Minden releváns jogszabályt módosítani fognak annak érdekében, hogy csökkenjen a veronai busztragédiához hasonló balesetek esélye – közölte a PestiSrácok.hu kérdésére Palkovics László oktatásért felelős államtitkár szombaton. Erre pár héten belül szeretnének sort keríteni, megkezdik a szakmai egyeztetéseket. Az Emmi államtitkára a sajtótájékoztatón kifejtette, ehhez a párhete indult társadalmi konzultáció eredményeit is figyelembe veszik. Az online kérdőívet mintegy 30 ezren töltötték ki, és a válaszolók nagy többsége egyetértett a feltett kérdésekkel. Egy a portálunknak nyilatkozó közlekedésbiztonsági szakértő szerint az eddiginél komolyabb tréningekre is szüksétg lenne, a hivatásos sofőröknek legalább 2 évente újra kellene vizsgázniuk, mert sokan nem tudnak reagálni egy hirtelen jött helyzetre.
Sokként érte az országot a januári Verona közelében történt tragikus buszbaleset. Tizenhatan vesztették életüket a helyszínen, többségében fiatalok, gyerekek, akikre még várt a nagybetűs élet. Szüleik szívébe gyász és fájdalom költözött, míg mások az értelmetlen halálhírre magukhoz ölelték gyermeküket, és fogadalmat tettek otthon, hogy semmilyen kirándulásra nem mehet. Igen, én hallottam ilyet. Közben a magyar kormány társadalmi konzultációt hirdetett, hogyan és milyen intézkedésekkel lehetne a jövőben elejét venni, hogy ne történhessen hasonló. A következő kérdésetek tették föl:
Egyetért-e Ön azzal a felvetéssel, hogy az a sofőr, aki orvosi szakvélemény alapján éjszakai vezetést korlátozó betegségben (pl. alvászavarban) szenved, éjszaka ne vezethessen?
Egyetért-e Ön azzal a felvetéssel, hogy szigorítani kell a gyermekeket szállító járművek, iskolabuszok műszaki alkalmassági követelményeit?
Egyetért-e Ön azzal a felvetéssel, hogy a külföldi többnapos, több országon áthaladó iskolai kirándulások esetében éjszaka 11 óra és hajnali 4 óra között autóbusszal ne lehessen diákokat szállítani?
A konzultáció eredményét ismertetve Palkovics László oktatásért felelős államtitkár elmondta, mintegy 30 ezren töltötték ki az Emberi Erőforrások Minisztériumának a kérdőívet: a válaszolók 95 százaléka egyetértett azzal, hogy alvászavarban szenvedő autóbuszsofőrök ne vezethessenek éjszaka, 85 százalékuk szigorítaná a gyermekeket szállító járművekre vonatkozó műszaki követelményeket, 65 százalék pedig úgy gondolta, hogy a több országot érintő iskolai kiránduláson részt vevő autóbuszoknak éjjel 11 óra és hajnali 4 óra között pihenőt kell tartaniuk.
Az államtitkár kérdésünkre válaszolva közölte, néhány héten belül szeretnék ezt az ügyet lezárni. Ezért szakmai egyeztetésbe kezdenek, mely releváns jogszabályok módosítására van szükség a hasonló tragédiák elkerülése érdekében. Természetesen a kérdőívre adott válaszokat is figyelembe veszik, tette hozzá. Bízik benne, hogy a módosító javaslatokat heteken belül elfogadja a kormány. Érdeklődésünkre reagálva megjegyezte, fontolóra veszik, hogy hasonlóan Amerikához, létrehozzanak-e egy külön járműkategóriát az iskolabuszoknak, a magyar jogrendben jelen pillanatban ez ugyanis nem létezik. Mint mondta ezek a buszok úgy vannak kiképezve, hogy baleset esetén egy 10 éves gyerek is ki tudja törni az ablakát, és tankban sem lehet több egy meghatározott mennyiségű üzemanyagnál. Azt is mondta, a tervek között van ilyen típusú iskolásbuszok gyártása, de ezek elsősorban a gyerekek rövid utakon történő szállítását tennék biztonságosabbá.
A tengerentúlon, törvény írja elő, hogy nem lehet más színű az iskolabusz, csak sárga. Ez szolgálja a gyermekek védelmét, mert a sárga egyrészt feltűnő, és hamarabb érzékeli az agy a többi árnylatnál. Ezeken a járműveken biztonsági övvel is ellátták az üléseket.
Palkovics László emellett természetesnek nevezte, hogy egy, a veronaihoz hasonló tragédia után igény keletkezik a buszok elvárható technikai színvonalának növelésére, például azért, hogy ne csússzanak ki, ne hagyják el a sávjukat. Emlékeztetett: Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a közelmúltban jelentette be, hogy a kormány a következő időszakban meg szeretné újítani a magyar buszállományt, és ennek során figyelembe veszik majd ezeket a megnövelt biztonsági elvárásokat. Az orvosi ellenőrzések szigorítása kapcsán Palkovics elmondta, eddig nem volt kizáró ok, ha valaki alvászavarral küzdött, a veronai busz sofőrje is alvászavarban szenvedett, tette hozzá. Szükséges az egészségügyi feltételrendszer átgondolása, amiben az egészségügyi államtitkárság is részt vesz. Jelenleg azt vizsgálják, hogyan lehet egyértelműsíteni a helyzetet, kell e szigorítani a vezetőkkel szembeni orvosi vizsgálatok gyakoriságán, akár ezek tartalmán, mondta.
Vezetéstechnikai tréning és szigorú orvosi kontroll
Mivel kétséget kizáróan mind a mai napig nem ismert a veronai buszbaleset valódi oka – nincs objektív véleményt mondani tudó tanú (akár külső, akár az autóbusz utasai közül), nincsenek a balesetet megörökítő felvételek, az autóbusz megmaradt részeiből eddig megdönthetetlen bizonyítékot nem sikerült felfedni, csak szakmai és nem szakmai teóriák vannak. Ezért amíg nem derül ki a teljes igazság, minden konklúzió és az ebből eredő megoldási javaslat csak találgatás – nyilatkozta a PestiSrácok.hu-nak Dobrocsi Endre, közlekedésbiztonsági szakértő. Azt gondolja, nem „csak” a gyermekek szállítását végző autóbuszok témakörét, hanem minden közlekedő biztonságát érintően kellene a szakmának tárgyalni. Kifejti, a KRESZ gyakorlatilag minden olyan előírást jelenleg is tartalmaz, amely az érintett járművekre vonatkozóan, valamint az ezen járművek környezetében közlekedő más járművek vezetői tekintetében a gyermekek megkülönböztetett státuszára figyelemmel, joggal elvárhatóak.
Én most nem látok olyan KRESZ változtatási lehetőséget, amely a tárgyi baleset eshetőségét bármilyen formában csökkenthetné. És azt se feledjük el, hogy a KRESZ előírásai Magyarország területére vonatkozó szabályokat tartalmaznak, azok Magyarországon betartandóak. Külföldön az ott hatályos jogszabályoknak megfelelően kell közlekedni, tehát a KRESZ módosítása külföldön nem fogja éreztetni hatását.
teszi hozzá.
Mint köztudott, a közúti balesetek döntő része – gyakorlatilag majdnem 100 %-a – szándékos vagy akaratlan emberi mulasztásból ered, ezért a megoldást az alkalmatlan gépkocsivezetők kiszűrésében látja. Dobrocsi Endre véleménye szerint szükség van rendszeres és komoly orvosi vizsgálat, hogy egyetlen járművezető se titkolja el azon betegségét, amely hátrányosan befolyásolja a járművezetői képességeit. A fuvaroztató vállalkozások ne kényszerítsék a munkavállalóikat túlvezetésre. Minden közúti közlekedési szolgáltatást végző árufuvarozó és személyszállító gépkocsivezető maximális mértékben tartsa be a vezetési és pihenőidőre vonatkozó előírásokat. Aki ezt megszegi – ez legyen akár a menetíró berendezés (tachográf) manipulálása – olyan mérvű büntetést kapjon, hogy soha többé ne jusson eszébe szabálytalanságot elkövetni. Legyen következetes az ellenőrzés a járművezetőre a járműre vonatkozóan egyaránt. Szavai szerint a közúti korlátokat, tartóoszlopokat, hídpilléreket úgy kellene kialakítani, hogy azok ne okozzanak aránytalanul nagyobb sérüléseket a járművekben.
Ha megfigyeljük, akkor gyakran találkozhatunk a hazai utakon is olyan korlátokkal, amely közvetlenül a felüljáró tartópillére mellett húzódik, hasonlóan a veronai helyszínhez. Gyakorlatilag nem tölti be a korlát a hozzá rendelt funkciót.
– fogalmaz a közlekedésbiztonsági szakértő.
Végül pedig minden sofőrnek előírná, hogy két évente vezetéstechnikai tréningen, majd vizsgán vegyen részt kötelező jelleggel. Ehhez, olyan vezetéstechnikai központokat kellene létesíteni, melyekben képzett vezetéstechnikai instruktorok segítségével, megfelelő szimulációs eszközökön sajátíthatnák el, a különböző veszélyhelyzetekben elvárható gépkocsivezetői magatartást. Így fel lehetne készülni azokra a helyzetekre, melyekkel a legtöbb gépkocsivezető a valós életben nem sok mindent tud kezdeni. Hangsúlyozza, hogy komoly szimulátorokkal és megfelelő szakmai színvonalat képviselő telepített programokkal van értelme ezt a feladatot elvégezni.
Látens dolgok sajnos ma is vannak!
– fogalmaz.
Természetesen ez sok pénzbe kerül, hiszen egy ilyen szimulátor a megfelelő programmal általában 20 millió forint összegtől indul. Minden ember azt várja el, hogy ha elviszik valamely hozzátartozóját, akkor őt épségben és egészségben hozzák is vissza. Nincs rosszabb, mint az értelmetlen, elkerülhető és visszafordíthatatlan halál. Különösen akkor, ha az elhunyt fiatal. Ne feledjük, hogy mindenki valakinek a gyermeke és mindenkinek a gyermeke a legdrágább a világon.
Az ördög a részletekben lakozik…
Szigorúbb szabályok kellenek a gyerekeket szállító járművekre
– nyilatkozta a tragédia után a PestiSrácok.hu-nak ifj. Lomnici Zoltán. Az alkotmányjogász akkor azt mondta, a keretszabályozás elégséges és megfelelő az utasok védelme érdekében, de az ördög a részletekben lakozik. Szerinte elgondolkodtató felvetés, hogy a gyermekeket szállító járműveket megkülönböztető jelzéssel kellene ellátni, mint Amerikában. Mindemellett pedig szigorúbb szankciókra lenne szükség a jogsértőkkel szemben. Úgy véli, lenne visszatartó ereje, ha 20-30 milliós bírsággal sújtanák azokat, akik nem tartják be a személyszállításra vonatkozó előírásokat.
Január 20-án éjjel az olaszországi A4-es autópálya veronai szakaszán történt a tizenhét halálos áldozatot követelő buszb[tps_title][/tps_title]aleset. A járművön a budapesti Szinyei Merse Pál Gimnázium tanulói, volt diákok, tanárok utaztak, valamint egyikük családja. Tizenhatan a helyszínen életüket vesztették, huszonhatan megsérültek. A szerencsétlenség legsúlyosabb sérültje, szinte napra pontosan két hónappal a tragédia után, szerdán életét vesztette a Honvédkórházban, ahol a busz sofőrjét súlyos koponyasérüléssel jelenleg is ápolják. A tragédiát követően hazánkban nemzeti gyásznapot rendelt el a magyar a kormány. Közben folyik a nyomozás az ügyben. Az olasz sztráda rendőrség véleménye szerint a balesetet emberi tévedés okozta. A veronai ügyészség január 21-én indított vizsgálatot gondatlanságból elkövetett többrendbeli emberölés címén, akkor még ismeretlennel szemben. Azóta megerősítették, hogy a vizsgálat gyanúsítottja jelenleg a járművet vezető sofőr, azonban végleges álláspontjukat csak a szakértői jelentések kiértékelése után hozzák nyilvánosságra.
Címlapfotó: Handout/Reuters
Facebook
Twitter
YouTube
RSS