Pesti Srácok

"A fényképezés bizalom kérdése" - Korniss Péter 85 éves

"A fényképezés bizalom kérdése" - Korniss Péter 85 éves

Augusztus 4-én, azaz ma ünnepli nyolcvanötödik születésnapját Korniss Péter Kossuth- és Balázs Béla-díjas fotóművész, érdemes művésze, a nemzet művésze, a magyar fotográfia kiemelkedő alakja. Korábbi, vele készített interjúnkkal köszöntjük!

061.hu

PestiSracok facebook image

-fogalmazott korábban a fotóművész a 061-nek adott interjúban, amelyben többek között arról beszélgettünk, hogyan fordult a figyelme fokozatosan a hagyományos paraszti kultúrától elindulva a vendégmunkás lét és a globalizálódott világ felé, és hogy milyen felelőssége van egy fotósnak.

Fotó: Horváth Péter Gyula

Korniss Péter az interjúban elmondta azt is, szerinte a fényképezés bizalom kérdése.

mutatott rá.

A teljes interjút ITT olvashatja!


Korniss Péter 1937-ben született Kolozsvárott, nagypolgári családban. Gyermekkorát Erdélyben töltötte, családjával tizenkét éves korában költöztek Budapestre. 1955-ben felvették az ELTE jogi karára, de az 1956-os forradalom leverését követően kicsapták, mert tagja volt az egyetemi forradalmi bizottságnak. Ezután dolgozott segédmunkásként, de volt rádiószerelő tanonc is. 1958-tól a Budapesti Fényképész Szövetkezet mindeneseként fokozatosan tanulta ki a fényképezés szakmai fogásait, 1961-ben tett fényképész szakvizsgát.

1961-től három évtizeden át a Nők Lapja szerkesztőségében dolgozott, 1986-tól képszerkesztőként. 1991 és 1999 között a Színház című folyóirat képszerkesztője volt, majd szabadfoglalkozású fotográfus lett. 1966-ban lett a Magyar Fotóművészek Szövetségének tagja, 1977 és 1980 között a World Press Photo zsűrijének, majd 1984-től nemzetközi tanácsadó bizottságának tagja. 1983-ban az amerikai Eugene W. Smith Alapítvány tanácsadó testületének tagjává választották. 1999-ben megválasztották a Magyar Művészeti Akadémia tagjává, de tagságáról később lemondott. 2012-ben csatlakozott a budapesti Várfok Galéria művészköréhez. Húsz éven át volt a Czech Press Photo nemzetközi zsűritagja és egyedüli alkotóként 2014-ben átvehette a verseny életműdíját.

A táncházban. Szék, 1967

Még kezdő, beugró fotóriporterként kezdett táncot fotózni, megörökítette a Pécsi Balett koreográfiáit és a 25. Színház előadásait is. 1962-től néptáncot is fotózott. 1967-ben dolgozott először szülőföldjén, amikor Novák Ferenc koreográfus elvitte egy erdélyi táncházba. Ekkor döbbent rá arra, hogy még létezik a régi, vizuálisan is megragadható, hagyományos paraszti kultúra. Meggyőződésévé vált, hogy hírt kell adnia erről az eltűnésre ítélt világról. Az Erdélyben készült képeiből 1974-ben nyílt első kiállítása a Műcsarnokban óriási siker volt, az új magyar fotográfia egyik mérföldköve lett. Erdélyi képeiből állította össze első könyvét Elindultam világ útján címmel.

1978-ban kezdte el foglalkoztatni a vidékről Budapestre ingázó vendégmunkások élete, egy Budapest és Tiszaeszlár között ingázó kubikusbrigádot követett kamerájával, majd egy évtizeden át a csapat egyik tagja, Skarbit András lett képeinek főszereplője. Az ebben az időszakban készült fényképei A vendégmunkás (1988) című albumában jelentek meg. Újra és újra visszatért nemcsak Erdélybe, hanem Moldva, a Felvidék és a Vajdaság falvaiba is a zárt, elszigetelt közösségek, a hagyományos népi életforma és kultúra utolsó pillanatainak megörökítésére és az átalakulás folyamatának dokumentálására. 1998-ban kiállítása nyílt három évtized erdélyi képeiből a budapesti Műcsarnokban és megjelent a Leltár, Erdélyi képek című albuma.

Lányok a főúton 1997

Hírnevét dokumentarista fotósként alapozta meg, ám a korábbi évek spontán rögzített képei után, az 1990-es években az addig általa nem használt, beállított fotókat kezdett készíteni, amelyek a hagyományok és a modernitás különleges keveredései. A 2006-os Betlehemes című albuma az 1969 és 1974 közötti fekete-fehér képek mellett tartalmazza az ezredforduló táján ugyanott, de mozgó stúdióban készült, megrendezett, beállított digitális technikával készült képeit. Az utóbbi években készült erdélyi vendégmunkás asszonyokat bemutató fotósorozatai már konceptuálisnak tekinthetők.

Műveit számos európai országban és az Egyesült Államokban is kiállították. Képei olyan nemzetközi magazinokban is megjelentek, mint a National Geographic, a Geo Magazine, a Fortune, a Time és a Forbes. Dolgozott az Állami Déryné Színháznak, a Magyar Állami Népi Együttesnek, a Honvéd Táncszínháznak és 1981-től húsz éven át az amszterdami International Danstheater társulatát fényképezte. Több fotográfiával kapcsolatos televíziós műsort is készített. Számos albuma jelent meg, 2008-ban látott napvilágot a négy évtized munkáját összegző Kötődés, 2011-ben Závada Pállal közösen készítette az Egy sor cigány - huszonnégy mai magyar című kötetet. 2012-ben a budapesti Várfok Galériában Folytatás címmel nyílt kiállítása, 2017-ben életmű-kiállítása volt a Magyar Nemzeti Galériában Folyamatos Emlékezet címmel. 2020-ban Fotográfiák 1959-2017 címmel megjelent az életművét áttekintő, háromnyelvű fotóalbuma. Tavaly egyéni kiállítása volt a moszkvai Klasszikus Fotó Galériában, Párizsban a Liszt Intézet Magyar Kulturális Központban és a Keller Galériában.

Locsolkodásra induló legények. Szék, 1972

2020-ban a Szépművészeti Múzeumnak adományozta teljes életművét átfogó archívumát. A mintegy 34 ezer tételt tartalmazó anyag a Közép-Európai Művészettörténeti Kutatóintézetben (KEMKI), Korniss Péter Archívumként kutatható lesz.

Vezető kép: Horváth Péter Gyula

Ajánljuk még

Közel 4 milliárdot kaszált a balos önkormányzatoktól és a BKM-től a fenyvesi üdülőügyletben megbukó cég, amelyik Trippon házát is felújította

Exkluzív 2024 június 3.
A BKM - vagyis a fővárosi önkormányzat százszázalékos tulajdonában lévő közműszolgáltató holding és elődje, a Főtáv Zrt. több közbeszerzésében mindkét kivitelező cég indult azok közül, amelyekről korábbi cikkünkben megírtuk, úgy újították fel a balatonfenyvesi FŐTÁV üdülőt, hogy több szereplőből álló cégláncolaton folyatták végig a pénzt, majd a kivitelezést ténylegesen elvégző kisvállalkozást nem fizették ki. A Szin-Ker Kft. 2006 óta hasít a közbeszerzéseken, a fenyvesi projektben maga alá alvállalkozóként bevont Norton Vision Kft még kezdő ezen a terepen. A fókuszunkba került cégek rendre indultak el ugyanazokon a fővárosi közműcégek által kiírt tendereken, ezeket egy kivételével a Szin-Ker nyerte. Tényfeltáró riportsorozatunk mostani részében bemutatjuk, hogy a Szin-Ker jóval több mint Mártha Imréék kedvenc építőipari cége. 2019 óta a BKM-től és baloldali vezetésű fővárosi önkormányzatoktól közel milliárd forintot kaszáltak a közbeszerzéseken. Ez idő alatt a nettó árbevételük elérte a 10 milliárd forintot, amiből most kapaszkodjanak meg, addig sakkoztak, míg 50 millió forint adózási kötelezettség sem keletkezett. Itt érdemes felidézni, hogy éppen a minap derült ki egy másik építőipari cég vezetőjének nyomozóhatóság előtt tett vallomásából, hogy Újpesten például a SZIN-KER Kft-nek azért cserébe, hogy több száz millió forint értékben munkát kapjon, ingyen fel kellett újítani Trippon Norbert házát. Ezt úgy oldották meg, hogy egy másik cégtől teljesítés nélküli fiktív számlákat kértek - ezzel fedték le a körübelül 200 millió forint értékű családi ház átépítési munkáit.

A Mezey-válogatott egyik legnagyobb rejtélye a Nyilasi-ügy lett – Ma sem egyértelmű, hogy miért maradt itthon a csapatkapitány

Exkluzív 2021 június 2.
A Mezey-válogatott történetében három különlegesség, ha úgy tetszik, nagy rejtély, „titok” van. Az egyik az, hogy miként tudott szinte a semmiből kinőni egy világverő gárda? A másik, hogy miért ért véget ez a csodálatos menetelés úgy, ahogyan véget ért? A harmadik pedig az, hogy a csapat szellemi vezére és csapatkapitánya, Nyilasi Tibor vajon miért nem utazott ki a mexikói világbajnokságra? Visszaemlékező sorozatunk mai részében a Nyilasi-ügy hátterét igyekszünk feltárni.