A közelmúltban elhunyt kiváló rendező-operatőr, a Duna TV volt elnöke emlékére Sára Sándor filmművészeti díjat alapít Prof. Dr. Kásler Miklós, az EMMI minisztere.
A Sára Sándor-díj régi kultúrpolitikai adósságot törleszt. A 40 év alatti filmesek számára adható elismerés Sára Sándor életútja előtti tiszteletadásként azon fiatal alkotóknak – rendezőknek, operatőröknek, illetve forgatókönyvíróknak – adományozható, akik műveikkel elsősorban a nemzeti összetartozás fontosságra irányítják rá a figyelmet.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/Bodnár Boglárka
Facebook hozzászólás
Poppy
2019-10-12 at 16:25
Szükséges az ilyen kimagasló művészi teljesítményt nyújtó emberről díjat elnevezni, hogy a díjat megkapó mindig tudja, hogy elődje milyen magasra tette a mércét művészileg és emberileg is. Ez adhat erőt a fiataloknak is az emberi és művészi tevékenység magas szintű műveléséhez.
Benedek Károly
2019-10-12 at 11:11
Ila Halo(FB)!
Attól függ, kik lesznek a kurátorok!
A Nemzeti Filmalapnak nevezett ultraliberális pénzosztó gépezet
egyetlen egy magyar filmre nem adott és nem ad pénzt!
Még Sára sem kapott.
.
“Amikor elhagytam a Duna tévét, még nem így volt. Akkor még hajtott az alkotási vágy, a tenniakarás, és hittem a tervbe vett és megírt filmekben. Az egyik a Gulágra elhurcolt magyarokról szólt volna, a másik Amrita-Sher-Gil félig indiai, félig magyar származású festőművészről. Foglalkoztatott Sinka István kora is. Csakhogy a pénzért folytatott küzdelemben rendre alulmaradtam, és be kellett lássam, hogy a mai közegben esélytelen vagyok a győzelemre.(…)
.
Számomra a kultúra nem üzlet, nem is vagyok képes így közelíteni hozzá. Nekem az a fontos, hogy közelebb jussunk magunkhoz, életünk nagy kérdéseihez, és ennek a célnak az eléréséhez a filmet használom. Az az én eszközöm. Mert tudom, hogy a képekben micsoda erő rejtezik.
– Ma érdekelné a tömegeket a Gulágra hurcolt magyarok kálváriája, Amrita-Sher-Gil élete vagy Sinka kora?
– Engem érdekel, és mindhárom olyan téma, amiről keveset tudnak az emberek. Mindhárom figyelmet érdemelne.
A kultúrának pedig nemcsak az a dolga, hogy igényeket elégítsen ki, de az is, hogy neveljen, információhoz juttasson, példát nyújtson.(…)
.
A filmszakmában is – mint mindenütt máshol – valami külső igénynek akarunk megfelelni. Olyan, főként kommersz filmek készülnek, amelyek amerikai recept szerintiek, és amelyek mindenhol eladhatók.(…)
.
Kétségtelenül ilyen az úgynevezett fősodor, de
nekünk, magyaroknak ettől függetleníteni kellene magunkat. Azon a pályán, ahol a pénz az úr, mi nem vagyunk versenyképesek.
Az amerikai típusú filmekben az amerikaiak utolérhetetlenek, nekünk ott legfeljebb a futottak még mezőnyben jut hely.(…)
.
– Ezek szerint nem ért egyet az új filmtámogatási modellel.
– Egyáltalán nem. A magyar filmet egyetlen ízlésközpont határozza meg, hiszen egy helyről lehet állami támogatáshoz jutni. (…)
.
Amikor én indultam a pályán, hatszáz jelentkezőből tízet vettek fel a főiskolára, és három-négyből lett rendező. Ma tízből vesznek fel tízet, és tizenöten jutnak a pályára. Ebből aztán sok minden következik. De a legfőbb baj, hogy nincsenek szakmai műhelyek, csak a közönségigény és a kritikusok igazítják el az alkotókat.”
.
.
.
Én nem reménykedem.
Fekete György elvitte az erdőbe az MMA-t is.
ViAM
2019-10-12 at 11:11
Csak az értékes Emberek tudják a másik tehetségét értékelni, megbecsülni, tovább éltetni. Jó egészséget Kásler úrnak!!!