Medgyessy Péter volt miniszterelnököt, Budapest 2010 előtti vezetését és az Alstomot nevezi meg érintettként az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) pénteken nyilvánosságra hozott jelentése, amelyet a 4-es metró beruházása kapcsán készítettek. A dokumentum szerint a föltárt tények a magyar jogszabályok szerint vesztegetés és befolyással üzérkedés gyanúját vethetik föl. Puch László volt MSZP-s pártpénztárnok egyik cége is felbukkan az anyagban.
Péntek délelőtt óta bárki letöltheti, elolvashatja a 4-es metró beruházásról készült 104 oldalas, angol nyelvű OLAF-jelentést a kormány internetes oldaláról. A vaskos dokumentumból napnál világosabban kiderül a korábbi balliberális kormányok és a 2010 előtti budapesti városvezetés felelőssége a több tízmilliárdos kárt okozó korrupciós botrányban. A jelentésben Medgyessy Pétert, a fővárosi önkormányzatot és az Alstomot nevezték meg a korrupciós bűncselekmények, visszaélések felelőseként.
Az OLAF helyszíni szemlék, dokumentumok elemzése és személyes meghallgatások eredményeként állította össze a jelentését, amelyben négy nagyobb csoportra bontva találhatók a főbb megállapítások:
- szabálytalanság,
- csalás,
- korrupció
- uniós pénzek szabálytalan felhasználása.
Medgyessy Péter kapcsán a jelentés azt taglalja, hogy a volt miniszterelnök cége, az AssistConsulting (korábbi nevén Medgyessy Tanácsadó Kft.) 2002-től tanácsadója volt az Alstomnak, majd 2005 októberében lobbiszerződést kötött az Alstom International Ltd-vel a metrókocsik szállítására. Mit ad Isten: nyolc hónappal később már alá is írták a metrókocsik szállításáról szóló szerződést. A cég 2007 és 2008 között 600.000 eurót kapott különböző szolgáltatásokért az Alstom International SA-tól, noha az Alstom adta a legrosszabb első ajánlatot. A dokumentum kiemelte, hogy mindez a magyar jogszabályok szerint vesztegetés és befolyással üzérkedés gyanúját vetheti föl.
Puch László neve is fölbukkan
A jelentés hosszasan foglalkozik Medgyessy tanácsadó cégének sorsával. Leírják, hogy a cég tulajdonosai Medgyessy Péter és felesége volt, akik 2002-ben átnevezték a társaságot AssistConsult Kft.-re, majd 20 millió forintért eladták. Ám 2006-ban az M. P. Európa Kft, amely szintén Medgyessy és felsége tulajdonában volt, részben visszavásárolta a AssistConsult Kft.-t. Medgyessy az Indexnek azt nyilatkozta, nem érti, hogy került a neve a jelentésbe. A portál szerint a jelentésben a Siemens-szerződés kapcsán szó van egy Puch Lászlóhoz köthető cégről, valamint akkori MÁV-vezetőknek és egy műszaki szakértőnek juttatott pénzekről is.
Emlékezetes, a Magyar Idők tavaly áprilisban írta meg, hogy Medgyessy tanácsadó cége két részletben összesen több mint 597 ezer eurót – mostani árfolyamon körülbelül 180 millió forintot – kapott az Alstomtól 2007-2008-ban.
Az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) jelentése egyértelműen bizonyítja a baloldali kormányok és a 2010 előtti budapesti városvezetők felelősségét a 4-es metróberuházás korrupciós botrányában – jelentette ki Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség parlamenti államtitkára pénteki sajtótájékoztatóján. Az MTI tudósítása szerint Csepreghy Nándor közölte: a jelentést már 2016 végén megkapta a kormány, ám adatvédelmi okokból – az adatvédelmi hatóság véleményének kikérése után – csak most hozták nyilvánosságra. Az elmúlt 13 év legnagyobb korrupciós ügye miatt az országnak várhatóan 59 milliárd forintot kell visszafizetnie az Európai Unió számlájára – tette hozzá.
A politikus elmondta: a 4-es metró beruházásának összértéke 452 milliárd forint volt, ebből a gyanú szerint 272 milliárd forint érintett csalással vagy szabálytalan felhasználással, 166 milliárdot pedig elloptak. A fejlesztéshez 76 milliárd forintot használtak fel a Közlekedési Operatív Program terhére, ebből 59 milliárd forint volt az Európai Unió hozzájárulása, és ez utóbbi összeget követelheti vissza az Európai Bizottság – fűzte hozzá. A négy éven át tartó nyomozás eredménye szerint a kifogásolt szerződések – egy kivételével – 2010 előtt, vagyis a Medgyessy-, a Gyurcsány- és a Bajnai-kormány, illetve a Demszky Gábor-féle városvezetőség regnálása alatt született – ismertette. Ez azt jelenti, hogy minden idők legkorruptabb beruházása a baloldali kormányokhoz köthető – jelentette ki. Felkérték a Főpolgármesteri Hivatalt, hogy február végéig fogalmazza meg a jelentéssel kapcsolatban a saját álláspontját, és megkeresik annak a lehetőségét, hogy a költségvetés visszakövetelhesse az érintett politikusoktól és cégektől a büntetés összegét – mondta Csepreghy Nándor.
Loptak-csaltak
A Figyelő már csütörtökön megírta, hogy nagy vonalakban mit tartalmaz az OLAF-jelentés. Eszerint az uniós hivatal hatvan darab, összesen 167 milliárd forintnyi szerződés kapcsán tárt fel szabálytalanságokat, amelyek miatt 59 milliárd forint uniós támogatást követelnek vissza Magyarországtól. Az okozott kár 96 százaléka öt szerződéshez kapcsolódik. Ezek a következők:
- Siemens-szerződés, amely az áramellátásra és a vonatvezérlő rendszerek kiépítésére szólt, 31,7 milliárd forint értékben. A cégnek bennfentes információi lehettek, így jogosulatlan versenyelőnyhöz jutott. Az uniós támogatás egészét visszakérik.
- Alstom-szerződés metrókocsik szállítására 22,9 milliárd forintért. Bennfentes információk és jogosulatlan versenyelőny miatt az uniós támogatás egészét visszakérik.
- BAMCO-konzorcium (Vinci CGP, Strabag, Hídépítő Zrt.) szerződése alagútfúrásra 62 milliárd forint értékben. Itt 8 milliárd forintot követelnek vissza jogszerűtlen tendergyőzelem miatt.
- Swietelsky Kft.-vel állomások belsőépítésére kötött 40 milliárd forintos szerződés. A tenderfolyamat szabálytalanságai miatt 7,6 milliárd forintot kell visszafizetni.
- Strabag-Hídépítő Zrt. Baross téri állomás szerkezetépítésére kötött 3,7 milliárd forintos szerződése. Itt közbeszerzési szabálytalanságok miatt 2,5 milliárd forint uniós támogatást kérnek vissza.
Forrás: MTI, Index, Figyelő. Vezető kép: Medgyessy Péter átveszi a francia becsületrendet Jacques Chirac francia elnöktől 2004-ben; fotó: MTI/Kovács Attila
Facebook
Twitter
YouTube
RSS