Az ellenzék háza táján nem újkeletű, hogy az előválasztás intézményére esküsznek. 2022 közeledtével az ellenzékhez köthető Republikon Intézet hozta nyilvánosságra előválasztási javaslatát. Javaslatuk szerint az ellenzéki pártok együttműködése és az előválasztás sikere érdekében etikai kódexet kellene elfogadnia az ellenzéki pártoknak a felesleges konfliktusok elkerülése érdekében. A Republikon szerint a legfontosabb az előválasztás sikere és a későbbi választási győzelem érdekében az egységes kommunikáció, a közös arculat, és ehhez szükségesek a szakmai viták, valamint a közös program.
Az intézet szerint fontos, hogy kiválasszák az ellenzéki oldalon a lehető legalkalmasabb jelöltet. Az előválasztás intézménye sikeresen vizsgázott a 2019-es önkormányzati választást megelőzően. Mint kiemelik,
a főpolgármesteri előválasztás hetekig uralta az egész sajtót, az ellenzék határozta meg a média napirendjét, és a kormánypárti keretezések – „ellenzéki roncsderbi” – ellenére magas volt a részvétel.
Az intézet narratívája szerint a választási rendszerből, a torzított nyilvánosságból és az állami erőforrások eltérítéséből eredő hátrányokat az előválasztás intézményével az ellenzék képes enyhíteni. Hozzátették: a civil szervezetek és állampolgárok részvétele fontos, mert ezek erősítik az ellenzéki erők társadalmi beágyazódottságát.
AZ ELŐVÁLASZTÁS IDŐPONTJA ÉS FELTÉTELEI
A javaslat szerint a nyilvánosságban megjelent információk alapján legkésőbb 2021. október 23-án mutatják be az ellenzéki pártok a közös miniszterelnök-jelöltet a százhat közös képviselőjelölttel együtt. Javaslatuk szerint a koronavírus miatt még életben lesznek a korlátozások, így az előválasztást 2021 augusztus végén kell megkezdeni, hogy október elejére, közepére meg tudják nevezni a közös jelölteket. Az intézet álláspontja szerint az előválasztáson részt vehet minden magyar állampolgár, aki betöltötte a tizennyolcadik életévét, valamint a regisztráció során aláír egy értéknyilatkozatot. Az előválasztáson személyesen és online is le lehetne adni a szavazatot. Feltételként rögzítik azonban, hogy
a miniszterelnök-jelöltként való indulás feltétele a magyar törvények szerinti választhatóság, továbbá ötezer ajánlás összegyűjtése, amelyre a jelölteknek három hetük van. Az egyéni választókerületekben a jelölteknek szintén három hét alatt kell ötszáz ajánlást összegyűjteniük. Jelöltet minden magyar, tizennyolc éves vagy annál idősebb állampolgár ajánlhat, lehetséges több jelöltet is ajánlani. A jelölteknek szintén alá kell írniuk az értéknyilatkozatot, valamint elfogadni az előválasztások szabályait. További feltétel, hogy a jelöltek elfogadják a hat ellenzéki párt által a közös kormányzás alapelveiről szóló, 2021 januárjában aláírt dokumentumot.
Víziójuk szerint a miniszterelnök-jelölti előválasztás az egész országban azonos időpontban zajlik, és amennyiben az első fordulóban egyetlen jelölt sem szerzi meg a szavazatok több, mint felét, úgy második fordulót is tartanak egy héttel később.
Ha ez a forgatókönyv érvényesül, akkor a lebonyolítás az ajánlási időszak három hetével, majd a kampány két hetével együtt összesen nyolc hétig tart. Hozzátették:
az ajánlások összegyűjtése után két hetük van a jelölteknek az országos kampányra. A választás mindkét fordulóban hat-hat napig tart. A két forduló között lehetőségük van a visszalépésre. Az első és a második fordulót megelőzően is nyilvános vitán mutatják be a miniszterelnök-jelöltek a programjukat. A szavazólapon minden induló neve szerepel, a választók egy személyt jelölhetnek meg, a szavazás titkos.
EGYÉNI KÉPVISELŐJELÖLT-VÁLASZTÁS
A Republikon azt javasolja, hogy legyen minden országos egyéni választókerületben előválasztás, de kivételt képeznek azok a választókerületek, ahol csak egy ellenzéki jelölt van. Végső soron még a jelenleg is parlamenti mandátummal rendelkező jelölteknek is az érdekük, hogy legyen vita, verseny és választói aktivitás. Úgy fogalmaztak a javaslatban, hogy
az előválasztás hitelességét csorbítani kívánó „trollok” részvétele elé akadályt gördít az értéknyilatkozat, miszerint vállalják az eredményt és dolgoznak a győztes jelölt sikeréért.
A Republikon úgy véli, hogy az előválasztás során a „kamupártok” nem képesek közvetlenül közpénzt szerezni, így nincs, ami motiválná részvételüket, és az egyéni választókerületekben a szavazás egy időben történne a miniszterelnök-jelölti előválasztással.
Az egyéni választókerületekben nyílt indulás lenne, azaz bárki, pártkötődés nélkül elindulhatna, aki képes ötszáz ajánlást összegyűjteni a választókerület tizennyolc éves, vagy annál idősebb szavazóitól. Maga a szavazás egy hétig tartana, így az egyéni választókerületi előválasztások összesen hat hétig tartanának.
KÖZÖS ELLENZÉKI LISTA
Az ellenzéki pártok 2020-ban megegyeztek arról, hogy közös listán indulnak a 2022-es választáson. Az ellenzéki választók bevonása, a lista társadalmi támogatottságának erősítése érdekében azonban szükség van a listát érintő előválasztásra is – rögzítette a Republikon. Az előválasztási listára a miniszterelnök-jelölti előválasztás első fordulójában szavazhatnak az állampolgárok és a listáról szóló szavazólapon szerepel az adott előválasztási listát vezető öt politikus neve is. A Republikon szerint az értéknyilatkozatot az előválasztást szervező, országgyűlési frakcióval vagy európai parlamenti mandátummal rendelkező ellenzéki pártok által felállított Előválasztási Előkészítő Bizottság fogalmazza meg. Az ajánláshoz szükséges íveket ugyanez a szervezet hitelesíti és ellenőrzi, valamint nyilvántartásba veszi a jelölteket. Az előválasztás koordinálását, az eljárás szabályosságának ellenőrzését az Előválasztási Bizottság végzi.
A Republikon szerint a legfontosabb az előválasztás sikere és a későbbi választási győzelem érdekében az egységes kommunikáció, a közös arculat, és ehhez szükségesek a szakmai viták, valamint a közös program. Véleményük szerint a közös programnak legkésőbb 2021 végére kell elkészülnie, és ekkora már a közös jelöltek személye is eldől. Érdekes adalék ehhez, hogy az intézet szerint szükség van egy etikai kódexre a felesleges konfliktusok elkerülése érdekében országos és helyi szinten, ami részletezi, hogy milyen viselkedést fogadnak el egymással szemben az előválasztáson induló jelöltek. Legyen továbbá elválasztva a jelölti, szakmai vita, amely moderált keretek szerint történik az előválasztás részeként a sajtóban, a nyilvánosságban zajló politikai vitától – tette hozzá az elemzésben az intézet.
ANYAGI KÉRDÉSEK
A Republikon javaslata szerint az előválasztás költségeit a szervező pártok és egyesületek vállalják, amihez a választáson részt vevő ellenzéki állampolgárok is hozzájárulhatnak. Az anyagi háttér megteremtéséhez további forrást jelentenek a magánadományok, amelyeket az előválasztást ellenőrző Előválasztási Bizottság fogja gyűjteni egy közösségi adományozási platformon – emelik ki.
A Republikon szerint csak akkor valósulhat meg az előválasztás célja, ha nincs korlátozva, hogy az előválasztást kezdeményező ellenzéki politikai pártokon kívül is indulhassanak jelöltek akár a miniszterelnöki, akár az egyéni választókerületi előválasztáson. Szerintük az előválasztás költségeinek nagy része, a szervezés és az aktivisták mozgósítása az ellenzéki pártokra fog hárulni. A legfőbb kérdésnek azt tartják, vajon mekkora mértékben járuljanak hozzá a költségekhez az előválasztáson induló függetlenek és civil szervezetek.
Forrás: Republikon Intézet; Kiemelt kép: Horváth Péter Gyula/PestiSrácok.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS