A Booking.com nemzetközi szállásközvetítő portál körül a nyári szezon közepén robbant ki a botrány, amikor leállt a szállásadóknak járó díjak, illetve azok egy részének kifizetésével, amit pedig néha teljesít, azt is jelentős csúszásokkal teszi, miközben más szálláshelyeknek gond nélkül fizetnek. A cég akkor arra hivatkozott: számlázási rendszerének karbantartása miatt számíthatnak a szállásadók késedelemre. Az érintett szállásadók viszont azt mondták, hogy a cég többször kitolta a maga által korábban kitűzött határidőt az utalások teljesítésére, de még ezen határidőket sem mindig tartotta be, hanem további értesítés nélkül, egyszerűen csak nem utal egyes partnereinek.
Szatmáry Kristóf fideszes képviselő, az Országgyűlés Gazdasági Bizottságának tagja kiemelte, hogy elindultak a kifizetések a cégtől, azonban még rengeteg olyan szállásadó van, akiknek nem fizetett a booking.com. Tehát a képviselő cáfolta, hogy a multicég teljesen kiegyenlítette volna az összes tartozását. Az üggyel kapcsolatban a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) is lépéseket tett, egy kérdőívvel mérte fel a Booking.com késedelmes fizetésének hatásait a szálláshely-szolgáltatók körében.
Az eddig beérkezett csaknem hatezer válasz alapján minden második szolgáltatót érint a fennakadás, leginkább a főként családi vállalkozások által működtetett magán- és egyéb szálláshelyeket.
Suhajda-Molnár Anikó, az MTÜ vezérigazgató-helyettese beszámolt arról, hogy több ezer szolgáltatót érint a kifizetési probléma. 700 szolgáltató jelezte, hogy nem kaptak tájékoztatást a kifizetések csúszásáról. 400-an mondták, hogy jelentős csúszással, de megkapták a pénzt. Valamint
a válaszadók több, mint 26%-nak 1 millió forint feletti összeggel tartozik a Booking.com.
A vezérigazgató-helyettes hozzátette, hogy a turisztikai ügynökség jogsegély szolgálatot kezdett el üzemeltetni, ahol be lehetett nyújtani a kéréseket, problémákat az ügynökséghez. Továbbá az MTÜ Booking.com 3 munkavállalójával vették fel a kapcsolatot. A cseh, szlovák, magyarországi területi igazgatóság nyilatkozata szerint augusztus 15-ig befejezik a maradék kifizetéseket. Suhajda-Molnár Anikó szerint
felháborító, hogy a turisztikai szezon közepén hozza nehéz helyzetbe a magyar cégeket a Booking.
Korábban már indított eljárást a GVH Booking ellen
Rigó Csaba a Gazdasági Versenyhivatal elnöke kiemelte, hogy a hivatal 2016-ban fejezte be azt a vizsgálatot, mikor kifejezetten az online szállásfoglalókat vizsgálták. A GVH már akkor figyelmeztette a cégeket, hogy figyelni fogja ezeknek az oldalaknak a működését. Problémaként merült fel, hogy a Booking megköveteli, hogy a szállásadó kedvezményesebben nem kínálhat szállást, mint ahogy a Booking-on kínáljak. Rigó Csaba szerint indokolt a piac felülvizsgálata, már csak a GVH-hoz befutott panaszok alapján is. Hozzátette,
a gyorsított ágazati vizsgálat előkészítése folyamatban van, amely még augusztusban el is elindulhat. Majd 30-90 nap után a GVH be fog nyújtani olyan elemzéseket, javaslatokat amelyeket véleményezhet a Turisztikai albizottság.
Szatmáry Kristóf képviselő kiemelte, az ügynek még távolról sincs vége, addig fog folytatódni, amíg az összes magyar cég meg nem kapja a neki járó pénzeket. Hozzátette,
nyomásgyakorlást szeretnénk helyezni a Booking-ra, hiszen a cég több milliárd forinttal tartozik a magyar cégeknek. Az őszi ülésszak kezdetéig várja a bizottság a GVH, MTÜ és fogyasztóvédelmi jelentéseket. Lehetséges, hogy jogszabály módosításokra is szükség lesz, hogy többé ne fordulhasson elő hasonló eset.
Facebook
Twitter
YouTube
RSS