Pesti Srácok

Hat év restaurálás után újra látható Leonardo titokzatos festménye

Leonardo da Vinci Háromkirályok imádása című befejezetlen fiatalkori remekművének eddig nem ismert mélységei tárultak fel a hat évig tartó restaurálás eredményeként - hangzott el a firenzei Uffizi Képtárban, ahol e héttől ismét látható a reneszánsz polihisztor legtitokzatosabb alkotása.

MTI, 061.hu

Leonardo da Vinci (1452-1519) a firenzei San Donato a Scopeto kolostor oltárához készítette a fára festett olajképet, amelyet félbehagyott 1482-ben, amikor a milánói udvarba költözött. Az alkotás a Mediciek kezébe került, akiknek magángyűjteménye szolgáltatta később az Uffizi Képtár alapját. A kolostorba végül Filippo Lippi festménye került, amelyet ma az Uffiziben láthatnak az érdeklődők, hétfő óta újra Da Vinci fiatalkori remekművének társaságában.

PestiSracok facebook image

A 246-szor 243 centiméteres Leonardo-festmény a 15. század egyik leggyakoribb témáját, Jézus születését és a három napkeleti bölcs Betlehembe érkezését dolgozta fel. Kortársaihoz képest azonban Leonardo újított is: a kép közepén lévő Szűz Máriát és gyermekét számtalan alak, közöttük lovas harcosok veszik körbe, és a festményen építkezés és a természetes táj elemei is láthatók. Az idők folyamán már teljesen megbarnult, "láthatatlan" képet 2011-ben vitték el a világhírű Opificio delle Pietre Dure (OPD) firenzei restaurátorlaboratóriumba, a kulturális minisztérium kutatási és helyreállítási intézetébe, ahol csak a kép állagának felmérése egy évig tartott és 140 millió euróba került.

Mint az intézet igazgatója, Marco Ciatti a hétfői bemutatón elmondta, az évszázadok során a festményre rákerült anyagok megváltoztatták a kép tónusát, a fény- és árnyékviszonyokat, csökkentették a mélységérzetét. A képet az tette titokzatossá, hogy a festék, a piszok és egyéb anyagok vastag rétegei elfedték az eredeti mondanivalót. Az olajkép szennyeződésein kívül a festményt hordozó fatáblákon két nagy repedést is találtak, melyek kárt okozhattak volna a műben. Szakértők szerint a restaurálással a festmény visszanyerte egykori tisztaságát, fényét és mélységét, korábban nem látott alakok tűntek fel, kiderült, hogy a kép "eleven eseményeket" ábrázol.

"A megtisztítás eredményeként egy rendkívül moziszerű festmény került elő, mellyel új betekintést nyerhetünk Leonardo da Vinci elméjébe" - mondta az Uffizi német igazgatója, Eike Schmidt. A restaurált Leonardo-festményt a hasonló témájú Lippi-képpel együtt szeptemberig külön kiállításon láthatja a közönség a firenzei képtárban.

Fotó: AFP/Andreas Solaro

Ajánljuk még

Vajon minek és hogyan állított ki százegy kutyaútlevelet a határzár idején az állatorvosi praxisát szüneteltető Hadházy Ákos? - Frissítve: reagált Hadházy

Exkluzív 2021 március 23.
2020 januárja óta összesen száznál is több kutyának állított ki útlevelet Hadházy Ákos, a két pártot már elhagyó, jelenleg független országgyűlési képviselő, aki leadott vagyonnyilatkozata szerint hivatalosan szünetelteti állatorvosi praxisát – tudta meg a PestiSrácok.hu. A helyzet több szempontból is kínos: először is, az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló törvény szerint parlamenti képviselő kereső tevékenységet nem folytathat, még ha valamilyen szellemi tevékenységet végez is, azért pénzt nem fogadhat el. A kisállat útlevél kiállítása azonban nagyon is pénzbe kerül, az okmányt kiállító állatorvos is kötelezően fizet ezért a kamarának. Ha saját cégen keresztül jutna a tevékenysége ellentételezéséért pénzhez egy honatya, azt is be kell jelentenie az Országgyűlés elnökének. Csakhogy Hadházy Ákos – úgy tudjuk – nem ezt jelentette be, hanem az ellenkezőjét, hogy szüneteltetni a praxisát. Mellesleg ezt saját kézírással is leírta és ellenjegyezte, a vagyonnyilatkozatában. Ha mindez nem lenne elég, még egy kérdés felvetődik: mégis kinek, kiknek és miért állít ki valaki több mint száz kutyaútlevelet a koronavírus-járvány kellős közepén, amikor szinte az egész világ zár alatt van és az emberek sem utaznak. Cikkünk megjelenése után válaszolt kérdéseinkre Hadházy Ákos, aki a tőle szokásos diktatúrázás, orbánozás, fideszezés mellett elárulta: annyira szeret állatokat gyógyítani, hogy ingyen is megteszi, sőt, a jelek szerint az útlevelek kiállításakor szívesen megfizeti a kötelező illetéket is. A képviselő válaszát kérésére változtatás nélkül közöljük.

Nincs kezelhetetlen gyerek, csak meg kell tanulnunk nevelni – PS-interjú Beszédes Henrietta gyermeknevelés-specialistával

Exkluzív 2021 december 29.
Nem vagy rossz anya, és nincs olyan, hogy kezelhetetlen gyerek – vallja Beszédes Henrietta gyermeknevelési specialista. A kétgyermekes fiatal édesanya egészen új szemléletmóddal dönti le a sztereotípiákat és győz meg arról, hogy minden sokkal egyszerűbb a megoldás gyermeknevelési nehézségeinkre, mint eddig hittük. A legfőbb probléma, hogy senki sem mondja meg, tanítja meg, hogyan kell gyermeket nevelni, mi egyáltalán az, hogy nevelés – azt hisszük, ennek ösztönből kell jönnie. Találunk ugyan garmadával könyveket nevesebbnél nevesebb gyermekpszichológusok, szakemberek tollából, csak éppen a gyakorlatban valahogy nem úgy működnek a dolgok. Jön a patthelyzet, a mindennapos harcok és az önvád: nekem ez nem megy, rossz anya vagyok. Az sem túl nagy segítség, hogy oly könnyen ragasztanak bélyegeket a gyermekekre, mondják ki speciális nevelési igényűnek, nehezen kezelhetőnek, mert egyszerűen nem illik bele az átlagosba, a megszokottba, mert valamiért más. A megélt és ránk zúdított problémák özönében aztán a legfontosabbra figyelünk egyre kevésbé: hogy ki is az a gyermek, akit nevelünk, mit gondol, mit akar és miért, mi az, amitől egyedi, amitől különleges. Beszédes Henrietta szerint éppen ez lenne a lényeg és a kulcs az egyszerű neveléshez: látni, érteni és kibontakozni hagyni azt a másik emberi lényt, aki ránk bízta az életét, de attól az még az övé. Heni televíziós riporterből lett gyermeknevelési specialista. Édesanyaként és kommunikációs szakemberként jött rá, hogy a nevelés legfőbb eszköze pontosan az, amit a munkájában nap mint alkalmaz: a kommunikáció, a megértés és együttműködés.