Letették az alapkövét a dél-koreai EcoPro mintegy 280 milliárd forintos beruházásának Debrecenben, az elektromos akkumulátorokhoz szükséges katódokat gyártó vállalat üzemében 630 új munkahely jön létre – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken a hajdúsági városban.
A minisztérium közleménye szerint a tárcavezető a cég első, Dél-Koreán kívüli üzemének alapkőletételi ünnepségén arról számolt be, hogy a gyárban évente mintegy 108 ezer tonna katódanyagot fognak előállítani az Európában szokásosnál is jóval szigorúbb környezetvédelmi előírások mellett. A 280 milliárd forint értékű beruházást az állam 30 milliárd forinttal támogatta. Beszédében kiemelte, hogy az elmúlt három évben példátlan módon, kétszer is teljesen a feje tetejére állt a világgazdaság a koronavírus-járvány és az ukrajnai háború miatt, azonban a rendkívüli nehézségek közepette is megingathatatlanul tört előre az autóipar globális forradalmi megújulása. Közölte: ez egyrészt gazdasági kényszerűség, hiszen már minden szereplő annyit fektetett ebbe, hogy visszafordulni nem lehet, másrészt környezetvédelmi kényszerűség, mivel a globális károsanyag-kibocsátás 14 százaléka a közúti közlekedéshez kapcsolódik.
Ha a következő években a világ nem lesz képes átállítani a közlekedést elektromos alapúvá, akkor mindenfajta környezetvédelmi cél, mindenfajta klímacél, mindenfajta zöld célkitűzés csak naiv illúzió marad
– figyelmeztetett.
A környezetvédelem nemcsak addig fontos, amíg a párt nevébe bele kell tenni a zöld szót, tehát ha valóban fontos kérdésként tekintünk a környezetvédelemre, akkor pontosan tudjuk, hogy ma a legfontosabb feladat a közlekedés és így az autóipar átállítása elektromos alapokra
– tette hozzá.
Szijjártó Péter rámutatott, hogy mindehhez elektromos autók kellenek, azokhoz pedig elektromos akkumulátorok, márpedig a nyugati autóipari vállalatok teljesen függővé váltak a keleti akkumulátorgyártóktól.
Tetszik, nem tetszik, ez így van
– mondta, aláhúzva, hogy a világ tíz legnagyobb akkumulátorgyártója közül hét kínai és három dél-koreai. Leszögezte: a következő évek egyik meghatározó gazdasági folyamata ezen cégek Európába települése lesz; a kérdés pusztán az, hogy hol fogják létrehozni az új üzemeiket.
A kérdést úgy is feltehetjük, hogy melyik európai ország fog mindebből profitálni? Melyik európai országban jönnek létre munkahelyek nagy számban, melyik európai országban jelenik majd meg a környezetvédelmi célok eléréséhez nélkülözhetetlen, ultramodern technológia?
– sorolta.
A mi célunk, hogy erre a kérdéssorra a válasz úgy hangozzon, hogy természetesen Magyarországon
– mondta.
És őszintén reméljük, hogy Magyarországon kevesen vannak, akiknek az a reménykedésük, hogy ezek a beruházások más országoknak hozzanak hasznot
– tette hozzá. A miniszter emlékeztetett, hogy hazánk a világranglista negyedik helyén áll az elektromos akkumulátorok gyártásban és exportjában.
Tehát nem valami új, nem valami titkos, nem valami senki által nem ismert dologról beszélünk
– húzta alá. Hangsúlyozta, hogy az előkelő pozíció annak köszönhető, hogy Magyarország a keleti és a nyugati vállalatok találkozási pontjává vált, amire épp az autógyártás világtérképére felkerülő Debrecen adja a legjobb példát.
A kormány a debreceni déli gazdasági övezet fejlesztéséhez eddig 140 milliárd forintos infrastruktúra-fejlesztésekről hozott döntést, és előkészítés alatt van további 360 milliárd forintnyi fejlesztés
– emelte ki. Kitért arra is, hogy a magyar–dél-koreai kereskedelmi forgalom tavaly 37 százalékos bővülés után megközelítette a hétmilliárd dollárt, és ezzel hatalmas rekordot döntött, a kelet-ázsiai ország vállalatai pedig mára a negyedik legnagyobb beruházói közösséget alkotják hazánkban.
Forrás: MTI; Fotó: Facebook
Facebook
Twitter
YouTube
RSS