Pesti Srácok

Symmachus él – Tíz éve halt meg Molnár Tamás konzervatív filozófus

null

Más ideológiákkal szemben a liberalizmus azzal az előnnyel rendelkezik, hogy nem ideológiának, hanem a normális létezésnek tünteti fel magát – mutat rá az elmúlt évszázad nagy politikai blöffjére a magyar származású Molnár Tamás, a Liberális hegemónia című írásában. Thomas Steven Molnar – ahogy a világon ismerik és olvassák tucatnyi nyelven esszéit – a magyar akadémiai gondolkodás ellenséges érzülete miatt idehaza kevésbé közismert. „Ókonzervatív karanténba” zárták, avíttnak bélyegezték óriási életművét. Mert itthon csak liberális lehet a filozófus. Mintha a liberalizmus nem csupán egy lenne a versenyző eszmék közül, melynek megvalósulása ráadásul a jelenlegi globális váláság egyik eredője.

Molnár Tamás több évtizeddel ezelőtti jóslatai a fogyasztói társadalomról és az ember változó szerepéről a világban beteljesedni látszanak. Az individuum végtelenné váló szabadságának pusztító erejére irányította figyelmünket. Pesszimista jövőt láttatott, de a harcot – annak hitében, hogy a világban ellentétes folyamatok hatnak egymásra – nem adta fel. Bár kitűnő vívó volt, ő a gondolat erejével küzdött az embertelenség ellen.

– írta önéletrajzi ihletésű könyvében, párhuzamot vonva a kései Róma antikvitásának szereplői és jelen világunk értéktelenedése között. Egy évtizede, hogy már nincs közöttünk, a közösségek pedig csak bomlanak tovább körülöttünk. Hiányzik mint ember, mint értéket adó bölcs. De szellemisége tovább él. „Symmachus” ma is tanít minket.

PestiSracok facebook image

Közvetlen, barátságos ember volt. Lassan két évtizeddel ezelőtt – egy előadása után – mi, zöldfülű egyetemisták, beszélgethettünk vele egy étteremben. Idős éveinek legnagyobb örömének tartotta, hogy megadatott neki magyar fiatalokat tanítani az óhazában. Így figyelmesen végighallgatott engem is. Elpanaszoltam neki, hogy az ELTE-s tanárok nagy része szentségtörésnek tartja az általam kutatott témát: a demokrácia kritikákat. Meg is kaptam a stigmát: demokráciaellenes vagyok. Mondták ezt volt marxista-lukácsista filozófiatörténészek, akik a rendszerváltás után liberálissá „fejlődtek”. A professzor úr nyugtatott: tegyem, amit a szívem és az eszem diktál. Nem mellékesen az Egyesült Államokban számos tanszék foglalkozik demokrácia kutatással, ahol a kritikán keresztül vezet az út a jobbá tételhez. Ő mutatott rá, hogy valójában nem is a demokrácia problémáiról írok, csupán a liberális változatának válságáról. Csak ez nálunk összemosódott.

Az egyik legtalálóbb mondata a liberális hegemóniáról így hangzik:

A magyar származású konzervatív filozófus szerint a liberalizmus:

A nominalizmus szerint csakis az egyes dolgok léteznek, minden általános fogalom pusztán szó. Csak a tapasztalt egyediség létezik, a többi csupán nyelvi asszociáció. A liberalizmus több érvelésében is felbukkan ez a fajta szemlélet. Nincs semmiféle objektív, általános (metafizikailag megalapozott) erkölcsi norma, csak az individuumhoz köthető egyedi. Nincs közösségi szinten értelmezett szabadság, csak az egyén szabadsága; nincs társadalmi igazság, csak az egyén megtapasztalt „saját igazsága”. Az első kijelölt fogalom, így az egyén empirikusan tapasztalható autonómiája lesz. Ami az egyediségben megnyilvánuló független szabadság. A liberálisok ezt szeretnék végteleníteni – a cselekvések körei és mértéke szerint..

Harminc évvel ezelőtt - oly aktuális ez ma! - írja:

Szerinte a végtelenített szabadságon nyugvó jogok megjelenése a liberális törvénykezésben, a gyakorlatban a közösségek erodálását okozzák. Persze nem véletlen, hanem az egyénhez köthető fogyasztási vágyak felszabadítása, korlátlanná tétele miatt. Hisz a végső cél az anyagi érdekeken alapuló haszon növelése.

A 19. századi Tocqueville óta tudjuk, hogy a liberalizmus és a demokrácia más tőről fakad. Kétségtelen, hogy a maiak lépésről-lépésre bizonyos liberális elvekkel töltődtek fel. De ez önkényes politika cselekvések történelmi végterméke. A mai demokráciának más, konzervatív, keresztény vagy patrióta eszmék is adhatnak tartalmat. Csak el kell végre felejteni a liberalizmus kizárólagosságát. A demokrácia jelentése a „kell” és a „van” fogalmak közé szorult. A liberalizmus egyik nagy hazugsága, hogy a „kell” ideáját magának követeli. Ezt tanultam Molnár Symmachus Tamástól. Aztán hazarepült és többet nem tudott jönni betegsége miatt. Egy dedikált könyv – az Én, Symmachus – maradt csak nekem a tárgyi világból. Most kezdem csak érteni miért ezt kaptam tőle ajándékba. Köszönöm!

(A szerző a XXI. Század Intézet kutatója)