Gyilkosságnak tartja Lázár János az Árpád hídon történt halálos balesetet, de úgy véli, a magyar utakon a balesetek 60 százalékát nem a gyorshajtás, hanem a rossz járművezetői döntések okozzák. Az építési és közlekedési miniszter megjegyezte, hogy modern KRESZ-szabályokra van szükség, mert a mostani már elavult, de tervben van az is, hogy a B-kategóriás jogosítvány megszerzésének feltételein is változtatnak. Mindezekről pedig ősszel kikérik az emberek véleményét is.
Gyilkosságnak tartom
– röviden így értékelte Lázár János az Árpád hídon történt gázolást, amelyben egy vétlen kerékpáros az életét vesztette. A tárcavezető kifejezte reményét, hogy akik az okozói voltak a balesetnek, elnyerik méltó büntetésüket. Azt mondta: arról lehet vitatkozni, hogy a hatályos jogszabályok túl enyhék-e, de a történteket ez már nem befolyásolja. Hozzátette: ha az érintették betartották volna az érvényes szabályokat, a tragédia nem következett volna be.
Bejelentette, hogy a konkrét esettől függetlenül az Építési és Közlekedési Minisztérium megkezdte a KRESZ felülvizsgálatát a Belügyminisztériummal közösen. Az átalakítást ősszel társadalmi egyeztetésre bocsátják. A közlekedési jogszabályok módosítására azért van szükség, mert egyszerűen nem adnak választ az elmúlt húsz évben megváltozott közlekedési rendre. Külön kiemelte a budapesti közlekedési helyzetet: a fővárosi utcák használóinak száma radikálisan megnőtt, és ennek kezelése elsődlegesen a Fővárosi Önkormányzat feladata. De ezenfelül az is igaz, hogy a KRESZ jelen állapotában nem alkalmas arra, hogy mindenkinek helyet csináljon az utcán, márpedig ezt a szempontot érvényesíteni kell a szabályozásban.
A KRESZ nem követte le a változásokat. Modern, innovatív KRESZ-re van szükség, nem pedig olyan megközelítésre, hogy a közlekedés melyik szereplőjét támogatjuk, és melyiket nem
– húzta alá.
Módosítanák a B-kategóriás jogosítvány megszerzését
A tárcavezető azt is közölte, hogy a hivatalos statisztikák szerint – ennek forrása a Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet, a KTI jelentése – a hazai közúti balesetek csupán 30 százalékban vezethetők vissza sebességtúllépésre; az esetek több mint kétharmada a járművezetők rossz döntésének következménye.
Sem a gépjárműállomány nem olyan, mint Ausztriában, de a vezetői képességeink se olyanok
– húzta alá. Ezért kilátásba helyezte, hogy a B-kategóriás jogosítvány megszerzésének feltételrendszerét érdemben át kell gondolni, és személyesen is azt tervezi, hogy át fogja alakítani a személyautóra vonatkozó jogosítvány kategóriáját.
A jogosítványhoz kötött elméleti, gyakorlati tudás, valamint pszichológiai alkalmasság is felülvizsgálatot érdemel. Nemcsak jobb jogszabályokra van szükség, hanem jobban is kellene vezetni
– emelte ki Lázár János.
Forrás: vg.hu; Fotó: MTI/Mónus Márton
Facebook
Twitter
YouTube
RSS