Pesti Srácok

Mit kezdhetünk a velünk-bennünk élő múlttal?

Tizenkét ikonikus, szeretve-gyűlölt budapesti modern épületet gondol újra Othernity – Modern örökségünk újrakondicionálása címmel a 17. Velencei Építészeti Biennále magyar pavilonjának kiállítása, amely május 22-én nyílt meg.

UZSG - 061.hu

A járványhelyzet miatt kényszerűen az idei évre halasztott 17. Velencei Építészeti Biennále a How Will We Live Together? (Hogyan fogunk együtt élni?) mottóval egy fenntartható világ stratégiáit kutatja. A kérdésfeltevésre prímán reflektál az idei magyar kiállítás, amely arra keresi a választ, milyen lehetőségeket tartogat a ma emberének a modern építészet sokat vitatott, különféleképpen értelmezett és több szempontból avíttas öröksége. Az Othernity – Modern örökségünk újrakondicionálása című kiállítás elnevezése egy szójátékot takar: az angol modernity (modernitás) és az other (eltérő, más) szavak összevonásával jött létre, s más típusú hozzáállásra, nézőpontváltásra utal a modernitás kapcsán.

PestiSracok facebook image

Mindenkinek van egy koncepciója, avagy egy prekoncepciója a közelmúlt tárgyi emlékeit szemlélve. Az objektív megközelítés tájidegennek, netán csúnyának ítél meg egy épületet, míg a nosztalgia, mely többnyire szubjektív, a rárakódott történetek, a kapcsolódó érzelmek nyomán szépnek, de legalábbis megőrzendőnek tart egy (ipari) műemléket. Az érzetek és a gondolatok sokfélék, szerteágazóak, ez adja meg a viszonyulások szépségét, és persze a roppant bonyolultságát is. Az épületekkel kezdeni kell valamit, mert állapotuk romlik és némelyik már elvesztette korábbi funkcióját is. A lehetőségek közel lehetnek, de nehéz választani: felújítás, átalakítás, állagmegóvás, funkcióváltás, illetve végső esetben a lebontás jöhet szóba. Ezekkel a variánsokkal játszhattak el virtuálisan a nyertes teamek pályázati munkáikban. Nem kérdéses, hogy a sikerültebbek (és a valóban kivitelezhetőek) közül nem egyet a valóságban is szeretne viszontlátni a honi városlakó. Két esetben sajnos ez már csak a képzelet szintjén valósulhat meg, ugyanis az Országos Villamos Teherelosztó Központot és az Újpesti Ady Endre Művelődési Házat időközben lebontották.

A válogatott szakemberekből álló koordináló csapat garancia a minőségre és reméljük, egyben a sikerre is. A Velencei Biennálé magyar pavilonjának nemzeti biztosa Fabényi Júlia, a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum igazgatója lesz; a kurátora pedig Kovács Dániel, kurátori csapatot Csóka Attila Róbert, Molnár Szabolcs és Smiló Dávid alkotják.

Arra a felvetésre, hogy mi a koncepció lényege, s hogy miért kértek fel külföldi alkotókat a projektekre, Kovács Dániel egy interjúban így összegezte:

A biennále magyar kiállítását a hagyományokhoz híven pályázat útján választották ki. A nevezés azonban éppenséggel a szokásoktól eltérő az Othernity a magyar pavilon történetének első, széles körű nemzetközi együttműködésen alapuló kiállítási projektje. Mint említettük, Kovács Dániel kurátor és csapata ugyanis tizenkét közép- és kelet-európai építészirodát kért fel arra, hogy gondoljanak újra egy-egy ikonikus budapesti modern épületet.

A kiállítás két teremből áll, egymást egyszerre kiegészítve és ellenpontozva: a Labor a tizenkét épület történeti állapotát dokumentálja, a Showroom pedig erre tükörszerűen reflektálva a tizenkét kortárs építészeti reflexiót mutatja be. A magyar pavilon megnyitóját idén – a pandémia okozta helyzetre való tekintettel – az online térben tartották meg, viszont a személyes megtekintésre is van esély, mert az Othernity kiállítást a Velencei Biennále november 21-i zárását követően, decembertől Budapesten, a Ludwig Múzeumban is be kívánják mutatni a széles nézőközönségnek, akkor már a remények szerint élőben.

Vezető kép: Othernity Fotó/Dömölky Dániel

Ajánljuk még

Egyszerű, buta embereknek titulálja a választókat egy hangfelvételen Balatonalmádi jegyzője

Exkluzív 2022 március 7.
Egyszerű, buta embereknek titulálja a választókat egy nyilvánosságra került hangfelvételen Balatonalmádi alig két hete kinevezett jegyzője. A mindössze 25 másodperces hanganyag egy hacker által üzemeltetett online blogfelületen bukkant fel hétfőn délután, amit – a címzés szerint – több szerkesztőségnek is elküldtek. Az üzenetből az is kiderül, hogy több felvétel is létezik, ezek alapján pedig igencsak megkérdőjelezhető a helyi választási irodát is vezető Gáspár-Fekete Judit függetlensége, illetve az, hogy vajon miként lehet felelősséget vállalni az április 3-i választás szabályos lebonyolításáért...?

Háromgyermekes postáskisasszonnyal, a pártklub kalandos múltú sztárjával bukott le Jakab Péter

Exkluzív 2021 november 24.
Háromgyermekes édesanya Molnár Enikő, Jakab Péter kabinetfőnöke, akivel lebukott a Jobbik elnöke – tudta meg a PestiSrácok.hu. Hétfőn a Bors hozott hozott nyilvánosságra egy videofelvételt, amelyen az látható, hogy Jakab egy budapesti lakásnál várja a nőt, majd széttárt karokkal rohan elé, másnap reggel pedig nagy körültekintéssel, együtt is távoztak a lakásból. Az azóta megjelent cikkek szerint Jakab autója többször is ennél a lakásnál parkolt és olyan fotó is nyilvánosságra került, amelyen a Jobbik elnöke egy bőrönddel érkezik a lakáshoz. Kedden pedig arról írt a Bors, hogy bár Molnár Enikő letagadta, hogy Jakab ezúttal is nála töltötte az éjszakát, később úgy menekítették ki a politikust a lakásból. Jakab Péter persze tagad és perrel fenyeget mindenkit, azt próbálja elhitetni, hogy csak munkakapcsolat fűzi a kabinetfőnökéhez, és egész éjszakákon át csak dolgoznak.