Pesti Srácok

Hat César-díjat zsebelt be a 120 dobbanás percenként

Robin Campillo 120 dobbanás percenként című alkotása kapta meg a legjobb filmnek járó legjelentősebb francia elismerést, a César-díjat péntek este Párizsban. A 70. cannes-i fesztivál Nagydíját elnyert filmet hat kategóriában díjazták.

MTI

A rendező megkapta a legjobb forgatókönyvért és a legjobb vágói munkáért járó szobrot, a főszerepet alakító 31 éves argentin Nahuel Perez Biscayart vehette a legígéretesebb színésznek járó elismerést, a legjobb férfi mellékszereplő Antoine Reinartz lett, a legjobb filmzenéért pedig Arnaud Rebotinit jutalmazták.

PestiSracok facebook image

A magyar mozikban is bemutatott alkotás az Act Up AIDS-ellenes mozgalom első éveiről szól az 1990-es években. A mára országosan ismertté vált egyesületet egy maroknyi beteg fiatal alapította, hogy szembesítse a francia politikát a saját felelősségével az AIDS elleni harcban. Az elszánt csoport egyszerre harcolt a halállal, a társadalom, a média és a laboratóriumok közönyével.

A film rekonstruálja az egyesület heti rendszerességgel tartott vitamegbeszéléseit és akcióit, amikor például álvérrel teli zacskókkal dobálták meg a döntéshozókat vagy a gyógyszerkutató laboratóriumokat, hogy így kényszerítsék őket az eredményeik megosztására. Az alkotás azonban feltehetően annak köszönheti sikerét, hogy a politikai üzeneten túl mindenekelőtt a mozgalomban meghatározó szerepet játszó aktivisták megindító portréját rajzolja fel, középpontjában egy fertőzött és egy nem beteg fiú szerelmi történetével.

A francia filmes szakma 4200 képviselője 22 kategóriában választotta ki a legjobbakat az előző évben moziba került alkotások közül a párizsi Salle Pleyel koncertteremben 43. alkalommal megrendezett gálán, ahol mind az 1700 vendég fehér szalagot viselt a nők elleni szexuális zaklatások és a nemi erőszak elleni tiltakozásul. "Azt kérem, hogy álljanak fel, mutassák meg a fehér szalagot, mert most tényleg cselekedni kell" - mondta a díjkiosztó közepén Manu Payet, az est házigazdája a közönség soraiban helyet foglaló sztároknak, akik valamennyien felálltak és hosszan tapsoltak. "Fantasztikus, hogy a mentalitás változóban van, hogy a nők elkezdtek beszélni és hogy a férfiak meghallják végre, hogy létezik elítélendő magatartás" - tette hozzá.

A legjobb külföldi filmnek járó Césart Andrej Zvjagincev Szeret nélkül című drámájának ítélte a francia filmszakma. Az orosz film az egyik riválisa a vasárnapi Oscar-gálán a legjobb idegen nyelvű film kategóriában Enyedi Ildikó Testről és lélekről című alkotásának.

A legjobb rendező díját Albert Dupontel érdemelte ki a Viszlát odafönn című filmjéért. A Pierre Lemaitre 2013-ban Goncourt-díjat nyert regényéből készült alkotás megkapta a legjobb adaptációért (Pierre Lemaitre és Albert Dupontel), a legjobb operatőri munkáért (Vincent Mathias), a legjobb díszletért (Pierre Quefféléan) és a legjobb jelmezekért (Mimi Lempicka) járó Césart is.

A legjobb női alakítás díját Jeanne Balibar vehette át a Barbara című filmben nyújtott játékáért. A Mathieu Amalric rendezte költői alkotás kapta a legjobb hangmérnöki munkáért (Olivier Mauvezin, Nicolas Moreau és Stéphane Thiébaut) járó Césart is.

A legjobb férfi alakítás díját Swan Arlaud és a legjobb női mellékszereplő díját Sara Giraudeau érdemelték ki Hubert Charuel Petit Paysan (Kis gazda) című filmjében nyújtott játékukért. A thriller megkapta az elsőfilmes César-díjat is.

A legígéretesebb színésznőnek Camélia Jordanát választotta az akadémia a Le Brio című filmben nyújtott alakításáért.

Idén először adták át a közönség César-díját a francia mozikban legsikeresebb film, a RAID - A törvény nemében című vígjáték rendezőjének, Dany Boonnak. Az alkotást tavaly 4,6 millióan látták Franciaországban.

Tiszteletbeli César-díjjal tüntetették ki Pénélope Cruzt, aki franciául mondott köszönetet Franciaországnak, amely "a szabadságával és a kultúrájával inspirálja a világot". Az Oscar-díjas spanyol színésznőnek számos filmjének rendezője, Pedro Almodóvar adta át a szobrot.

Ajánljuk még

Vajon minek és hogyan állított ki százegy kutyaútlevelet a határzár idején az állatorvosi praxisát szüneteltető Hadházy Ákos? - Frissítve: reagált Hadházy

Exkluzív 2021 március 23.
2020 januárja óta összesen száznál is több kutyának állított ki útlevelet Hadházy Ákos, a két pártot már elhagyó, jelenleg független országgyűlési képviselő, aki leadott vagyonnyilatkozata szerint hivatalosan szünetelteti állatorvosi praxisát – tudta meg a PestiSrácok.hu. A helyzet több szempontból is kínos: először is, az országgyűlési képviselők jogállásáról szóló törvény szerint parlamenti képviselő kereső tevékenységet nem folytathat, még ha valamilyen szellemi tevékenységet végez is, azért pénzt nem fogadhat el. A kisállat útlevél kiállítása azonban nagyon is pénzbe kerül, az okmányt kiállító állatorvos is kötelezően fizet ezért a kamarának. Ha saját cégen keresztül jutna a tevékenysége ellentételezéséért pénzhez egy honatya, azt is be kell jelentenie az Országgyűlés elnökének. Csakhogy Hadházy Ákos – úgy tudjuk – nem ezt jelentette be, hanem az ellenkezőjét, hogy szüneteltetni a praxisát. Mellesleg ezt saját kézírással is leírta és ellenjegyezte, a vagyonnyilatkozatában. Ha mindez nem lenne elég, még egy kérdés felvetődik: mégis kinek, kiknek és miért állít ki valaki több mint száz kutyaútlevelet a koronavírus-járvány kellős közepén, amikor szinte az egész világ zár alatt van és az emberek sem utaznak. Cikkünk megjelenése után válaszolt kérdéseinkre Hadházy Ákos, aki a tőle szokásos diktatúrázás, orbánozás, fideszezés mellett elárulta: annyira szeret állatokat gyógyítani, hogy ingyen is megteszi, sőt, a jelek szerint az útlevelek kiállításakor szívesen megfizeti a kötelező illetéket is. A képviselő válaszát kérésére változtatás nélkül közöljük.

Nincs kezelhetetlen gyerek, csak meg kell tanulnunk nevelni – PS-interjú Beszédes Henrietta gyermeknevelés-specialistával

Exkluzív 2021 december 29.
Nem vagy rossz anya, és nincs olyan, hogy kezelhetetlen gyerek – vallja Beszédes Henrietta gyermeknevelési specialista. A kétgyermekes fiatal édesanya egészen új szemléletmóddal dönti le a sztereotípiákat és győz meg arról, hogy minden sokkal egyszerűbb a megoldás gyermeknevelési nehézségeinkre, mint eddig hittük. A legfőbb probléma, hogy senki sem mondja meg, tanítja meg, hogyan kell gyermeket nevelni, mi egyáltalán az, hogy nevelés – azt hisszük, ennek ösztönből kell jönnie. Találunk ugyan garmadával könyveket nevesebbnél nevesebb gyermekpszichológusok, szakemberek tollából, csak éppen a gyakorlatban valahogy nem úgy működnek a dolgok. Jön a patthelyzet, a mindennapos harcok és az önvád: nekem ez nem megy, rossz anya vagyok. Az sem túl nagy segítség, hogy oly könnyen ragasztanak bélyegeket a gyermekekre, mondják ki speciális nevelési igényűnek, nehezen kezelhetőnek, mert egyszerűen nem illik bele az átlagosba, a megszokottba, mert valamiért más. A megélt és ránk zúdított problémák özönében aztán a legfontosabbra figyelünk egyre kevésbé: hogy ki is az a gyermek, akit nevelünk, mit gondol, mit akar és miért, mi az, amitől egyedi, amitől különleges. Beszédes Henrietta szerint éppen ez lenne a lényeg és a kulcs az egyszerű neveléshez: látni, érteni és kibontakozni hagyni azt a másik emberi lényt, aki ránk bízta az életét, de attól az még az övé. Heni televíziós riporterből lett gyermeknevelési specialista. Édesanyaként és kommunikációs szakemberként jött rá, hogy a nevelés legfőbb eszköze pontosan az, amit a munkájában nap mint alkalmaz: a kommunikáció, a megértés és együttműködés.