Pesti Srácok

"Megjöttem New Yorkból, hoztam magammal egy Fender-zongorát, és vele együtt egy vadonatúj zenét" - Szakcsi Lakatos Bélára emlékezünk

null

A magyar jazz ikonikus alakja volt, az improvizáció mestere, akinek a személye összefonódott a hazai jazz fejlődésével és kiteljesedésével. A Rákfogó, majd a Saturnus együttes tagjaként fontos szerepe volt a fúziós zene hazai terjedésében, nem félt kísérletezni, ötvözte a komolyzenét és a jazz, cigány musicalt írt, megteremtette a cigány jazzt. Szakcsi Lakatos Bélával többször készített interjút a 061.hu, ezekből szemezgetve emlékezünk rá.

MM - 061.hu

"Kezdetben azt mondták, hogy elárultam a jazzt, nem értették, mit csinálunk"

PestiSracok facebook image

Szakcsi Lakatos Bélával korábbi interjúnkban többek között arról beszélgettünk, szerinte miért tarthatott évtizedeken át a hazai jazz-rock zászlóshajójának tartott Rákfogó hatása. A hetvenes évek elején kulturális forradalom volt az egész világon: új zenék jöttek be, új irányzatok hódítottak a művészetekben, mondta a zenész.

Fotó: Horváth Péter Gyula

"Tudják, hogy Európában is van jó jazz, elismerik a zenészeinket"

A Kossuth-díjas művésszel a hazai jazzhelyzetről is beszélgettünk, úgy fogalmazott, hogy szétaprózódott, romlott a jazz helyzete Magyaroszágon, ugyanakkor örömmel töltötte el, hogy rengeteg tehetség van Magyarországon, mint mondta:

Mikor arról kérdeztük, szerinte mitől ízes a magyar jazz, azt mondta, szerinte jó alap, amit a zenésztársaival letett, és s amire a fiatalabb generációk tudnak építkezni. Ugyanakkor problémaként fogalmazta meg, hogy a magyarok kulturális téren sok esetben nem tudják kamatoztatni a tehetségüket. Mint mondta, Lengyelországban és a cseheknél is vannak olyan menedzsmentek, akik tudják nyugat és kelet felé is menedzselni a zenészeket, de itthon nincsenek.

Na dara! - A feketék azért ismerték el ezt a lemezt, mert ők a cigány érzést, a cigány felfogást nem tudják megjeleníteni

Szakcsi Lakatos Bélával legutóbb idén februárban beszélgettünkzeneakadémiabeli koncertje előtt, amelyen két, szintén kiváló zenésszel, Snétberger Ferenccel és Tony Lakatossal lépett fel. A Nemzet Művészét Na dara! című, kifejezetten a cigány hagyományokra építő, a cigány jazz műfajteremtő darabjának tekinthető lemezéről is kérdeztük, amelyet annak idején megmosolygott a hazai szakma, nemzetközi szinten viszont egy elismert anyag lett. A kérdésre, hogy szerinte miért van az, hogy a saját tradícióinkra épülő művészet sok esetben elismertebb külföldön, mint itthon, így válaszolt:

Fotó: fidelio.hu

Szakcsi Lakatos Bélával arról is beszélgettünk, szerinte hogyan viszonyul Amerika az európai jazzhez. Mint mondta:

Életveszélyes ideológiák mentén megosztani a művésztársadalmat

A Kossuth-díjas művészt rengeteg támadást érte, miután a Magyar Zene Háza megnyitóján belekezdett a Piros volt a paradicsom, nem sárga nótába. Mint azt a 061-nek elmondta, ez csak egy poén volt. A Piros volt a paradicsom egy cigánynóta, tette hozzá, amely független mindenkitől, senkinek nincs a birtokában. "Az ellenzék is írt rá egy szöveget…akkor lehet, hogy az ellenzéknek játszottam? Nem volt ebben semmi", fűzte hozzá.

A zenész fontosnak tartotta kihangsúlyozni, hogy ő nem politizál, ugyanakkor szomorúan tapasztalja, hogy a művészetben is próbálják egymás ellen hangolni az embereket.

Vezető kép: Horváth Péter Gyula