A Széchenyi-hegyi Gyermekvasúton 75 évvel ezelőtt, 1948. július 31-én indult el az első vonat utasokkal. Az évfordulóra emlékezve hétfőn izgalmas programokkal várják a családokat, egykori úttörő- és gyermekvasutasokat a Széchenyihegyen, az első szakasz végállomásán – közölte a MÁV Zrt. vasárnap az MTI-vel.
A vasúttársaság kommunikációs igazgatóságának tájékoztatása szerint a Széchenyihegy állomás területén 10-től 16 óráig járműbemutatók és gyermekprogramok fogadják az érdeklődőket. Az állomás üzemi épületében – az 1948-as megnyitás után pár évig a járművek karbantartásának helyszínéül szolgáló “motorszínben” – a kisvasút elmúlt 75 évének tárgyi és fényképes emlékeiből tavasszal nyílt alkalmi kiállítás várja a látogatókat. A nosztalgia motorvonat szerelvényének két ritkán látott járművére, a kis szalonkocsiba és a postakocsiba is felszállhatnak az érdeklődők. A postakocsiban ünnepi emlékbélyegzés, a szalonkocsiban filmvetítés lesz.
A Gyermekvasút járművei kicsiben LEGO-bemutatón is felsorakoznak
– írták a közleményben. Hűvösvölgy és Széchenyihegy között egész nap óránként közlekednek a hagyományos szerelvények az Mk45-ös mozdonnyal. Az ünnep alkalmából az állomások pénztáraiban aznap jegyet váltó utasok alkalmi kéregjegyet is kapnak emlékbe. A tájékoztatás szerint az 1948-ban átadott első építési szakaszon, Széchenyihegy és Virágvölgy között nosztalgiavonatok indulnak, a legtöbbször gőzmozdonnyal. A kisvasút építését, az első szakasz környékének látnivalóit is bemutató, mintegy 3 kilométeres vezetett séta indul 11 és 14 órakor Széchenyihegytől Virágvölgyig.
A közleményben felidézték, hogy a budapesti Úttörővasút első szakaszát 1948. április 11-én kezdték el építeni a Hegyhát út és a Golfpálya út találkozásánál. Az első vonalrészen megépült Széchenyi-hegy végállomás, Normafa megállóhely, Csillebérc (Úttörőváros) és Virágvölgy (Előre) állomás, a vonatforgalom 1948. július 31-én indult meg. Az építkezés további két szakasszal folytatódott, a teljes vonalat 1950. augusztus 20-án adták át Hűvösvölgyben. Az Úttörővasút–Gyermekvasút 75 éves fennállása alatt mintegy 16 ezren szolgáltak kisvasutasként a vonalon – tájékoztatott a MÁV.
Forrás: MTI; Fotó: MTVA/Bizományosi/Jászai Csaba
Hakapeci
2023-07-31 at 20:00
Ma-akárcsak tavasszal is-ottvoltam,jó volt a gyerek
-korra emlékezni,bár én nemvoltam vasutas,de mint gyerek,többször utaztunkrajta.
csakafidesz
2023-07-31 at 10:21
Az úttörő vasút akár tetszik, akár nem ma már beillik a tájba és szép hosszú utat tesz meg. Turisztikai szempontból sem rossz. Anno gyerekkoromban ez volt az úttörővasút és többször is ültem rajta. Örüljünk, hogy van egy ilyen erdei vasút.
navisos
2023-07-30 at 17:57
Én mint “demens kriptaszökevény” jól emlékszem a sok ingyenes sportlehetőségre, a sportolóink nemzetközi sikereire, a szerény de szennyeződés ée hamisitásmentes élelmiszerekre. Ugy látom, hogy valaha sokkal egészségesebb légkörben nőttek fel a fiatalok,nem volt genderőrület és transznem, nem volt füvezés. Az Úttörővasút csak egy jó mulatság volt és én is résztvettem benne.
Ha engem “megfigyeltek”, az nem számitott, mert semmiféle rendszerrellenes dolgot nem csináltam.
TS
2023-07-30 at 13:10
Bl, csatlakozom.
Láttam az avatásról egy videót, Rajk pajtásnak nem volt menetjegye…Lehet, ez már egy vészjósló forgatókönyv első fejezete volt. Rákosi pajtásnak bezzeg rendben volt a jegye.
Sas
2023-07-30 at 12:51
Pontosan így van.
bl
2023-07-30 at 11:08
Az úttörővasút egy szép példa arra, hogy nem volt minden rossz a szocializmusban. Az igazi gond nem az volt, hogy építettek sok-mindent, hanem az, hogy a lelkiismeretes embert kiirtották a hatalmi tébolyuk miatt. A liberó meg szépen megmutatta, hogyan lehet tovább erodálni a társadalmat anélkül, hogy nyílt lázadás törne ki.