Persze, hogy nincs szankciós felár, Amerika pedig véletlenül sem jár jól a szankciókkal, éppen csak annyi történt, hogy az európai LNG-kereslet globális versenyt robbantott ki a meglévő forrásokért, még azzal együtt is, hogy Európa gázfelhasználási igénye összességében csökkent, az ázsiai növekedés pedig megtorpant – írta az IEA nemzetközi energiaügynökség (International Energy Agency) hétfőn publikált negyedik negyedévi gázpiaci felmérésében. Európa az idén a globális kapacitásnövekedés duplájára emeli LNG-beszerzéseit. Vagyis az európai gázár tartósan magas maradhat, amíg Oroszország felől nem nyitják újra a vezetékeket, az alternatív források ugyanis megdrágultak az óriási kereslet miatt.
Miután Oroszország visszafogta az Európába irányuló földgázszállítását, a piaci árak magasra emelkedtek, felborult a kereskedelmi forgalom és akut üzemanyaghiány alakult ki egyes feltörekvő és fejlődő gazdaságokban az IEA tanulmánya szerint, amely megállapítja, hogy a szűkös piaci ellátás várhatóan még 2023-ban is fennmarad.
A földgáz világpiaci kereslete 2021 óta csökken, 2022-ben pedig várhatóan 0,8 százalékkal lesz alacsonyabb a globális fogyasztás, mert Európában 10 százalékkal csökken, az ázsiai és csendes-óceáni piacokon pedig nem változik a felhasználás
– közölték. Jövőre a globális gázfogyasztás 0,4 százalékos növekedését jelzi előre az IEA, azzal a megjegyzéssel, hogy a prognózist nagyfokú bizonytalanság jellemzi, elsősorban a magas energiaárak gazdasági hatását és Oroszország jövőbeni intézkedéseit illetően. Az európai földgázárak és az ázsiai spot LNG-árak az idei harmadik negyedévben rekordmagasságba szöktek. Az áremelkedés csökkentette a gázkeresletet, és ösztönözte az energiatermelésben más tüzelőanyagokra, például szénre és olajra való átállást az elemzés szerint. Hozzátették, hogy egyes feltörekvő és fejlődő gazdaságokban az árrobbanások hiányt és áramkimaradásokat idéztek elő. Európa gázfogyasztása több mint 10 százalékkal csökkent az idei év első nyolc hónapjában a 2021-es év azonos időszakához képest, ezen belül a termelőipar gázfogyasztása 15 százalékkal esett vissza. Ugyanebben az időszakban Kínában és Japánban a földgáz iránti kereslet szinte változatlan maradt, míg Indiában és Koreában csökkent.
Az IEA közölte: Európa az orosz gázszállítások erőteljes visszaesését LNG-importtal, valamint alternatív csővezetékes szállítással ellensúlyozta. Az európai LNG-kereslet az első nyolc hónapban 65 százalékkal nőtt az egy évvel korábbihoz képest, elvonva forrásokat az ázsiai–csendes-óceáni térség hagyományos vevőitől, ahol a vásárlások ugyanebben az időszakban 7 százalékkal csökkentek. Az IEA előrejelzése szerint Európa LNG-importja idén több mint 60 milliárd köbméterrel fog nőni, ami több mint kétszerese a globális LNG-exportkapacitás bővítésének. Rövid- és középtávon ez erős keresleti nyomás alatt tartja majd a nemzetközi LNG-piacot, így Ázsia LNG-importja az év hátralévő részében emiatt alacsonyabb marad a tavalyinál az IEA közlése alapján.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/EPA-PAP/Marcin Bielecki
sorry
2022-10-04 at 07:42
Hol van most Ungár Péter és a “zöld” társai? Ne a Parlamentben dumáljon okoskodva, hanem irány az utca a “zöldjeivel”, ha valóban aggódnak a környezetért, energiaellátásunkért. Helyzet van fiúk – lányok. Ne csak a szátokat jártassátok. USA nagykövetség előtt kerítést rázni? Most mutassátok meg mekkorák vagytok.!
Kása mása
2022-10-03 at 15:42
A németek már szeptemberben 14.5 % több gázt használtak a
2021 nál. Mi lesz télen ? Hideg, nagyon hideg.
Orientál
2022-10-03 at 13:00
Oroszok már hónapokkal előbb teljes energiaszállítási korlátozásokat hogyha nyugatiak felé bevezetett volna akkor mér a nyugati emberek elégedetlenségük is nagyobb lenne. Sajnos a nyugati balliberálisok zöldek azzal hogy a két északi gázvezetéket csak úgy mélán hagyták több helyen felrobbantani azt még ezután sokkal jobban megfogják szenvedni. JÖN MÉG A NYUGATRA DÉR – kissé átfogalmaztam.
Lel
2022-10-03 at 12:03
kamugeri,kanász, tímea,stb itt a nagy lehetőség tüntetni az amerikai LNG.gáz szállítása ellen, hiszen ződek volnátok, vagy a soros nem engedi…
Nőtt a kereslet?! ?
2022-10-03 at 11:28
Na ja. Jellemzően piaci folyamatok utján beállnak az optimális kereskedelmi kapcsolatok, ahol minden a lehető leggazdaságosabb. Ekkor jönnek az _állami_vezetők_, és ebbe a helyzetbe belerondítanak karanténnal meg szankciókkal. Ez az oka a drágaságnak, meg a “háborús inflációnak”. Nem a “kereselet növekedése” meg a “vállalati kapzsiság”.
ViAM
2022-10-03 at 10:58
Csak aztán a közelmúltban történt gibraltári eset nehogy fordítva történjék meg – sorozatban!
(Érdekes lesz majd az LNG-t szállító hajók felfegyverzése. :):):)
Alcapi
2022-10-03 at 10:44
A nagy számok törvénye alapján, csak idő kérdése, hogy mikor fog valami katasztrófa történni valamelyik LNG tartályhajóval, vagy kikötői terminállal, ami ugye az adott kikötő jelentős részének és emberek százainak pusztulásával fog járni.
Ungarn über alles !
2022-10-03 at 10:08
nincs háborús felár – csak amióta az ukretén fasiszták lövik az anyanemzetüket – azóta felcsúsztak az árak
Dugovics Titusz
2022-10-03 at 10:04
Nem kedves Gréta Tundberg! Hol vagy most??? Tiltakozhatnál az amerikai LNG.gáz szállítása ellen! Ugyanis baromian környezet szennyező!!!
bl
2022-10-03 at 09:41
A ződkommunisták ideológiával vezetett gondolkodása oda vezetett, hogy olajba, gázba, szénbe atomba már senki se akart befektetni. Ez is döntő tényező abban, hogy minden drágább. A kommunisták ha befészkelik magukat valahova, akkor mindent tönkretesznek. Mert kommunisták.