Pesti Srácok

"A célunk az, hogy a magyar folklór egyik központjává tegyük a Káli-medencét" - Interjú Csúri Ákossal, a Kőfeszt főszervezőjével

"A célunk az, hogy a magyar folklór egyik központjává tegyük a Káli-medencét" - Interjú Csúri Ákossal, a Kőfeszt főszervezőjével

Augusztus 3. és 7. között a Káli-medence tíz településén várja a Kőfeszt a látogatókat, amelyet negyedik alkalommal rendeznek meg. A Kőfeszt más, mint a többi zajos fesztivál, ahogy Csúri Ákos, a fesztivál alapítója és főszervezője fogalmaz, "nem a dübörgést választjuk, hanem a dallamot, meg a szöveget". A Kőfeszt küldetése, hogy népművészetünk, néphagyományaink újra élővé váljanak, s hogy a népi kultúra megérintse a fiatal generációt. Természetes környezetben: a falvakban. Interjú.

MÉNES MÁRTA - 061.hu

A “nyugalom fesztiválja”, így hirdetik az eseményt. Ez pontosan mire utal?
Arra utal, hogy köszönhetően a “hiányos térerőnek”, mód van arra, hogy az emberek beszélgessenek egymással, hogy egy-egy nyugodtabb, minőségi program után kiértékeljék azokat, hogy úgy menjenek el egy másik helyszínre, üljenek le egy limonádéra, vagy fröccsre, hogy tudjanak beszélgetni.

PestiSracok facebook image

A fellépők - Misztrál, Szent Efrém, Ferenczi György, Szalonna és bandája, Fonó, Üsztürü - is mind abszolút értékorientált, egyfajta értékrend mellett a garasukat letevő zenekarok, szóval mi tényleg nem a dübörgést választjuk, hanem a dallamot, meg a szöveget. Ezért gondoljuk, hogy ez a nyugalom fesztiválja. És persze a helyszín sem utolsó: a Káli-medence természeti kincsei és épített öröksége adják azt, hogy az ember bármilyen fesztiválprogram nélkül is megnyugszik, mert egyszerűen gyönyörű a táj.

Épp most olvastam a Ferenczi Györggyel készített interjút, amelyben elismerően beszél a fesztiválról, egész pontosan úgy fogalmaz, hogy itt nincsenek egymás hegyén-hátán a színpadok, nincsen semmilyen felesleges fakszni, továbbá kiemeli, hogy itt nem gagyi, felesleges dolgokat árulnak, hanem a magyar kultúra minőségi szelete van bemutatva. Ez volt az alapvető célkitűzése a fesztiválnak, amikor elindult?
Abszolút ez volt, és ebből nem engedünk. Amíg lehetőség van arra, hogy mindenféle kereskedelmi nyomás nélkül, a saját értékrendünk alapján hívjunk meg szereplőket, addig ez így lesz. Sok olyan jelentkező volt - például ugrálóvárat üzemeltető cég, vagy lufiárus – akik egyszerűen nem illettek a profilunkba, ezért őket udvariasan, de elhajtottuk.

Ebben benne van a népi iparművészet, a kézműveskedés, a népdal, népmese, néptánc, a programok pedig minden este táncházzal zárulnak. Ha valaki eljön, és esetleg valami nem a kedvére való, vagy nem annyira tetszik neki, akkor is van még másik 120 program, amiből választhat. Semmi kényszer nincs az emberen, és ez is ad egy alapvető nyugalmat hozzáállás tekintetében. Mi így gondolkodunk, így tudunk szórakoztatva tanítani, irányt mutatni, értéket átadni. Akik ide jönnek, azok egyfajta közösséget is alkotnak, mert megvan a közös nevező, legyen az a magyar népzene, a néptánc, vagy akár a vásári komédiák.

Csúri Ákos, a Kőfeszt alapítója és főszervezője (Fotó: Steindl Gabriella)

A fellépőket milyen irányelv szerint válogatják össze?
Általában olyan fellépőket hívunk, akiknek a művészetében valamilyen úton-módon fellelhető a népzene. Ha azt mondom, hogy Ferenczi Gyuri, aki zseniális, amit csinál a saját műfajában, és koncertzenekarként is fantasztikusak, de ha a kezébe adunk egy hegedűt, hogy most ne bluest játssz, hanem egy kalotaszegit, vagy egy szatmárit, akkor a legnagyobb örömmel húzza el, és az embernek fel sem tűnik, hogy nem egy avatott népzenész játszott. Dresch Misi is, amellett hogy egy félelmetesen jó jazz zenész, furulyán minden gond nélkül, a legnagyobb átéléssel eljátszik egy palatkait, vagy akár egy gyimesit, mert szereti, és a sajátjának érzi.

Korábban úgy fogalmazott, hogy a fesztivál programjait elsősorban a gyerekeknek, a fiataloknak szánják, hiszen nagyon fontos, hogy a népi kultúra természetes módon jusson el ehhez a generációhoz. Erre remek alkalom a Kőfeszt, de mit gondol, a hétköznapokban hogyan kerülhetnek közel a népzenéhez, néptánchoz, a néphagyományainkhoz?
Ez természetesen a pedagógusok hozzáállásán is múlik, de úgy gondolom, hogy erőszakoltan, rájuk erőltetve semmiképpen nem lehet hozzájuk közelebb hozni. Az biztos, hogy nem vezet jóra, ha csak a gyerekcsatornákat és az egyre agresszívebb „mesefilmeket” nézik, hiszen nem szabad elfelejteni, hogy a népmesék mennyire varázslatosak tudnak lenni. A magyar népmesék, mondák adnak hősképeket, nem kell tehát japán rajzfilmfigurákkal azonosulniuk, amikor ott van nekik Babszem Jankó, vagy Fehérlófia. Jankovics Marcellnek hála, ezek képi feldolgozása is megtörtént rajzfilm formájában. A már ötvenéves táncház mozgalom egymillió embert érint, akik az elején ott voltak, azoknak most már az unokáik jutnak el táncházakba, az már más kérdés, hogy ma a táncházak kiürülőben vannak, áttevődtek a romkocsmákba, vagy már oda se. Ez szerintem a Táncház Egyesület komoly hibája, hiszen ők azért vannak, hogy ez működjön. Letudják az egészet az évi egy sportarénás, abszolút gazdasági rendezvénnyel, ahelyett, hogy azt csinálnánk, amit mi Szalonnával, itt, a Káli-medencében.

Ezeken a programokon nagyon sok gyerek is van, akik elsősorban a kézműves foglalkozásokon vesznek részt, de eközben folyamatosan hallják a népzenét, így előfordul, hogy a végén ők is beállnak a tánctanulásba.

Mennyire törekszenek arra, hogy a tanulás olyan legyen itt, mint a táncházmozgalom elindulásakor? Azaz, hogy a konkrét lépések tanulása mellett a gyűjtések során rögzített filmeket is bemutassanak, beszélgessenek?
Erre törekszünk, ezért van velünk mindig egy hagyományőrző, aki elmeséli hogyan él, mi a szokás, az ő nyelvhasználatát hallja a táncos, amíg pihen, így igazán közel kerülhetnek élő hagyományainkhoz. Ráadásul ezek a hagyományőrzők olyan humorral megáldott emberek, hogy az a gyerekeket is leköti. Kicsit úgy érzik, mintha a nagymamájuk, nagypapájuk mesélne, és ez kifejezetten tetszik nekik.

Mit gondol, hogy az új táncházas nemzedék, akik már intézményesített keretek között kerülnek közel a néphagyományokhoz, mennyire helyezik máshova a hangsúlyokat, mennyire nyúlnak más amplitúdóval a tradíciókhoz, a zenéhez, a táncainkhoz?
A világzenei törekvések nekem annyira nem tetszenek, ennél én jóval konzervatívabb vagyok, mert tényleg azt gondolom, hogy az autentikus paraszti kultúra az, amihez közelebb kellene kerülnünk. Az, hogy intézményesítve tanulják a néptáncot, meg a népdalokat, szerintem jó, de ha a tanár nem pedagógusként viszonyul a tanítványaihoz, hanem színpadi emberként, koreografálni akar, akkor nagyon erős a kockázata annak, hogy elmegy a gyerek kedve az egésztől. Ha viszont hozzáadja azokat a néprajzi ismereteket, amelyektől ez egy érthető és elfogadható dolog lesz a diáknak, akkor van értelme. Ebben az esetben ugyanis az intézményesítettség dacára ez egy természetes dolog tud maradni. Én egyelőre azt látom, hogy azt kellene valahogy visszahozni, hogy az eredeti értékek, a gyökerek jelenjenek meg, ezeket kell a mindennapokban megélni.

Fotó: Steindl Gabriella

Ajánljuk még

Közel 4 milliárdot kaszált a balos önkormányzatoktól és a BKM-től a fenyvesi üdülőügyletben megbukó cég, amelyik Trippon házát is felújította

Exkluzív 2024 június 3.
A BKM - vagyis a fővárosi önkormányzat százszázalékos tulajdonában lévő közműszolgáltató holding és elődje, a Főtáv Zrt. több közbeszerzésében mindkét kivitelező cég indult azok közül, amelyekről korábbi cikkünkben megírtuk, úgy újították fel a balatonfenyvesi FŐTÁV üdülőt, hogy több szereplőből álló cégláncolaton folyatták végig a pénzt, majd a kivitelezést ténylegesen elvégző kisvállalkozást nem fizették ki. A Szin-Ker Kft. 2006 óta hasít a közbeszerzéseken, a fenyvesi projektben maga alá alvállalkozóként bevont Norton Vision Kft még kezdő ezen a terepen. A fókuszunkba került cégek rendre indultak el ugyanazokon a fővárosi közműcégek által kiírt tendereken, ezeket egy kivételével a Szin-Ker nyerte. Tényfeltáró riportsorozatunk mostani részében bemutatjuk, hogy a Szin-Ker jóval több mint Mártha Imréék kedvenc építőipari cége. 2019 óta a BKM-től és baloldali vezetésű fővárosi önkormányzatoktól közel milliárd forintot kaszáltak a közbeszerzéseken. Ez idő alatt a nettó árbevételük elérte a 10 milliárd forintot, amiből most kapaszkodjanak meg, addig sakkoztak, míg 50 millió forint adózási kötelezettség sem keletkezett. Itt érdemes felidézni, hogy éppen a minap derült ki egy másik építőipari cég vezetőjének nyomozóhatóság előtt tett vallomásából, hogy Újpesten például a SZIN-KER Kft-nek azért cserébe, hogy több száz millió forint értékben munkát kapjon, ingyen fel kellett újítani Trippon Norbert házát. Ezt úgy oldották meg, hogy egy másik cégtől teljesítés nélküli fiktív számlákat kértek - ezzel fedték le a körübelül 200 millió forint értékű családi ház átépítési munkáit.

A Mezey-válogatott egyik legnagyobb rejtélye a Nyilasi-ügy lett – Ma sem egyértelmű, hogy miért maradt itthon a csapatkapitány

Exkluzív 2021 június 2.
A Mezey-válogatott történetében három különlegesség, ha úgy tetszik, nagy rejtély, „titok” van. Az egyik az, hogy miként tudott szinte a semmiből kinőni egy világverő gárda? A másik, hogy miért ért véget ez a csodálatos menetelés úgy, ahogyan véget ért? A harmadik pedig az, hogy a csapat szellemi vezére és csapatkapitánya, Nyilasi Tibor vajon miért nem utazott ki a mexikói világbajnokságra? Visszaemlékező sorozatunk mai részében a Nyilasi-ügy hátterét igyekszünk feltárni.