Pesti Srácok

„Asszony, ördög!” – Musical készül a Vörös Rébék című Arany-balladából

Különleges előadással készül Tata az Arany János-emlékévre a költő születésének 200. évfordulóján: a Vörös Rébék című Arany-ballada alapján készülő musicalt a tervek szerint júliusban mutatják be a város szabadtéri színpadán. Az autista művészek közreműködésével megvalósuló előadás részleteibe annak megálmodója és rendezője, Pesty-Nagy Kati avatott be minket.

MP – nullahategy.hu

Az idei, Arany János-emlékévnek nyilvánított esztendőben március elejétől számos programmal ünnepelik meg országszerte a költő születésének évfordulóját. Aranyról ugyanakkor nem csak hazánkban emlékeznek meg: A walesi bárdokban megörökített Montgomery város a napokban posztumusz díszpolgárává avatta a magyar költőt, akiről a BBC is megemlékezett. A költőóriás egy talán kevésbé ismert, bár nemkülönben erőteljes műve a Vörös Rébék című ballada, amelyet idős korában, 1877-ben írt a Margitszigeten, ezért Őszikék verseihez sorolják. Ahogyan Arany késői alkotásaira jellemzőbbé vált a paraszti élet gazdagabb, komorabb hangvételű ábrázolása, ebben a balladájában a paraszti élet misztikummal és babonával való kapcsolata kerül terítékre.

PestiSracok facebook image

Nem véletlen, hogy Pesty-Nagy Kati rendező épp a Vörös Rébéket álmodta színpadra Arany születésének évfordulójára, szerinte ugyanis ez a népmondai töredék alapján írott mű a legeredetibb a késői Arany balladák közül. A cím a Rebeka nevű, misztikus erejű, alakváltó képességű "kerítőnőre" utal, aki varjúként és öregasszonyként is megjelenik a műben. A boszorkánygyanús Rebi néni összeboronál egy ifjú párt, Pörge Danit és Terkát, ármánykodása révén azonban a feleség megcsalja az urát és teherbe esik, mire a férj kidobja a házából. Dani lelövi Rébéket, így menekülnie kell, bujdosás közben azonban megöl még egy embert. Sorsát már nem kerülheti el: kettős gyilkosságért felakasztják.

Pesty-Nagy Kati, a musicalballada megálmodója és rendezője

„Arany János nem csupán költő, hanem jelentős színházi alkotó is volt, akinek a szavai a mai napig velünk élnek” – hangsúlyozza Pesty-Nagy Kati, és elárulja, hogy az azonos címen készülő musicalballada nemcsak történetében, hanem szerkezetében is Arany versére épül. A műfaji alapvetéshez igazodva megőrzi titokzatosságát és töredezettségét, ugyanakkor továbbszövi az aranyi balladát és egyfajta kortörténeti magyarázattal is szolgál. Mint mondja, a karakterek borzasztóan izgalmasak és összetettek, ezért a színpadon vétek volna egyoldalúan ábrázolni őket.

A darab tehát választ keres arra is, mi sarkallja Rebekát boszorkányos cselekedeteire, mi a személyes sorsa, története. Emellett olyan univerzális, ma is érvényes kérdéseket is feszeget, hogy létezik-e eredendő gonosz, meghatározza-e életünket egyetlen rossz döntés és hogy van-e visszaút, ha egyszer rossz útra léptünk? Semmi sem fekete-fehér: a pap figurája például nagyon is pozitív a darabban, mégis óriási a felelőssége abban, hogy a Rébék azzá vált, ami.

Kecskés Tímea (Rébék) és Vadkerti Imre (Kasznár) az eseményt beharangozó sajtótájékoztatón (Fotó: Czéh Lonka)

A musicalballadának több missziója is van. Egyrészt tiszteleg Arany János szerteágazó és örökérvényű költészete előtt, amely a színház világának rendkívül mély ismeretéről is tanúskodik. Pesty-Nagy Kati a darabbal ugyanakkor emlékezni kíván a 2015-ben elhunyt Ács János színházrendezőre is, egykori tanárára a Színművészeti Főiskolán. Mint mondja, a neves szakember, akinek színháztörténeti jelentőségű rendezése volt a Marat halála Kaposváron, Arany balladáin keresztül tanította a dramaturgiát diákjainak a színházrendező szakon.

Pesty-Nagy Kati kiemeli: fontos küldetése az előadásnak, hogy a felhívja a figyelmet az autizmus jelenségére és felvállalja az autizmussal élő "vizuális gondolkodók" munkáinak népszerűsítését. Ennek megfelelően az alkotók már felvették a kapcsolatot az Autistic Art Alapítvánnyal, így valószínűleg autista művészek rajzai adják majd a zenés színdarab vetített díszletét. "A szimbólumokban, a nem megfogható, de sokat adó érzetekben hiszek, ezért a színpadi térben nem egy realista világ jelenik meg, hanem dramaturgilag meghatározó állapotokat hangsúlyoz: a félelmet, az álmot, az elvarázsolt pillanatok színét és mélységét, amit az autista művészek rendkívül mély és izgalmas alkotásai tesznek majd igazán élővé" - mondja a rendező.

A zenéről szólva Pesty-Nagy Kati elárulja, Derzsi György zeneszerző példaképe Puccini, ami visszaköszön a darab muzsikájának operai igényességében, de a zene "a mai fülnek emészthetőbb, musicalasabb", ráadásul magyar népzenei elemek is megjelennek benne. Műfaja tehát jobbára behatárolhatatlan, ám a zenés színház hagyományait követve az előadás közérthetően fogalmaz, "csodálatos dallamokon át, színészi mélységeivel, Sándor Dávid nagyszerű és látványos koreográfiával kalauzol a végkifejletig" - állítja a rendező.

Pásztor Ádám Pörge Danit alakítja a darabban (Fotó: Czéh Lonka)

Rébék szerepét Kecskés Tímea játssza, a főbb szerepekben Pásztor Ádám, Petrozsényi Eszter, Vadkerti Imre, Bucsi Annamária, Turek Miklós, Mezei Kitty és Bodnár Vivien szerepel. A város néptáncosai is szerephez juthatnak a darabban, a 16 és 25 év közötti szereplők részére hamarosan válogatást hirdetnek. Az előadáshoz keresnek még hat, női démonfigurát megformáló alakot, valamint bevonják a Tatai Versbarátok körét.

A tatai premier (július 28.) után Felvidékre vinnék az előadást - az alkotók közül többen is onnan származnak -, majd a rendező vágya szerint Gyulára és a határhoz közeli városokba is eljuttatnák a musicalballadát.

Vezető kép: Vörös Rébék plakátterv

Ajánljuk még

Vajon minek és hogyan állított ki százegy kutyaútlevelet a határzár idején az állatorvosi praxisát szüneteltető Hadházy Ákos? - Frissítve: reagált Hadházy

Exkluzív 2021 március 23.
2020 januárja óta összesen száznál is több kutyának állított ki útlevelet Hadházy Ákos, a két pártot már elhagyó, jelenleg független országgyűlési képviselő, aki leadott vagyonnyilatkozata szerint hivatalosan szünetelteti állatorvosi praxisát – tudta meg a PestiSrácok.hu. A helyzet több szempontból is kínos: először is, az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló törvény szerint parlamenti képviselő kereső tevékenységet nem folytathat, még ha valamilyen szellemi tevékenységet végez is, azért pénzt nem fogadhat el. A kisállat útlevél kiállítása azonban nagyon is pénzbe kerül, az okmányt kiállító állatorvos is kötelezően fizet ezért a kamarának. Ha saját cégen keresztül jutna a tevékenysége ellentételezéséért pénzhez egy honatya, azt is be kell jelentenie az Országgyűlés elnökének. Csakhogy Hadházy Ákos – úgy tudjuk – nem ezt jelentette be, hanem az ellenkezőjét, hogy szüneteltetni a praxisát. Mellesleg ezt saját kézírással is leírta és ellenjegyezte, a vagyonnyilatkozatában. Ha mindez nem lenne elég, még egy kérdés felvetődik: mégis kinek, kiknek és miért állít ki valaki több mint száz kutyaútlevelet a koronavírus-járvány kellős közepén, amikor szinte az egész világ zár alatt van és az emberek sem utaznak. Cikkünk megjelenése után válaszolt kérdéseinkre Hadházy Ákos, aki a tőle szokásos diktatúrázás, orbánozás, fideszezés mellett elárulta: annyira szeret állatokat gyógyítani, hogy ingyen is megteszi, sőt, a jelek szerint az útlevelek kiállításakor szívesen megfizeti a kötelező illetéket is. A képviselő válaszát kérésére változtatás nélkül közöljük.

Nincs kezelhetetlen gyerek, csak meg kell tanulnunk nevelni – PS-interjú Beszédes Henrietta gyermeknevelés-specialistával

Exkluzív 2021 december 29.
Nem vagy rossz anya, és nincs olyan, hogy kezelhetetlen gyerek – vallja Beszédes Henrietta gyermeknevelési specialista. A kétgyermekes fiatal édesanya egészen új szemléletmóddal dönti le a sztereotípiákat és győz meg arról, hogy minden sokkal egyszerűbb a megoldás gyermeknevelési nehézségeinkre, mint eddig hittük. A legfőbb probléma, hogy senki sem mondja meg, tanítja meg, hogyan kell gyermeket nevelni, mi egyáltalán az, hogy nevelés – azt hisszük, ennek ösztönből kell jönnie. Találunk ugyan garmadával könyveket nevesebbnél nevesebb gyermekpszichológusok, szakemberek tollából, csak éppen a gyakorlatban valahogy nem úgy működnek a dolgok. Jön a patthelyzet, a mindennapos harcok és az önvád: nekem ez nem megy, rossz anya vagyok. Az sem túl nagy segítség, hogy oly könnyen ragasztanak bélyegeket a gyermekekre, mondják ki speciális nevelési igényűnek, nehezen kezelhetőnek, mert egyszerűen nem illik bele az átlagosba, a megszokottba, mert valamiért más. A megélt és ránk zúdított problémák özönében aztán a legfontosabbra figyelünk egyre kevésbé: hogy ki is az a gyermek, akit nevelünk, mit gondol, mit akar és miért, mi az, amitől egyedi, amitől különleges. Beszédes Henrietta szerint éppen ez lenne a lényeg és a kulcs az egyszerű neveléshez: látni, érteni és kibontakozni hagyni azt a másik emberi lényt, aki ránk bízta az életét, de attól az még az övé. Heni televíziós riporterből lett gyermeknevelési specialista. Édesanyaként és kommunikációs szakemberként jött rá, hogy a nevelés legfőbb eszköze pontosan az, amit a munkájában nap mint alkalmaz: a kommunikáció, a megértés és együttműködés.