Pesti Srácok

Belvárosi titkok: Ferencz József és az utolsó szög

Pest legrövidebb hídja máig legendák szimbóluma. A zöldes színben játszó szerkezet nemcsak a korabeli írókat ihlette meg. Az 1900-as évek elején a Főváros lakóinak többsége meg volt győződve arról, hogy Arany János „Hídavatás“ című verse az ominózus hídról szól, dacára annak, hogy a költemény akkor keletkezett, amikor a Ferenc József híd még a mérnökök álmaiban sem szerepelt.

BARTA ZSOLT - Nullahategy

1876 igazi ünnep volt a Főváros életében, hiszen ebben az esztendőben adták át a Margit hidat, amely nemcsak Pestet és Budát kötötte össze, hanem a Margit-szigetet is a fővároshoz „csatolta“. Egy évvel később, 1877-ben a Déli Összekötő Vasúti híd is átadásra került, így a Lánchíddal együtt már három helyen lehetett átkelni a Dunán. Hamarosan kiderült azonban, hogy a Főváros kénytelen újabb beruházásokban gondolkodni, így született meg egy negyedik híd ötlete, amely csökkenthette a napról-napra növekvő forgalmat.

Híd2

PestiSracok facebook image

A híd tervrajza

1893-ban a Kereskedelmi Minisztérium nemzetközi pályázatot írt ki az új híd megtervezésére és kivitelezésére. A 74 pályaműből Feketeházy János és Totth Róbert tervét választották ki annak ellenére, hogy a hidat nem a favorizált Eskü-térre (a mai Erzsébet híd pesti, akkor még nem létező hídfőjére), hanem a Fővám tér (akkoriban Mészáros utca) Duna-parti végére képzelték el. Illetve csak képzelték volna, hiszen a Mészáros utca akkoriban csupán a Lipót utcáig (mai Váci utca) tartott, így azt meg kellett hosszabbítani a Duna vonaláig. Ennek csupán egyetlen akadálya volt: az a bérház, ami a Mészáros utca végén terpeszkedett, így először azt kellett lebontani. A pillérek és a hídfők összesen másfél év alatt készültek el, a Magyar Királyi Államvasutak Gépgyára pedig időközben megkezdte a közel 5000 tonnás acélszerkezet gyártását és összeszerelését. A rácsos fémszerkezetet úgy alkották meg, hogy az akkori kor legdivatosabb típusára, a függőhídra emlékeztessen. A kapuzatok építészeti megoldását Nagy Virgil vállalta el, ezeket végül a magyar címer és két-két turulmadár díszítette. Az új híd korszerű világítást kapott, éjszakánként elektromos és gázlámpák világították meg a zöldre festett építményt.

Híd3

Épül a Ferenc József-híd

A rekord gyorsasággal elkészült híd, mely egyben a legrövidebb, 334 méter hosszúsággal dicsekedhetett, felavatása az 1896-os Milleniumi Ünnepségek egyik kiemelkedő eseménye volt. Október 4-én, az átadási ceremónián személyesen maga Ferenc József császár verte be az utolsó szöget a helyére. Illetve a császári fenség egy, a pesti oldalon álló sátorba ment be, ahol megnyomta azt a gombot, ami odakint egy 45 tonnás kalapácsot hozott lendületbe, amely egyetlen ütéssel a helyére ütötte az F.J. monogrammal ellátott ezüst szegecset.

Híd4

Egy igazi hídavatás

A császári szög egészen 1945-ig a helyén maradt, akkor azonban lába kélt. A híd 1946-os helyreállítása után a híres szegecset egy alumínium szöggel pótolták, s biztos ami biztos, üvegből készült búrát emeltek fölé, ám hamarosan a pótszög is eltűnt. Ezt is pótolták még, azonban sokáig ez a szög sem maradt a helyén, így ma már csak az üvegbúra foglalata látható, a híd pesti hídfőjének déli részén.

Híd7

A szög hűlt helye

A Ferenc Józsefről elnevezett híd hamar a fővárosiak kedvelt helyévé vált, többek között azért is, mert rácsos szerkezete miatt viszonylag könnyen fel lehetett mászni rá, egészen a turulig, így nemcsak a kíváncsi budapestiek, hanem az öngyilkosjelöltek is előszeretettel vették igénybe az 1946 után Szabadság hídnak elnevezett átkelő különleges adottságait. Legalábbis erről szólnak azok a legendák, amelyek ma is izgalommal vegyes áhitatot váltanak ki azokból, akik megpillantják a Dunán méltóságteljesen átívelő zöld hidat.

Híd6A negyvenes évek...

Képek forrása: fortepan.hu

Ajánljuk még

Rejtélyes cég tűnt fel Szombathelyen és sorra kapja a megbízásokat a várostól: végrehajtások sora és a szakmai tapasztalat hiánya sem akadály

Exkluzív 2022 szeptember 11.
Kisebb botrányt váltott ki a minap Szombathelyen, hogy a Savaria Karnevált, amely mellesleg Közép-Európa legnagyobb történelmi rendezvénye, nem a korábbi, már sokszor bizonyított cég biztosította. Az új megbízott vállalkozó biztonsági őrei - akiket alvállalkozóként vontak be - botrányosan viselkedtek a látogatókkal. A megyei napilap számolt be róla, hogy az őrök obszcén kifejezésekkel illették az embereket, nyomdafestéket nem tűrő trágárkodással ürítették ki éjjel 1 órakor a borok utcáját. A Savaria Történelmi Karnevált mostanáig rendszeresen biztosító Marcus Security szombathelyi partnere szerint politikai indíttatás és bosszú áll a váltás hátterében és nem mellesleg más munkákat is elvettek tőlük, úgy hogy szakmai eredményeik magukért beszélnek. Még ennél is izgalmasabb, hogy kik kapták a Marcus Security helyett a munkát. A három 30-as éveiben járó fiatal, akik érdekeltségébe a város által nem is csak a Savaria Karneválra leszerződtetett cég mögött egészen elképesztő cégháló bontakozik ki, már becsődölt cégekkel, végrehajtások sorával. És feltűnik a színen egy korábbi baloldali országgyűlési képviselő-jelölt is.

Milliárdos ingatlanvagyonnal gyarapodik tovább tatabányai családok nyomorán a „Szeviép-család” – Csinos céghálót találtunk az egykori vezér fia körül

Exkluzív 2022 május 25.
A Pesti TV Az Ügy című riportműsorában mutattuk be a tatabányai szellemtársasházat, amely tizenöt éve áll befejezetlenül. A huszonegy lakásos, a földszinten nagy irodaépületet is magába foglaló ingatlant sajátos konstrukcióban kezdték építeni 2004 után. A telektulajdonos, első számú építtető, a Környe és Vidéke Takarékszövetkezet ingatlanhasznosító cége, a Tak-Ing végelszámolás alatt áll; az építő Pólus Kft. 2007 óta felszámolás alatt; a lakásaikat előre kifizető tatabányai családok, összesen tizenöt károsult család a mai napig nem kapott vissza egy fillért sem. Közben tavaly év végén a félkész épület az egyik szeviépes érdekeltség kezébe került. A Szeviép-üggyel a PestiSrácok.hu az elmúlt években kiemelten foglalkozott; követjük a több száz kisvállalkozó csődjéért felelős, csődbűncselekménnyel vádolt milliárdosok ma is tartó büntetőperét. Megmutattuk, hogy a mai napig milyen luxusban élnek, és egy tényfeltáró cikksorozatban azt is, hogy a Szeviép csődeljárása előtt milyen elképesztő céghálót építettek fel a Szeviép-vezérek, amely cégekben immár egy-egy családtagjuk a tulajdonos. Ebben a tényfeltáró riportban azt mutatjuk meg, hogyan kerül a Szeviép-vezér B. Sándor fia Tatabányára, miként jutottak hozzá a tizenöt család anyagi megnyomorítását jelentő, milliárdos értékű ingatlanvagyonhoz, és azt is, hogy a tatabányai botrányban szereplő cég csak egy az újabb céghálóban. Körülbelül tíz milliárdos vagyont találtunk éppen csak, hogy „muzsikáló” cégekben, és mindez az egyik B.-fiú kezében fut össze.