A vasúti teherszállítás jól vizsgázott a koronavírus okozta válság alatt, ezért Magyarország számára fontos, hogy központi elhelyezkedése nyomán minél több hasznot tudjon hajtani a megnövekedett forgalomból – közölte a tárca szerint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön. A tárcavezető a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület rendezvényén tartott előadást, ahol a válságállónak bizonyult vasúti áruszállítás hatékonyságát méltatta a megváltozott körülmények között, rámutatva, hogy egy tehervonat a kamionrakományok 40-70-szeresét is képes szállítani.
A közlemény szerint kiemelte, az elmúlt másfél év sok nehézséget okozott, így a világkereskedelem több mint 5 százalékkal visszaesett, több mint 110 millióan elvesztették a munkájukat világszerte és világossá vált, hogy krízishelyzetben a beszállítói láncok viszonylag gyorsan szétszakadnak – mondta Szijjártó. Az események fényében Szijjártó Péter három pontban foglalta össze a magyar vasúti prioritásokat. Fontosnak nevezte, hogy Magyarország minél több hasznot tudjon hajtani a Kína és Európa között növekvő vasúti teherszállítási forgalomból. Aláhúzta, hogy a kínai Egy övezet, egy út stratégia komoly törekvés az eurázsiai gazdasági integrációra, és reális lehetőség lesz. A kormány soha nem politikai vagy ideológiai, hanem kizárólag racionális alapon közelített Kínához, amelynek szerepe a jövőben is megkerülhetetlen lesz – szögezte le. A külügyminiszter szerint nem reális az európai-kínai gazdasági együttműködés visszaszorítására irányuló célokat kitűzni, miután tavaly a kétoldalú kereskedelem értéke már magasabb volt, mint az Európai Unió és az Egyesült Államok közötti forgalomé. Kijelentette, fontos lenne, hogy ennek a kereskedelemnek egy jelentős része Magyarországon menjen keresztül, s központi elhelyezkedésünket “úgymond készpénzre váltsuk”. Ezért is van szükség szerinte a Belgrád-Budapest vasútvonal korszerűsítésére, hogy a görögországi kikötőkből ezen keresztül juthassanak el az áruk leggyorsabban Nyugat-Európába. Tájékoztatása szerint ennek kivitelezési munkálatai jövő februárban megkezdődnek, és a projekt 2025-re zárul majd le.
Emellett lényeges lenne a Kínából közvetlenül Európába érkező vasúti teherforgalom Magyarországra “csalogatása” is, amihez infrastruktúra-fejlesztésre van szükség az ország keleti-északkeleti részében. Például ezt célozza a fényeslitkei intermodális központ építése, amely 12 milliárd forintos beruházással 2022 végére működőképes lesz. Második pontként a miniszter beszélt a tengeri kikötőkkel való gyors és rugalmas összeköttetés jelentőségéről is, ami szerinte kiemelt kérdés az exportáló magyar cégek számára. Úgy vélekedett, hogy fontos létrehozni Nyugat-Magyarországon egy erre szolgáló intermodális csomópontot, ahol az adriai kikötőkbe irányuló tehervonatok gyors összeállítása, illetve az onnan érkező vonatok elosztása és szétszedése folyhat. Ennek kapcsán ismételten üdvözölte a METRANS Csoport zalaegerszegi konténertermináljának megépítését, amely szerinte további beruházásokat is indukálni fog a térségben. A közlemény szerint végezetül Szijjártó Péter aláhúzta, hogy Közép-Európa fontos versenyhátránya a gyorsvasutak hiánya, amit most a régió országai közösen próbálnak ledolgozni a magyar és a lengyel fővárost Szlovákián és Csehországon keresztül összekötő vonal építésével. A cél, hogy Budapestről Pozsony 1,5 órás, Prága 3,5, míg Varsó 5,5 órás utazási idő alatt legyen elérhető. Mint mondta, a megvalósíthatósági tanulmány igazolta a megtérülést, miközben nemrég az Európai Unió úgy döntött, hogy finanszírozást biztosít a környezetvédelmi hatásvizsgálatra. Előadása végén a külügyminiszter leszögezte: a vasúti a legkörnyezetkímélőbb szállítási módszer, s az ezen a téren jelenleg is zajló fejlesztések jól jellemzik a kormány megközelítését, miszerint a versenyképességnek, iparfejlesztésnek kéz a kézben kell járnia a környezetvédelemmel.
Forrás: MTI; Fotó: MTI/Balogh Zoltán
benzoli
2021-10-01 at 06:29
A Vasutepites Stagnal. Ez a haladas?
Murphy törvényei hatnak ezerrel.
2021-09-30 at 21:43
Kína csendeskén,de hatalmas léptekkel gázol át a kontinenseken.Szinte félelmetes.Viszont ahogy Gorbi elvtárs annak idején megállapította,hogy aszongya,aki késön jön,azt megbünteti az élet.A Szíjjártó úrnak igaza van,idöben cselekedni és inkább jutalmazottként,mint büntetettként létezni.
Logikus
2021-09-30 at 16:04
Helyes, minden lehetőséget ki kell használni!
Pepe
2021-09-30 at 15:21
A Szijjártó P. által említett lehetőségeket mindenképpen ki kell használnunk, hiszen látható, hogy a világ országai a jövőben minél kisebb költséggel, minél rövidebb úton igyekeznek eljuttatni az áruikat a célországokba. Az oroszok sem akarnak lemaradni, ezért speciális jégtörő hajókkal, Oroszország felett hosszában, egy hajóútvonalat nyitnak a leendő hajóforgalom előtt. Épülnek a jövő új szállítási útvonalai. Ezekbe érdemes befektetni, ahol csak tudunk.
És bizony ez komoly veszteség lesz a régi nagy nyugat-európai tengeri kikötőknek, Portugáliától Németországig.
oshon
2021-09-30 at 15:12
Hu ha , erik a gyumolcse a magyar hazafias politikanak … egyebkent kulugyben is inkabb a orrientalt es stabil elmeletu , rendezett gazdasagpolitikaju es tisztesseges , egyenes beszedu es szavahihetoket keresik partnernek vilagszerte ! Epp ugy mint egyeni szemelyes tarsalgas , ugykotes vagy uzleteles alkalmabol , senki sem szereti a hamis , hazug , kesokasa , hanyag , hazug , lustalkodo es rosszalkodo (irigykedo!!!
)embert … arnyekom kozeleben sem engedem az ilyeneket , mindig is csak veszteni valom volt ! Hajra Szijjarto Peter , Isten aldja !
Naprózsa
2021-09-30 at 14:26
Remek. S ettől habzik aztán a veszettség végstádiumát produkáló holland Rutte szája, hisz ki fogja körbehajókázni fél Európát, hogy náluk vámoljon, majd vissza nyugatra és kelet-Európában háromszoros fuvarköltséggel árut terítsen?