Sok a bizonytalanság a tanárokban a szeptemberben induló tanévet illetően. Az azonban nem jelenthető ki, hogy elutasítják az előttük álló változást, de rengeteg a kérdésük, amire cirka 1 hónappal a kezdés előtt szeretnének válaszokat kapni, hogy tisztábban lássanak. A PestiSrácok.hu-nak nyilatkozó tanárok beszéltek az új tankönyvekről, a terheléscsökkentő tanmenetjavaslatokról és az új természettudományos tantárgyról, amely a szeptembertől induló szakgimnáziumokban lesz a fizika, kémia, biológia és földrajz helyett.
Nem jelentené ki, hogy jobbak vagy rosszabbak lesznek az idei tanévtől használatos tankönyvek az eddigieknél, de az biztos, hogy mások – nyilatkozta a PestiSrácok.hu-nak egy matematika-kémia szakos tanár. Az általános iskolás pedagógus már látta, miből tanít majd idén. Szerinte a szemléletben van különbség. Ami számára legszimpatikusabb, hogy az új kémiatankönyv egyrészt támogatja a gyerekek tevékenykedtetését a jobb képességű diákoknál pedig az önálló ismeretszerzés útját.
Ami még pozitív, hogy bevonja a gyerekeket az ismeretszerzésbe. Az is látszik, hogy a tankönyv kényszerűségből alkalmazkodik a jelenlegi kerettantervhez, amely azért nem jó, mert abban felborul a kémiában megszokott rendszerszemélet. Összességében azonban, jók az első tapasztalatok az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) tankönyvéről.
Ugyan a tanárnő általános iskolában tanít, de kémia szakosként, van véleménye a szakgimnáziumokban az idei tanévtől bevezetésre kerülő komplex természettudományos tantárgyról.
Reméljük az általánosban ezt soha nem vezetik be!
– reagált önkéntelenül. Szerinte ez a gyerekek és a tantárgy lebutítása. Nesze semmi, fogd meg jól. Az a tudás, amit adni tud a tantárgy, semmire nem lesz elég, főként nem a munkaerő piacon – fogalmazta meg karakteres véleményét.
Úgy véli, ezzel most szembe megy egymással a kereslet és a kínálat, mert ha ez így folytatódik, mint eddig, akkor az oktatás nem fogja tudni kiszolgálni a cégek elvárásait.
Jó megoldás szerinte az lehetett volna, ha behatárolják, hogy mely ismeretanyagot tanítják az általános majd a középiskolai szinten, úgy hogy az kellő alapot jelentsen az egyetemi továbbtanuláshoz. Most ugyanis a gimnáziumi tananyag egy részét – szervetlen kémia – már 8. osztályban tanulják a gyerekek. Kevés idő alatt kell hatalmas tananyag mennyiséget megtanulni. Ez még a jó képességű diákoknak is kínzás – mondja a pedagógus, hozzátéve, hogy ezután legközelebb szervetlen kémiával a középiskola 11. és 12. évfolyamán találkoznak a diákok, emiatt esélyük sincs a tudás elmélyítésére. Ezért van az, hogy az egyetemi hallgatóknak felzárkóztató órákat tartanak a tantárgyból, mert nincs valódi tudásuk, csak ismereteik.
Ősztől csökkenhetnek a követelmények az iskolákban, a tanórákon bizonyos tartalmakat összevonhatnak, egyes témák tanítása pedig választhatóvá válik a tanulói terhek csökkentése érdekében – tudta meg a Magyar Idők. A lap értesülése szerint az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (OFI) új tanmeneteket dolgoz ki a most következő tanévre. Célja, hogy a 2018-ra elkészülő új Nemzeti alaptantervig (NAT) is csökkenjenek a diákok terhei. Évfolyamonként két tanmenetjavaslat lesz elérhető augusztus közepétől. Ezek abban nyújtanak segítséget a tanároknak, hogy a 2016/17-es tanévben a korábbi tempóban, de valamivel kevesebb kötelező új ismeretanyagot feldolgozva tanítsanak, egyúttal jóval nagyobb szabadságot biztosítanak a számukra. A tanmenetjavaslatok alkalmazkodnak a korosztályok sajátosságaihoz, ötleteket adnak a pedagógusoknak a kerettantervi követelmények differenciált alkalmazásához, de nem lesz kötelező használni.
Nem központilag kiadott tanmenetből kell tanítani, mert az maximum egy elképzelést adhat a tanár számára a sorrendről, amely illeszkedik a tankönyvhöz. Ő sosem használt és ezután sem fog az alapján dolgozni, mert nem a tanítványainak való. Mindig maga írta a tanmenetét, amelyhez a tankönyvet vette alapul, mert szerint nincs olyan gyerek, akire jó lenne. Nem beszélve arról, hogy egy jó képességű osztálynál nem lehet ugyanazt tanmenetet használni, mint egy olyan osztálynál, ahol sokkal kevesebb jó képességű gyerek van.
Félnek az újtól, de arról szó sincs, hogy elutasítanák
“Megfoghatatlan dolog egyelőre a szakgimnáziumokban szeptembertől induló „új” tantárgy a komplex természettudomány“ – mondta portálunknak egy érintett középiskolai tanár. Náluk akadt szélsőséges reakció is, volt olyan kolléga, aki azt mondta, inkább elmegy, de a többség alapvetően jól fogadta a változást. Bár az első évben még nem lesz érezhető, hiszen még csak a 9.-esek tanulják majd az új összevont tantárgyat, a többi évfolyamban megmaradnak a tantárgyfelosztások még.
Ettől függetlenül mégis látja benne a jót is, mert a szakközépiskola, vagyis ősztől szakgimnázium ahol tanít közgazdasági és turisztikai vonalat is képvisel, utóbbihoz pedig a földrajz nélkülözhetetlen. Így akik az előbb említett vonalra szakosodnak kisebb létszámmal és emelt óraszámban tanulják majd a tantárgyat, amely az általunk megkérdezett tanár szerint kifejezetten előnyös.
Augusztus elején megérkeznek a tankönyvek az iskolákba
Elkészült az idei tankönyvek döntő többsége, július végére az összes, több mint 13 millió tankönyv a Könyvtárellátó (Kello) Nonprofit Kft. raktáraiba kerül – jelentette be az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) oktatásért felelős államtitkára múlt héten Debrecenben. Palkovics László, a tankönyveket gyártó hazai nyomdai konzorcium központjában, az Alföldi Nyomdában tartott tájékoztatón elmondta: az elmúlt három évben kifejlesztett több mint 160 kísérleti tankönyvet már végeleges, javított formában kapják meg a diákok és a tanárok. A szeptemberben kezdődő tanévben a tanulók több mint kétharmada ingyen kapja meg a tankönyvet, és csökken a kötelezően megtanítandó tantervi rész, ezáltal a tanulók leterheltsége is – jelezte az államtitkár. Beszélt arról is, hogy 2018-2019-ben új nemzeti alaptanterv lesz, amelynek a kidolgozása jelenleg is tart, de már szeptembertől lesznek változások az oktatásban. Az államtitkár ezek közül a kötelezően megtanítandó tantervi rész csökkentését emelte ki, azzal a megjegyzéssel, hogy az így felszabaduló idő kitöltését az iskolákra, a tanárokra bízzák. A pedagógusok eldönthetik, milyen tananyagrészeket hangsúlyoznak, mit gyakoroltatnak, de a kötelezőn túl akár mást is taníthatnak – mondta, megjegyezve: lehet jó a tankönyv, a nemzeti alaptanterv, mégis a tanár a legfontosabb, ugyanis “jó tanár nélkül nincs jó oktatás”. A tankönyvek kiszállítást augusztus 1-jén kezdik meg az iskolákba, naponta kétszáz kapja meg a szállítmányt.
Forrás: PestiSrácok.hu/Magyar Idők/MTI
Címlapfotó: Getty Images
Facebook
Twitter
YouTube
RSS