Pesti Srácok

Nyolcvan éve mutatták be a Hófehérke és a hét törpét

Nyolcvan éve, 1938. február 4-én vetítették először nyilvánosan Walt Disney első egész estés rajzfilmjét, a Hófehérke és a hét törpét.

MTI

Az akkor már két Oscar-díjjal rendelkező Disney fejéből a Micky egér és a Három kismalac című rövidfilmek sikere után, 1934 őszén pattant ki egy egész estés rajzfilm ötlete. Alapanyagnak az angol nyelvterületen is népszerű Hófehérke és a hét törpe című Grimm-mesét választotta, az ötlet azóta izgatta, hogy tizenöt évesen megnézte a történet némafilm változatát. Azt remélte, hogy produkciója a stúdió presztízsét és anyagi helyzetét is megerősíti, de ebben rajta kívül senki sem hitt. Hollywood-szerte őrültnek tartották, a filmet "Disney bolondságaként" emlegették, még felesége és bátyja is le akarták beszélni, de ő hajthatatlannak bizonyult.

PestiSracok facebook image

A tervezett negyedmillió dolláros költségvetés - egy rövidfilm tízszerese - hamar megtriplázódott, aztán meghatszorozódott. Ennek előteremtéséhez a sikerben rendületlenül bízó Disney szó szerint mindent kockáztatott, végül még a házára is jelzáloghitelt vett fel. Az alkotómunka szinte összes fázisában tevékeny szerepet vállalt, miközben rendkívüli érzékkel hangolta össze a csapat munkáját. Azt is fontosnak tartotta, hogy a rajzolók más filmekből merítsenek ihletet, így nem véletlen, hogy bizonyos jelenetekben az 1936-os Rómeó és Júlia, illetve az 1931-es Dr. Jekyll és Mr. Hyde hatása is érződik. A mozi elkészítésén 750 ember dolgozott, a munka során csaknem kétmillió vázlat készült, a film végleges formájában 250 ezer képet tartalmazott.

A forgatókönyvírók egy ötvenes listát folyamatosan szűkítve választottak találó nevet a hét törpének, így született meg a rangidős, szemüveges Tudor, a mindig vidám Vidor, az álmos Szundi, a náthás Hapci, a félénk Szende, a mogorva Morgó és a néma Kuka karaktere. A történet komikusabbá, szerethetőbbé tételébe a cég összes munkatársát bevonta, minden egyes ötletért öt dollárt fizetett. Elképzelése kezdetben egy humoros film volt, amely a törpékre öszpontosít, de aztán fokozatosan Hófehérke és a gonosz mostoha konfliktusa került a középpontba. A több évig tartó munka során a mostoha is sokat változott: kezdetben csúf, kövér öregasszonynak álmodták meg, végül Disney javaslatára inkább egy narcisztikus, kemény királynő képe jelent meg a vásznon. A karakterek megrajzolásakor élő színészekkel felvett jeleneteket is tanulmányoztak, a munka során egy új kamerarendszert fejlesztettek ki, amely térbeli hatást eredményezett. A kísérőzenét - a filmtörténetben először - külön hanglemezen is kiadták, s ez is hatalmas siker lett, a dalokat azóta számtalanszor feldolgozták.

A premierre 1937. december 21-én került sor a hollywoodi Carthay Circle mozipalotában, a válogatott közönség soraiban olyan hírességek ültek, mint Charlie Chaplin, Ed Sullivan, Marlene Dietrich, Judy Garland és Clark Gable, a mozi előtt 30 ezres tömeg gyűlt össze. Az érzelmes és szórakoztató történet elsöprő sikert aratott, a hírességek felállva tapsoltak, a Time magazin következő számának címlapján Disney és a hét törpe volt látható. Az animációs film új korszakát megnyitó Hófehérke és a hét törpe a nagyközönség elé 1938. február 4-én került az RKO forgalmazásában. A bevétel hamar elérte a nyolcmillió dollárt, ezzel az addig készült legsikeresebb hangosfilm lett. Érdekesség, hogy a bemutató idején Angliában túl hátborzongatónak találták, ezért 16 éven aluliak csak szülő kíséretében tekinthették meg.

Disney elvéhez hűen, amely szerint "nem azért készítek filmeket, hogy pénzt keressek, hanem azért keresek pénzt, hogy jobb filmeket gyárthassak", a bevételből új stúdiót épített. 1993-ban ez lett az első film, amelyet teljes egészében digitálisan újítottak fel. A Hófehérke és a hét törpe a bemutató óta 418 millió dollár bevételt hozott, ezzel minden idők legjövedelmezőbb rajzfilmje, az inflációt is tekintetbe véve pedig a tizedik legnagyobb bevételt hozó film.

Mivel abban az időben animációs filmeket nem díjaztak, 1938-ban csak a Leigh Harline nevével fémjelzett legjobb kísérőzenét jelölték az Oscar-díjra. A következő évben az Amerikai Filmakadémia különdíjjal jutalmazta a filmet: "innovatív technikájával milliókat bűvölt el, és úttörője volt a szórakoztatás új területének" - állt az indoklásban. Walt Disney, a film producere a rendes méretű díjat - stílusosan - hét kis Oscar-szobrocskával együtt vehette át.

Hófehérke 1987-ben első rajzfilm-szereplőként kapott csillagot a hollywoody hírességek sétányán. A mesefilmet 1997-ben az Amerikai Filmintézet minden idők 100 legjobb filmje közül a 49. helyre sorolta, 2007-ben a 34. helyre lépett előre. Az első és klasszikus magyar szinkron 1962-ben készült, a mesélő Pálos György, Hófehérke magyar hangja Váradi Hédi (énekhangja Házy Erzsébet) volt, a királynő Lukácsy Margit és Vay Ilus hangján szólalt meg, a törpéknek többek között Csákányi László, Márkus László, Egri István és Suka Sándor kölcsönözte hangját, később 2011-ben is készült egy újabb szinkron.

fotó: Disney

Ajánljuk még

"Büszke vagyok rá, hogy pályafutásom során nem tettem rosszat egy kollégámnak sem" - A születésnapos Stefka István a Polbeatben

‎Polbeat 2023 június 10.
Rendhagyó Polbeatet szerveztünk Stefka István 80. születésnapjára a Revolution '56 Szabadságharcos Sörözőbe, ahol a PestiSrácok.hu-s csapat mellett Stefka régi barátja és harcostársa, Alexa Károly irodalomtörténész, író, illetve a konzervatív televíziózás nagy, a rendszerváltoztatás utáni - a Horn-Kuncze-kormány által teljesen felszámolt - korszakának két jeles alakja (egyben az ünnepelt akkori munkatársa), Mátyássy Andrea és Dézsy Zoltán is elmondta méltatását, visszaemlékezését. Megszólalt továbbá Stefka István felesége, Naszályi Kornélia és egyik lánya, Stefka Nóra, továbbá Ambrózy Áron, Szabó Gergő és Szalai Szilárd. A Huth Gergely által celebrált rendkívüli adást végül egy fergeteges köszöntés követte, a tortát és a pezsgőt Stefka István kedvenc együttesének, az AC/DC-nek a dübörgésére hozták be a kollégák.

Magyarics Tamás a Polbeatben: Trump kicsit igazított a külkereskedelmi mérlegen, ettől még nem dől össze a világgazdaság

‎Polbeat április 7.
"Donald Trump kiindulópontja az, hogy az Egyesült Államoknak óriási kereskedelmi deficitje halmozódott föl Európával, Kínával, Japánnal és más országokkal, azaz a fő piacokkal szemben, s szeretné ezt lefaragni. Kinyilvánította, hogy túl sokan élősködtek az Egyesült Államokon, és ez tovább nem tűrheti el" - mondta a PestiSrácok Polbeat című műsorában Magyarics Tamás, az ELTE emeritus professzora, a Közszolgálati Egyetem Amerika Kutatóintézetének senior főmunkatársa arra a kérdésre, hogy a büntetővámok kivetése után valóban bekövetkezik-e az armageddon a világpiacon, miként azt a teljes balliberális sajtó vizionálja. A professzor szerint esélyesebb, hogy ezt az amerikai nézőpontból logikus kiigazítást lenyeli, beárazza majd a világpiac.

Magyar Péterben ott van mindaz a patológia, ami a nárcizmust megtestesíti - Hal Melinda a Polbeatben

‎Polbeat január 20.
Van egy olyan személyiségfogalom, hogy "nárcisztikus személyiségzavar". Nem Magyar Péter az egyetlen, aki ilyen jegyekkel érkezett a közéletbe, de nála ott van mindaz a patológia, ami ezt a problémát megtestesíti. A nárcizmusnak a Magyar-féle megnyilvánulása káros magára a társadalomra is. Hiszen amikor valaki elfogadja, hogy őt egyesek messiásnak tartják, az megalázása a hitnek, a kultúrának, a nemzetünknek és a történelmünknek - mondta a PestiSrácok.hu Polbeat című videóműsorában Hal Melinda klinikai szakpszichológus és közgazdász. Megjelent a nézők sorában a Lakatos-botrányt (Ábrahám Róbert közreműködésével) kirobbantó nevelőtanár is, aki arra várt választ, hogy egy ilyen brutális ügyben miért nem zár össze a szakma mellette?