Pesti Srácok

Amikor az Úr kertjében Lucifer a tárlatvezető - Álomfejtés az idei Art Capital fesztiválon

null

Régi és új álmok címmel nyílik meg május 25-én a negyedik Art Capital képzőművészeti fesztivál Szentendrén. Közép-Kelet-Európa legnagyobb képzőművészeti fesztiválján ezúttal 14 helyszínen 16 tematikusan összekapcsolódó, kiemelt tárlat látható szeptember 1-ig. A programokat Gulyás Gábor, a fesztivált szervező Ferenczy Múzeumi Centrum (FMC) igazgatója ismertette budapesti sajtótájékoztatóján.

MP - 061.hu

A tavalyi, sorrendben a harmadik Art Capital központi témája a modern ember és a természet közötti viszony volt. Az Édenkert nyomában címet viselő seregszemle a kert fogalmát, ideáját járta körül, és 24 új kiállítással, 52 programmal, 136 művésszel várta a látogatókat Szentendrén. Yoko Ono, Mohau Modisakeng, Zarko Baseski és Nádas Péter, valamint a kortárs képzőművészet és irodalom más nemzetközi és hazai sztárjai mellett a modern magyar klasszikusok műveivel is találkozhattunk, és bemutatkozott a vizuális művészetek új generációja is „a képzőművészet magyar fővárosában”. Az idén Régi és új álmok címmel nyílik meg az Art Capital, amely május 25-től 14 helyszínen 16 tematikusan kapcsolódó, kiemelt kiállítással és 91 önálló programmal várja a látogatókat Szentendrén. Gulyás Gábor, az FMC igazgatója, az Art Capital főkurátora rámutatott, miként arra a rendezvénysorozat címe is utal, a két világháború közötti szentendrei képzőművészek, például Vajda Lajos álmai, művészete sem hiányozhatnak a kortársak mellől a művészeti diskurzusban.

PestiSracok facebook image

Gulyás Gábor az idei programból elsőként Dmitrij Kawarga kiállítását emelte ki. Az orosz képzőművész az ún. poszthumán művészeti irányzat nemzetközi hírű, ikonikus alakja. Kinetikus, interaktív objektjei, szobrai a tudomány, művészet és technológia szintézisén alapulnak, munkái létrehozásában mérnökökkel, programozókkal dolgozik együtt. Legújabb művei azt mutatják fel, hogy az ember pusztulása után miképpen válik egységes anyaggá. Jellemzően helyspecifikus kiállításait lehetetlen utaztatni - ezt a gyakorlatot az FMC is hanyagolja -, így helyben, a MűvészetMalom déli szárnyában valósul meg az Anyag és test című installáció. Szintén a malomban lesz látható Eva SchlegelIn Between kiállítása. A kiváló bécsi képzőművész sokféle különböző műfajú alkotásokat sorakoztat fel a finom ceruzarajzoktól a pornográf fotográfiákon alapuló lakk-képeken át a hatalmas, repülőgéprotorokkal vetített térinstallációkig. Schlegel előszeretettel egyensúlyoz a műfajok határán a fotóktól, a mozgóképektől az építészetig, kísérletezik az anyagokkal, készít időtálló és efemer munkákat.

Dmitrij Kawarga: The Ice Battle

Gulyás Gábor rendezésében készül Nagy Kriszta (Tereskova) Csipkerózsika halott című projektje, szintén a MűvészetMalomban. A szentendrei Régi Művésztelepen alkotó művész helyspecifikus installációja arra a női tapasztalatra reflektál, amely a fehér lovon érkező herceg után való végtelen vágyako­zásként írható le és a művésznőnek ahhoz az ikonikus művéhez kapcsolódik, amikor a Lövölde tér mellett egy óriásplakáton megjelent a „Magyar képzőművész vagyok” felirattal. A Grimm-mese narratívájának újraírása, frivol hangoltságú kortárs feldolgozása egyszerre használ klasszikus festészeti megoldásokat, szövegeket és alkalmi zenéket. A kiállításhoz kapcsolódóan 52 ezer szál kínai műrózsa díszíti majd a MűvészetMalom falát. Nagy Kriszta korábban parkolópályára tett projektjéhez hasonlóan Csurka EszterAlfa című kiállításával is régi adósságot törleszt az Art Capital. A művésznő egy tavalyi díjnyertes művéhez kapcsolódóan terveztek kiállítást, de „nem úgy jöttek a művek, hogy akkor érdemes lett volna megcsinálni” – mondta az igazgató. A művész korai korszakából származó, szürreális színvilágú fotóalapú művek, akvarellek, grafikai munkák és kisplasztikai alkotások egy helyspecifikus installációban lesznek láthatók.

A modernizmus fejlődésbe vetett hitének hatásos metaforája a város, olyan klasszikus művekkel, mint például a bibliai Mennyei Jeruzsálem képi megjelenései az újkori festé­szetben vagy Le Corbusier Cité Radieuse-terve. Az Art Capitalon először kiállító Kondor Attila, Schmied Andi és Stefan OsnowskiParadise City címmel az Anna Margit Emlékmúzeumban összehangolt projektjeikben metaforikusan és szimbolikusan is felhasználják a nagyvárosról alkotott képzeteket. Mindhárom művész megközelítése személyes érintettségen alapul, fontos számukra az esztétikum mögött megjelenő jelentésrétegek komplexitása. A Barcsay Múzeumban rendezik meg a román Florin Ştefan Morpheus című kiállítását. A nemzetközi hírű Kolozsvári Iskola fiatal művészeinek előfutára és mestere erős vizuális állásfoglalásokat jelenít meg a művein. Érzéki festészeti eszközökkel megoldott festményei a 20. század végének újfestészeti tendenciájához kapcsolódnak, ugyanakkor nem nélkülözik a társadalomkritikát, sőt a kor­társ festészet kritikáját sem.

Florin Stafan: The Sleep

Gulyás Gábor és Eged Dalma kurátori munkája nyomán a Ferenczy Múzeumban jön létre Magyar szürrealizmus címmel egy átfogó, 50 alkotó műveit felsorakoztató kiállítás, amely azért is érdekes, mivel a XX. századi nyugati vizuális kultúrát meghatározó avantgárd törekvések egy része a művészettörténeti kánon szerint nem jelent meg önálló irányzatként a magyar művészet­ben. A főkurátor szerint „a magyar művészetértelmezés komoly hátránya, hogy a hazai művészettörténet előszeretettel nevez jelentős alkotókat besorolhatatlannak, pedig annak idején André Breton is tervezett kifejezetten magyar szürrealista kiállítást”. A kiállítás ambíciója, hogy ezt a felfogást egy meghatározó ponton felülvizsgálja, nemzetközi színvonalú műalkotások révén mutatja be, hogy a modernitás egyik legfon­tosabb művészeti vonulata nem pusztán létezett a magyar képzőművé­szetben – számos kötődéssel Szentendréhez -, de jelentősen hozzá is járult az irányzat sikeréhez. A Szentendrei Képtárban Díszletek közt címmel az idén ötvenéves Szentendrei Teátrum történetéhez kapcsolódó kiállítás nyílik. Ennek a több mint félezer színházi produkció mentén kibomló hosszú történetnek a tárlat nem lehet krónikása, de kísérletet tesz fel­idézni motivációit, felejthetetlen előadásait, nagyszerű szereplőit. Varázslatos díszlet, közösségteremtő vállalkozás, turisztikai szenzáció, irodalomtörténeti kísérlet, bensőséges hangulat, nyári könnyedség. Jóleső komédiázás – korábban nem ismert dokumentumok­kal, fotókkal, új eredményekkel.

A Vajda Lajos Múzeum alsó szintjén Halász Péter TamásTripod címmel kiállított munkával sajátos módon közelíti meg az ember legbensőbb szubjektív élményét, új installációiban a tükröződések, a kü­lönös fényjelenségek és a meglepetésszerű felismerések egyaránt hozzájárulnak ahhoz, hogy rákérdezhessünk arra, hol a határ az álom és a valóság között, hogyan találkozunk önmagunkkal az álom világában, és miképpen értelmeződhetnek az egyedi és a tudatta­lanban őrzött kollektív szimbólumok. A múzeum emeletén az egyik legjobb magyar képzőművésznek tartott Csákány István árnyjátékszerű műveit, valamint egy nagyméretű fametszetét láthatja a közönség. Az erre az alkalomra készülő új árnyjátékok­ban a kalapácsszobor mint egy megszemélyesített műalkotás, a körülötte berendezett álomszerű környezet főhőseként jelenik meg. A fikciós és narratív jellegű árnyképek a munkáról, a heroizmusról, az emlékművekről és a modernizmusról szólva egy elbeszélő panorámaképet alkotnak. A kiemelt kiállítások között Gulyás Gábor több kültéri rendezést is ismertetett. Közöttük szerepel Babos Lili Álom az álomban című kiállítása, amely az Anna Margit Emlékmúzeum belső udvarában lesz látható. Az expresszív-szürreális formaelemekkel kialakított installáció egy öt méter magas baromfilábat ábrázol, a tetején egy talált tárgyakból épített házformával – szervesen kapcsolódva Anna Margit groteszk hangoltságú kései művészetéhez, illetőleg szellemi örökségéhez. Az installáció a Szabó Vladimír által készített Anna Margit-emlékmű kortárs pandantjaként a belső udvart egy álombéli, furcsa, szatirikus kertté alakítja.

Koronczi Endre: Extrém alvás

Az eddig minden Art Capitalon szerepelt Nagy Barbara ezúttal A takaró című munkájával jelentkezik a Vajda Múzeum udvarán. Az installáció hat darab, egymáshoz kötözött ágyból áll, amelyeket színes fo­nálból készült, hol hosszabb, hol rövidebb takarók fednek. A kőből készült párnákon – mint a sírköveken – az elmúlásra utaló feliratok olvashatók. A mű az álom több rétegét és jelentéssíkját idézi meg: az erősen szimbolikus ágy itt az álom terepe, egy belső színház, ahol a tudattalan a rendező. A Bizottság-ligetben látható a public art pályázat díjnyertes projektje, Hugyecsek Balázs Fa-fűrész című alkotása, amely egy hatalmas, hat méternél is hosszabb, fából készült és egy élő fa törzsét körbefogó fűrész. A fűrész a fa csapdájába került, tehetet­lenné vált. Munkára képtelen, nem mozdulhat tovább, saját alapanyaga a börtöne, hiszen körülveszi a fát, ezzel megóvva azt a pusztulástól. Ugyanitt látható a public art pályázat másik díjnyertes alkotása, Gwizdala Dáriusz Circulator című munkája, voltaképpen egy művészeti akció, amelynek célja, hogy folyamatosan megújuló művészeti tartalmakkal, élő csatornákon keresztül aktivizálja a közönséget. Ennek érdekében egy újságosstandot működtet, ami folyton változó tartalmú lapokat, egyedi, kézzel rajzolt fanzinokat árusít, a bevételt visszaforgatják további lapok készítésére. Koronczi Endre klasszikussá vált public art projektjében arra keresi a választ, hogy miképpen lehet a extrém helyzetekben a kamera előtt elaludni. Nem volt egyszerű, az alvás azok közé az emberi tevékenységek közé tartozik, melyet a legnehezebb akarattal véghezvinni. Próbálkozásainak dokumentációi a Szerb püspöki templom Alkotmány utcai kerítésén lesznek láthatók.

Szintén a szentendrei utcákon kapnak helyet azok az egyszemélyes videófülkék, amelyekben a világirodalom leghíresebb álomjeleneteit hallhatják az érdeklődők. A 12 vetítőfülkében Erről álmodtam én címmel klasszikus és kortárs regények hősei elevenednek meg. A Perczel Enikő dramaturg által készített regényrészlet-adaptációk színészek előadásában egyes szám első személyben hallhatók. A Barcsay Múzeum udvarán létrehoznak egy Álomfejtő Központot és irodalmi programot is szerveznek Álompárok címmel a Fő téren, ahol Álmaink filmjei címmel filmes program is várja a közönséget mások között Tim Burton, Luis Bunuel, Ingmar Bergman, Andrej Tarkovszkij, Enyedi Ildikó, Terry Gilliam és Peter Greenaway műveinek ingyenes vetítéseivel. A tavaly a Dunára kihelyezett LED-falat az árvízvédelem munkájának akadályozását elkerülendő, ezúttal a Fő téren állítják fel.

Dmitrij Kawarga: Tunguska

Több meghívott színházi produkció is látható lesz Szentendrén, a rendhagyó programok keretében a múzeum és a színház szokatlan fúziójában megvalósuló előadásra is sor kerül. Sardar Tagirovsky rendezésében, a Laboratorium Animae Műhellyel közösen Madách Imre Az ember tragédiája című művét mutatják be május 25-én. „A múzeum és a színház között látszólag óriási a különbség, a mi koncepciónkban mégis nagyon fontos kapcsolatban állnak, az Úr kertjében Lucifer a tárlatvezető, aki végigvezet mindannyiunkat, Ádámokat és Évákat” – mondta a rendező.

A vezető képen Eva Schlegel installációja látható

Ajánljuk még

A walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy engedje az LMBTQ-propagandát

NVNeugebauer Viktor Sport 2022 november 25.
A FIFA-világbajnokság első napjaiban – mint várni is lehetett – több szurkolót megszólítottak a biztonsági őrök, akik szivárványszínű vagy szivárvány mintájú ruhákat vagy kiegészítőket viseltek. De ez már nem marad így sokáig: a walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy lépjen közbe, és állítsa le az ilyen beavatkozásokat.

Dollárbaloldal – A CIA-ig érnek a szálak

PPestiSrácok.hu Forró drót 2022 november 25.
A baloldal választási kampányát a tengerentúlról milliárdokkal támogató Action for Democracy kapcsolatrendszere egészen az amerikai titkosszolgálatig, a CIA-ig ér – derül ki abból a jelentésből, amelyet a nemzetbiztonsági bizottság szerdán tett közzé. A jelek szerint az amerikaiak által támogatott kör kulcsszereplője a Bajnai Gordon, illetve a Ficsor Ádám nevével fémjelzett DatAdat-csoport, amely gyakorlatilag az ellenzéki kampányt lebonyolította – írja az Origo.