Pesti Srácok

Iskolakezdés az Egyesült Államokban – Tanulás, diákszerelmek, tömegmészárlások

null

Elkezdődött az új tanév. Ilyenkor rendre láthatóan maguk is segítségre szoruló pszichológusok tűnnek fel a tévében, hogy az iskolakezdéssel járó gyermekpszichózisokról beszéljenek; az esti híradók kisiskolások sutára sikeredett interjúival töltik ki a kiszabott adásidőt, sőt, még a hírügynökségek is lehoznak néhány rövid cikket az igazán ergonomikus táskapántokról.

POMICHAL KRISZTIÁN

Ezekhez a kétségtelenül bárgyú, de legalább kedves kis anyagokhoz képest az Egyesült Államokban sikerült a csillagokig felnyomni a potmétert. A Sandy Hook általános iskolában történt 2012-es lövöldözés áldozatainak hozzátartozói által létrehozott Sandy Hook Promise alapítvány egy igen sajátos reklámfilmmel rukkolt elő az iskolakezdésre. Alig 24 óra alatt el is érték céljukat: Amerikában már javában zajlik körülötte az össztársadalmi purparlé.

Nagyon ártalmatlanul indulnak az első másodpercek. A nyitójelenetben – megadva a diverzitás isteneinek, ami jár – egy afroamerikai srác, majd egy ázsiai kiskamasz dicsekszik az iskolakezdésre kapott új táskájával és irattartójával. Az alárakott jellegtelen konzervzenével együtt egy tipikus amerikai reklámfilmet várnánk; még az sem különösebben gyanús, amikor a következő jelenetben a könyvtárban fülhallgatóból zenét hallgató gyerek ügyet sem vet a mellette elrohanó diáktársakra. A következő jelenetekben viszont tényleg elszabadul az őrület.

PestiSracok facebook image

https://youtu.be/b5ykNZl9mTQ

Kiderül, hogy az új sportcipővel remekül el lehet futni a lövöldöző elől, az iskolakezdésre kapott széldzsekivel résmentesen rögzíthető a tornaterem kétszárnyú ajtaja, a vadiúj gördeszka simán kitöri az iskola ablakát, a színesceruzák meg a papírvágó olló pedig jól jön, ha a lövöldöző betörné az osztályterem ajtaját: legalább a gyereknek van mivel megvédenie magát. Ja, és hasznos, ha a tanulók magas szárú zokniban mennek iskolába. Semmi sem csillapítja jobban az artériás vérzést, mint egy divatos stucni.

– szól a (horror)mesedélután zárógondolata. Az alapítvány célja – állításuk szerint –, hogy egy tudatosságnövelő kampány keretében hívják fel a társadalom figyelmét: az iskolai lövöldözéseknek előjelei vannak, vagyis megelőzhetőek.

Az Egyesült Államok különös heppjei ezen a „nyáron meleg van” típusú, ún. awareness campaign-ek. Az első fecskék már hazánkban is tettek néhány kört.

Az alapítvány igazgatótanácsában csupa olyan ember ül, aki elveszítette gyermekét a Sandy Hook iskolában történt tragédiában; jószándékukat nem lenne ildomos elvitatni. A videó azonban – finoman fogalmazva is – igen vegyes fogadtatásra talált. Egy nappal a feltöltés után körülbelül egymillió-kétszázezer megtekintésnél jár, ugyanakkor a megítéléséről sokat elárul, hogy hozzászólni nem lehet, illetve a lájkok és diszlájkok arányát sem tették nyilvánossá.

Félárbocra engedett lobogó a connecticut-i Newtownban, a Sandy Hook általános iskolában elkövetett gyilkosságsorozat első évfordulóján. Fotó: AP

A reklámfilm kétségkívül megrázó, érdemes megnézni. Az érzelmi manipuláció helyett a józan eszünkre hallgatva azért néhány kérdés óhatatlanul meg kell, hogy fogalmazódjon. Elsőként rögtön az: valóban olyan gyakoriak-e ezek a tragédiák, hogy érdemes 10-12 éves gyerekeket így sokkolni, és kiképezni arra, mi a teendő egy esetleges iskolai lövöldözés esetén. A statisztikák azt mutatják: nem.

A Sandy Hook-i tragédiát is beleértve 2012 és 2018 között az Egyesült Államok körülbelül 132 ezer általános és középiskolájában 64 áldozatot szedtek a lőfegyverek.

Ez nemcsak a tömegmészárlás során elhunytak száma, hanem minden olyan incidensé, amely során valaki életét vesztette egy iskola területén, beleértve a véletlenül elsült fegyverek és a bandaháborúk áldozatait is. Minden adat azt mutatja: szinte elenyésző a statisztikai valószínűsége annak, hogy egy diák iskolai lövöldözés áldozatává váljék. A kötelező iskolalátogatási évek alatt körülbelül 0,03 és 0,09 százalék. Az igazsághoz ugyanakkor hozzátartozik, hogy más források – jellemzően a fegyvertartás korlátozását propagálók – ennél jóval nagyobb számokkal is dolgoznak.

A fenti videó kiagyalóinak – legyünk ennyire jóhiszeműek – legalább egy jó cél lebegett a szemük előtt. De hogy az alábbi tweetben látható pulóverek dizájnerének a polgárpukkasztáson meg a Benjamin Franklin képével díszített százdollárosokon kívül mi járhatott a fejében, azt meg sem próbálnánk megfejteni.

A Bstroy nevű ruhamárka 2020-as tavaszi kollekciójának gyöngyszemei lehetnek ezek a kilyuggatott kapucnis pulcsik, amelyek az elcsépelt „egyetemes” ruhadarabok mintájára az Egyesült Államok legtragikusabb iskolai lövöldözéseiből csinálnak divatot. A pulcsik és a fenti reklámfilm között akad azért hasonlóság is: mindkettő figyelemfelhívásra termett, és mindkettőnek sikerült megbotránkoztatni az embereket. A kérdés: minek?

A végére egy aprócska adat, minden tanulság nélkül. A 2012-es lövöldözés után 80 alapítvány alakult meg a hozzátartozók megsegítésére. Nagy részükről azóta kiderült: létrehozóikat a pénzen kívül semmi más nem motiválta.

Ajánljuk még

A walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy engedje az LMBTQ-propagandát

NVNeugebauer Viktor Sport 2022 november 25.
A FIFA-világbajnokság első napjaiban – mint várni is lehetett – több szurkolót megszólítottak a biztonsági őrök, akik szivárványszínű vagy szivárvány mintájú ruhákat vagy kiegészítőket viseltek. De ez már nem marad így sokáig: a walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy lépjen közbe, és állítsa le az ilyen beavatkozásokat.

Dollárbaloldal – A CIA-ig érnek a szálak

PPestiSrácok.hu Forró drót 2022 november 25.
A baloldal választási kampányát a tengerentúlról milliárdokkal támogató Action for Democracy kapcsolatrendszere egészen az amerikai titkosszolgálatig, a CIA-ig ér – derül ki abból a jelentésből, amelyet a nemzetbiztonsági bizottság szerdán tett közzé. A jelek szerint az amerikaiak által támogatott kör kulcsszereplője a Bajnai Gordon, illetve a Ficsor Ádám nevével fémjelzett DatAdat-csoport, amely gyakorlatilag az ellenzéki kampányt lebonyolította – írja az Origo.