Pesti Srácok

"Egy karakter megkörnyékezése érdekes folyamat, állatszelídítés" - Stork Natasával beszélgettünk

"Egy karakter megkörnyékezése érdekes folyamat, állatszelídítés" - Stork Natasával beszélgettünk

"Jó érzés, amikor egy pillanatra felfénylik, hogy ez nem öncélúság, hogy az emberek értik és szeretik amit csinálok" - mondja Stork Natasa, aki a hétvégén elhozta a legjobb színésznőnek járó díjat az Antalyai Nemzetközi Filmfesztiválról a Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre című filmben nyújtott alakításáért. A nemzetközi színtéren is kiválóan teljesítő magyar alkotás főszereplőjével többek között arról beszélgettünk, miért volt számára Horvát Lili filmje egy hihetetlen utazás, és hogy szerinte mit jelenthet a vele kapcsolatban gyakran emlegetett minimalista, közvetlen játékstílus.

MÉNES MÁRTA - 061.hu

Ez a díj azért is óriási dolog, mert ez volt az első alkalom, hogy főszerepet játszhattál egy nagyjátékfilmben. Mit jelent neked ez az elismerés?
Kevés egzaktság van a szakmánkban, az ember örök bizonytalanságra van kárhoztatva. Ráadásul elég önfejű vagyok, szeretem a saját, egyéni utamat járni, és ennek a siker szempontjából mindig nagyobb a kockázata. Jó érzés, amikor egy pillanatra felfénylik hogy ez nem öncélúság, hogy az emberek értik és szeretik amit csinálok.

PestiSracok facebook image
Fotó: Horváth Péter Gyula

A díj átvételekor úgy fogalmaztál, hogy ez egy hihetetlen utazás volt egy szerelmes lélek mélyére, s ebben a rejtélyes világban Horvát Lili rendező volt a kalauzod. Szerinted mitől rejtélyes ez a világ?
Mert a szerelem egy olyan fázisában vagyunk, amikor nincs bizonyosság, vagy bármilyen megerősítés a másik fél részéről. Nehéz racionális választ találni arra, hogy ilyenkor milyen erő mozgat valakit. Vizy Márta esetében ráadásul egy kimagaslóan intelligens emberről beszélünk, aki titokzatos okból kifolyólag hátat fordít a józan észnek.

Mi volt számodra a kiindulópont Márta megformálásakor, és milyen mankót adott hozzá a rendező?
Az volt az első, hogy a lehető legpontosabban megértsem, hogy Lili mit szeretne látni, és hogy ebben elkezdjem otthon érezni magam.

A Felkészülés meghatározatlan ideig tartó együttlétre a képzelet és a valóság, az őrület és a racionalitás határán mozog, hol egyik, hol másik felé billenve. Hogyan kifejezhető, láttatható ez a kettősség?
Talán furcsán hangzik, de számomra van ebben valami nagyon életszerű és hétköznapi. Szerintem ebből érdemes kiindulni.


Horvát Lili szándéka szerint a film szándékosan hagy teret a nézőnek, ahol maga dönthet arról, hogyan értelmezi az egyes helyzeteket, mit vetít bele a történetbe a saját élményanyaga, tapasztalatai alapján. Nehéz lehet “csak” nézőként nézned ezt a filmet, de ha sikerül(t), neked mit mond ez a film? Mi a fő üzenete?
Márta olyan hősnő, akitől sokat tanultam, és aki kapcsán megértettem bizonyos dolgokat magamról és az érzelmek működési mechanizmusáról. De mivel én játszottam őt, aggályosnak érezném pár mondatban összefoglalni a saját interpretációmat. Azt hiszem, nekem itt hátra kell lépni.

A filmet külföldi lapok/szaklapok is méltatták a The New York Times-tól a Variety-n át a Rolling Stone-ig, ez utóbbi szerzője a Torontóban látott tíz legjobb film közé sorolta, és kiemelte ezerszínű játékodat. Az ezerszínűségben szerintem a sok, a filmet építő beszédes csend is benne van. Minimalista, közvetlen játékstílust szoktak veled kapcsolatban emlegetni. Szerinted miért?
Nehéz erre válaszolni. Nincs ilyen rálátásom a saját munkámra. Azt hiszem, az ízlésnek fontos szerepe van a dologban. Nagyon szeretek verziókat mutatni a rendezőnek, de önkéntelenül is mindegyikben ott van, hogy milyen színjátszás tetszik, vagy milyen színészek hatottak rám.

A film fesztiválkörútja hamarosan az Egyesült Államok legnagyobb múltú filmfesztiválján folytatódik Chicagóban, és Ázsia nagy presztízsű nemzetközi filmes rendezvénye, a puszani fesztivál is műsorra tűzi rangos válogatásában. Mit gondolsz, minek köszönhető az élénk nemzetközi érdeklődés a film iránt?
Nagyon nehéz újat mondani bármilyen művészeti ágban, szinte lehetetlen úgy megközelíteni az örök témákat, ahogy azt még nem tették.

Színház vagy film?
Jó kérdés. Élvezem a változatosságot. És azt hiszem, színészi szempontból jól hatnak egymásra oda-vissza. Egyik tanul a másiktól.

Fotó: Horváth Péter Gyula

Ha jól tudom, most is forgatsz, mit árulhatsz el erről?
Szilágyi Fanni Veszélyes lehet a fagyi című nagyjátékfilmjét forgatjuk. Ez egy egypetéjű ikerpár története. Igazi, nagy kihívás számomra, mert mindkét ikret én játszom.

Milyen filmes és színházi munkákra készülsz a közeljövőben?
Ha befejeztem a forgatást, egy iráni rendezővel kezdek próbálni egy online dokumentumszínházi előadást. Úgy tűnik, a Covid is megválaszolja a kérdést, hogy színház-e vagy film: mindkettő egyszerre.

Fotók: Horváth Péter Gyula