![](https://pestisracok.hu/wp-content/uploads/2024/08/K_EPA20220902233-1000x600.jpg)
Az Európai Bizottság előzetesen arra a következtetésre jutott, hogy az Ukrajnán át érkező Lukoil-szállítások ügyében nem tűnik indokoltnak a sürgős konzultáció, mivel jelenleg nincs jele az ellátás biztonságát érintő közvetlen kockázatoknak – jelentette ki az uniós bizottság illetékes szóvivője a testület szokásos napi brüsszueli sajtótótájékoztatóján csütörtökön.
Újvári Balázs újságírói kérdésre válaszolva közölte, az uniós végrehajtó testület előzetes helyzetértékelése azt sugallja, hogy a két érintett országban nincs jele annak, hogy közvetlen kockázat fenyegetné az ellátás biztonságát.
Jelenlegi ismereteink szerint, a rendelkezésünkre álló információk alapján és a belső biztonságot érintő elemzéssel összhangban úgy tűnik, hogy az Ukrajna által a Lukoil ellen bevezetett szankciók mindaddig nem érintik a kereskedelmi társaságoknak a Barátság kőolajvezetéken keresztül érkező olajtranzit-műveleteit, amíg a Lukoil nem az olaj formális tulajdonosa
– fogalmazott. A szóvivő arról tájékoztatott, hogy Valdis Dombrovskis kereskedelempolitikáért felelős uniós biztos a Lukoil-szállítás témáját részletesen megvitatta Denisz Smihal ukrán miniszterelnökkel. A megbeszélés után pedig az Európai Bizottság egy második levelet is küldött Magyarország és Szlovákia illetékes miniszterei részére, hogy közölje a brüsszeli testület előzetes elemzését, és bátorítsa a két tagállamot, hogy osszanak meg minden további és részletes vonatkozó információt – mondta.
Ebben a szakaszban a tények ellenőrzése és a helyzet közös megértése elengedhetetlen
– húzta alá Újvári Balázs, majd hozzátette: “most több eszmecsere, több elemzés, több munka fog történni annak érdekében, hogy a lehető legnagyobb mértékben tisztázzuk a helyzetet”. Továbbá emlékeztetett arra, hogy az EU olyan szabályozási keretet vezetett be, amely arra ösztönzi tagállamainkat, hogy leváljanak az orosz fosszilis tüzelőanyagokról. Ez az összes uniós tagállamra vonatkozik – hívta fel a figyelmet.
A Lukoil-szállításokat érintő végső bizottsági döntés a Magyarország és Szlovákia által adott válaszok tükrében születik meg
– tette hozzá. Adalbert Jahnz uniós bizottsági szóvivő közölte, az Európai Bizottság nem a hosszú távú, hanem csak az azonnali ellátásbiztonsági aggályokat vizsgálja, jelen esetben az alapján, amit a két ország kifejezetten felvetett. “Előzetes elemzésünk ugyanakkor nem utal közvetlen kockázatokra” – fogalmazott.
Az uniós végrehajtó testület előzetes elemzése továbbá azt tárta fel, hogy júliusban a Lukoiltól származó hiányzó olaj mennyiségét különböző más beszállítók pótolták ugyanazon Bartáság kőolajvezetéken keresztül – mondta. Van továbbá más alternatíva is Magyarország és Szlovákia számára, amely közé tartozik például az Adria kőolajvezeték horvátországi szakaszát üzemeltető Janaf vállalat importjának növelése. A Janaf mindkét ország számára megfelelő mennyiségű kapacitással rendelkezik – emelte ki.
Továbbra is tárgyalunk a két országgal, de meg kell jegyezni azt is, hogy óriási lépéseket tettünk olajkészleteink diverzifikálása terén
– fogalmazott. Összességében az orosz nyersolaj jelenleg az EU teljes kőolajimportjának körülbelül 3 százalékát teszi ki. Ezt is szem előtt kell tartani, mint a kontextus fontos elemét, amikor az ellátás biztonságáról van szó” – tette hozzá a szóvivő.
Forrás, fotó: MTI
Béla
2024-08-02 at 13:46
Horvátország nem megbízható tranzitország.
„Nem megbízható, mert a piaci átlagos értékek ötszörösére emelték az olaj tranzitdíját a háború kitörése óta. Nem megbízható, mert lehetetlenné tették a Mol számára, hogy hosszú távra kössenek le szállítási kapacitásokat. Nem megbízható, mert a vezeték kapacitásnöveléséhez szükséges beruházásokat nem végezték el, a maximális kapacitásról pedig soha senki által nem bizonyított adatokat adnak” – sorolta Szijjártó Péter.
Végül leírta, hogy szerinte a keleti irányból érkező olajszállítások leállítása a végsőkig kiszolgáltatná Magyarországot és Szlovákiát „egy nem megbízható tranzitországnak”.
Talpra magyar!
2024-08-02 at 13:30
Eu-s előírások azt tartalmazzák hogy 3 napon belül az EU illetékeseiknek kötelességük a bajt orvosolni.
aljas mocsok ez a korpáti
2024-08-02 at 13:29
Talpra magyar!
2024-08-02 at 13:23
ez a kárpátinevű fog elsőnek sírni itt, hogy “me a geciorbán!”
Talpra magyar!
2024-08-02 at 13:23
Kárpáti2024-08-02 at 12:58 Szemétkedsz mert még nincsen baj de két hónap múlva lesz főleg Felvidéken.
Tivadar
2024-08-02 at 13:23
B…szódjon meg az európai bizottság. Én már kezdettől fogva mondtam, hogy ezt nem egyedül találták ki az ukránok, szerintem ursula sugallatára vagy legalább is jóváhagyásával történt a dolog. OK, utáljuk őket (mármint az eu-t), de ne essünk abba a hibába, hogy teljesen hülyének nézzük őket. Pontosan kiszámíthatók voltak a reakciók, és ők már akkor tudták, hogy semmit nem fognak tenni, mikor az olaj még vidáman folydogált a druzsbán.
Talpra magyar!
2024-08-02 at 13:21
Ezért Zelenszkijéknek ne mi szállítsunk illetve adjunk áramot gázt gázolajat majd ad nekik az EZ vezetése élükön von der Leyennel és Weberrel.
buzieu
2024-08-02 at 13:01
Jó. Akkor minden uniós központi “iránymutatás”sal kapcsolatban alkalmazhatjuk ezt a hozzáállást. Nem sürgős, nem a mi dolgunk, stb.
Kárpáti
2024-08-02 at 12:58
A MOL is megerősítette, hogy nincs semmilyen ellátási probléma.
Kamu az egész, Szijjártó megint hazudik és megint idegen érdeket szolgál.
A magyar ellátás zavartalan.
A vízfejű orosz ügynök Lavrov parancsára a Lukoil érdekében lép fel.