúton a legtöbb ember villamossal jár: háromszor annyian, mint autóval és legalább tizenötször annyian, mint biciklivel. A 4-es és 6-os villamosokat – amelyek Európa egyik legsűrűbben közlekedő villamosvonalai – körülbelül háromszázötvenezerszer használják az utasok egy átlagos munkanapon, ez pedig komoly problémákat okoz a budapesti településszerkezet és úthálózat sajátosságai miatt – fejtette ki Vitézy Dávid.
A korábbi, villamosoknak kedvező rendszer lényege, hogy a százhúsz másodpercenként járó villamosok a hatvan másodperces lámpaciklusokban tudtak egyenletesen közlekedni. A most ismét az autósok érdekére hivatkozással bevezetett, régi kilencven másodperces ciklusban a járatkövetés másfél és három perc között váltakozik, így a három perces követésben haladó villamos túlzsúfolódik, még jobban lemarad, a járatkövetés hézagos lesz, tehát, épp a legtöbb utast szállító 4-6-os villamosok egyenletes követése, megbízhatósága sérül. A villamosokra hangolt lámpák olyan zöldhullámot biztosítottak, ami a tömegközlekedésnek kedvezett és figyelembe vette a villamosok által átlagosan megállóban töltött időt is, míg korábban az autókra hangolt lámpákat mindenütt lekésték a villamosok és az utascsere után is még körülbelül fél percig álltak a megállóban indokolatlanul, az új rendszerben ez a jelenség lényegében megszűnt. Ráadásul a villamosbarát lámpaprogram révén két perccel rövidült a menetidő a 4-6-oson, és hét százalékkal nagyobb kapacitást tudtak biztosítani a nagykörúti villamosjáratoknak. A közúti forgalom nem szenvedett jelentős kárt, a körúti kerékpársávok autós kapacitáscsökkentő hatásához képest jelentéktelen a villamosok előnyben részesítésének hatása, hisz a körúton jellemzően nem autóznak végig az emberek, a lámpaprogram hatása csak rövid szakaszokon érinti őket.
A közlekedési káoszra tehát (rész) megoldás lehetett volna a kihasználatlan biciklisávok felszámolása, a villamosjáratok átszervezése azonban nem az. Mégis utóbbit választotta Karácsony, amivel a kedd reggelihez hasonló dugók állandósulhatnak a fővárosban. Különösen igaz ez a iskolakezdési időszakra, amikor egyébként is megnövekedett autósforgalomra lehet számítani, pedig a városban már eddig sem voltak visszafogottak az indulatok:
https://www.facebook.com/110707027739332/videos/224254919558229
A helyzet javulására pedig nem sok kilátás van: a lámpaprogram felfüggesztésének bejelentéskor maga a főpolgármester fogalmazott úgy, hogy nagy kérdés, hogy ez egy átmeneti intézkedés, vagy a későbbiekben vissza tudunk-e térni hozzá. Mint látjuk a fővároson, a döntés óriási káoszt okozott– még az eddigihez képest is–, de Karácsony kabinetfőnöke sem tudott megnyugtató választ adni arra, hogy visszaállhat-e a villamosközlekedés rendje. Külön érdekesség, hogy a lámpaprogram megváltoztatása kisebb járatcsökkentéssel is jár, ami költségcsökkentést is jelent. Az sem kizárható tehát, hogy a kiváló kormányzásba másfél év alatt belerokkanó fővárosban a jövőben hosszú távon is a szokottnál ritkábban járhat a legforgalmasabb villamos.
Vezető kép: MTI/Kovács Tamás
Facebook
Twitter
YouTube
RSS