Ha hallgattál volna, bölcs maradtál volna… annyit tesz: inkább fogjuk be, ha valamiben nem vagyunk biztosak, ha másért nem, a saját hitelességünk érdekében. Generációkba “verték bele” gyerekként a magyar szólást, de vannak akik nem emlékeznek az intelemre… Azok biztosan nem, akik ma pálcát törnek a magyar oktatáspolitika felett, melynek “átszabói” voltak egykoron. Olyanok kritizálják a jelenlegi rendszert, akik pár éve jelentős összegekért kaptak szakmai feladatot kormányzati háttérintézményektől azért, hogy megfogalmazzák véleményüket az oktatásról.
Akinek nem lenne elég a karácsony előtti őrület, annak hétfőre egész napos elfoglaltságot tervezett a Tanítanék Mozgalom és a civileket körülvevő oktatásban jártas “megmondóemberek”. Az “év legsötétebb napja” a mai, ugyanis 2011-ben, ezen a napon fogadták el a azt a köznevelési törvényt, amellyel a kormány “megteremtette a magyar oktatás kereteit“, és “elvette a magyar oktatás szabadságát“, olvasható a Facebook eseményben. A Mozgalom 17:30-tól várja a tüntetőket egy közös gyertyagyújtásra a Kossuth térre. Ennyiben azért nem merül ki az akció, gondoltak a vidékiekre is. Ők egyrészt bárhol gyertyát gyújthatnak, illetve úgy is kifejezhetik tiltakozásukat, “ha valamilyen fekete vagy kockás kabátot, ruhát, inget visel, vagy fekete szalagot tűz a kabátjára, táskájára, az autó antennájára, erről készít egy képet, és elküldi ide, az esemény oldalára“. A tájékoztató szerint a nap része, hogy a Civil Közoktatási Platform bemutatja a Kockás Könyvet és értékeli az elmúlt 5 évet.
Kik a korszerű és a hatékony oktatási rendszer “megálmodói”?
A Tanítanék Mozgalom hosszú távú célja, hogy mindenki számára elérhető, korszerű és hatékony oktatási rendszer legyen Magyarországon. Ehhez végez szakmai munkát a Civil Közoktatási Platform, és ennek érdekében igyekszünk a társadalom támogatásával nyomást gyakorolni a döntéshozókra.
– fogalmazza meg tömören a mozgalom, létezésének a lényegét. Kicsit nézzünk a színfalak mögé, hogy lássuk, kik szeretnék megváltani a világot. A PestiSrácok.hu korábban írt róla, Radó Péter a Civil Közoktatási Platform (CKP) vezetője, Soros Györgynek, az államnak és Bajnai Gordonnak is dolgozott már. Emlékezetes, hogy az oktatáskutató hozta létre az idei év elején a kormány kerekasztal-tárgyalásait bojkottáló Civil Közoktatási Platformot (CKP), amely, „az oktatás valódi szakértőit és valódi szereplőit képviseli”. A tanárok ügye mögé álló szakember 1998–2001 között a Soros György alapítványai közé tartozó OSI Oktatáspolitikai Intézetének volt az igazgatóhelyettese, a Horn-kormány idején, 1994–1996-ban a Művelődési és Közoktatási Minisztériumban dolgozott főosztályvezetőként, majd ugyanitt a Civil Kapcsolatok Igazgatóságát vezette. A későbbiekben sem vált meg az oktatáspolitikai kérdésektől, az Országos Közoktatási Intézetben oktatáskutatóként, emellett az OSI–Budapest oktatási programjában tanácsadóként foglalkoztatták. Radó Péter azonban nem csak a civil és baloldali irányból kapott megbízást. Vezető tanácsadóként fémjelzi az Expanzió Humán Tanácsadó Kft.-t., amely 2011-től fogva mintegy 200 millió forint értékben kapott tanácsadói megbízást az állami Oktatási Hivataltól és az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézettől. Radó Péter az Expanzió Humán Tanácsadó Kft. vezető elemzőjeként dolgozott ki az oktatással kapcsolatos kutatás-fejlesztési-innovációs terveket, végzett elemzéseket a felsőoktatási elektronikus tananyagról, és készített olyan tanulmányt is, amelyben a tehetséggondozásra és a felzárkóztatásra vonatkozó beavatkozásokat vizsgálja. Az Oktatási Hivatal 2012-ben a köznevelés átalakítását célzó tanulmányért több mint 48 millió forintot fizetett ki Radó cégének. 2014-ben pedig csaknem 43 millió forintért állítottak össze egy pedagógusminősítési rendszert. Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 2011-ben 6 és fél milliót fizetett az Expanziónak négy workshop megszervezésére, lebonyolítására, dokumentálására és elemzésére, majd 2015-ben mintegy bruttó 25 millió forintot egy előzetes hatásvizsgálatra a 9 évfolyamos iskolakoncepcióról. Ezzel párhuzamosan, cégtársával, Setényi Jánossal karöltve vezettek blogot, ahol felhasználták a közpénzen nyert megbízások eredményeit: kritizálták a diákok PISA méréseken elért eredményeit, az állami intézményfenntartót, a központosítást és a kormány oktatáspolitikáját. A cég honlapja szerint egyébként az elmúlt években dolgoztak többek között a Magyar Nemzeti Banknak, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központnak és több tankerületének is.
Mindeközben…
Radó Péter és Setényi János az állami megbízással szimultán dolgozott Bajnai Gordonnak. Az Együtt párt szellemi műhelyeként működő Haza és Haladás Alapítvány felkérésére készítették el “A Fehér könyv az oktatásról” című kiadványt. A 2013-ban publikált műben foglalták össze, hogy mit kellene tenni az oktatással.
A Magyar Idők korábban megkereste Radót az ügyben, aki közölte: “nincs pontos áttekintése arról, hogy az Expanzió Humán Tanácsadó Kft. milyen megrendeléseket kapott az utóbbi években állami intézményektől. A kft. több mint húsz éve végez elemző-, kutató- és értékelőmunkát a mindenkori kormányzatnak, a megbízásokat elsősorban a társaság által végzett munka szakmai minősége magyarázza. Ő maga jó ideje kizárólag a cég nemzetközi projektjeiben vesz részt. Azt is hozzátette, hogy a kormányzat oktatáspolitikájával kapcsolatban kritikus véleményeket a munkatársak közül kizárólag ő fogalmaz meg, és ezeknek a megnyilatkozásoknak semmi köze nincs az Expanzió Kft.-ben végzett munkájához, a cég pedig soha nem közöl, illetve közölt oktatáspolitikai álláspontot.“
Kockás Könyv
“Kockás Könyvben” foglalta össze a Civil Közoktatási Platform azt a szakmai anyagot, amely a kiutat jelenti az elromlott oktatási rendszerből. Összeállítója Nahalka István oktatáskutató, aki szintén dolgozott az államnak. A Hálózat a Tanszabadságért szervezethez köthető szakértő 2016. február 9.-én a következőket a nyilatkozta a HVG-nek az értékelési és minősítési rendszerrel kapcsolatban:
A világban inkább az a jellemző, hogy nincsenek minősítési elemei az értékelési rendszereknek, általában sokkal erősebbek a fejlesztő típusú értékelések. Magyarországon is jobb lett volna ebbe az irányba menni, én ma már azt mondom, hogy a pedagógusminősítést meg kellene szüntetni. Annyi problémával jár, annyira nagy ellenállást vált ki a pedagógusokból, hogy ezt tovább csinálni nincs értelme. Egy fejlesztő értékelés nem lenne rossz, de ez a túlbürokratizált rendszer nem segíti, hanem hátráltatja a munkát. A létrehozását azzal magyarázták, hogy a pedagógus előmeneteli rendszerhez kell valamilyen értékelési, minősítési rendszer. Az a probléma, hogy a pedagógusok előmenetele nem egy értelmezhető fogalom, ugyanis a pedagógus az első tanóráján ugyanazt csinálja, mint a pályájának a végén: nevel, ez a fő feladata.
Egy évvel korábban, cége a Nahalka és társa Oktatásszervező, Szolgáltató Bt. konzorcium ajánlata nyert az Oktatási Hivatal – 2015 február 19-én – „A minőségbiztosítási rendszer kidolgozása” címmel kiírt pályázatán. A vállalkozás bruttó 31 millió forintért végezte el a megbízást, amelynek rész volt egy kézikönyv a tanfelügyeleti és pedagógus minősítési eljárásokban közreműködő szakértők számára.
Az anyag olyan információkkal szolgál az oktatásügy legkülönbözőbb irányító szintjei számára – az intézményvezetéstől az országos irányításig – a köznevelési rendszer működéséről, erősségekről és gyengeségekről, arról, hogy hol avatkozhat be, vagy hol kell beavatkozni a folyamatokba ahhoz, hogy megfelelő feladatellátás jellemezze a rendszert. A Kézikönyv megadja az eddig lényegében csak a megnevezésükkel deklarált kompetenciák és indikátorok részletes szakmai leírását, amely mind a tanfelügyeletben, mind a pedagógusminősítésben dolgozó szakértők értékelési tevékenységét teheti megalapozottabbá és egységesebbé, miközben a pedagógusok számára is velük szemben támasztott követelmények jobb megértésének lehetőségét kínálja.
Nahalkáék a szerződésben foglaltak szerint készítettek egy a pedagógus pedagógiai-szakmai ellenőrzés és minősítés irányítása-, működtetése-, értékelése és folyamatos továbbfejlesztése rendszeréről szóló koncepciót. Erről itt írtunk korábban.
Pénzt gyűjtenek a csendes gyertyagyújtáshoz
Az esti gyertyagyujtást – amelyhez a Pedagógusok Szakszervezete is csatlakozott – anyagilag is lehet támogatni. A meghívó végén azt írják:
Mivel mögöttünk nem áll senki, csak a tábla, kérjük, ha tudod, támogasd a megmozdulás megvalósítását.
Címlapfotó: PestiSrácok.hu/Horváth Péter Gyula
Facebook
Twitter
YouTube
RSS