Hétfőn derült ki, hogy egy nemzetközi koncessziós pályázat révén tenné teljessé a kormány a magyar autópálya-hálózatot, így összesen 272 kilométer új autópálya épül (például az M1-et az M5-tel Székesfehérvár érintésével összekötő sztráda), minden autópálya eléri az országhatárt, ezen felül több helyen, például az M1-en plusz sávokat kap az út (273 kilométer hosszúságban), további 538 kilométernyi sztrádát pedig felújítanának. Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter egy pénteki háttérbeszélgetésen kérdésünkre kifejtette: az az óriási különbség az országnak rengeteg kárt okozó 2010 előtti koncessziók és a mostani kiírás között, hogy itt nem devizaalapú, hanem forintalapú szerződést kell vállalnia a győztesnek, s a kockázatok nagy részét is neki kell viselnie.
Pilhál Tamás kollégánk a múlt hónapban a “Néhány szó arról, hogy ki lop?” című népszerű vezércikkében mutatott rá: a jobboldali elhajlással nem vádolható G7 gazdasági portál két évvel ezelőtti számítása szerint összesen 2852 milliárd forint kárt okoztak az MSZP–SZDSZ-kormányok csak az M5-ös autópálya meghosszabbításával és az M6-os autópálya megépítésével, ahhoz képest, mintha az akkor elérhető hitelekből finanszírozták volna az építkezést. Ezért is kapták fel sokan a fejüket, amikor hétfőn kiderült: mivel az EU nem ad pénzt autópályák fejlesztésére, a kormány egy 35 évre szóló nemzetközi koncessziós tender révén újítaná fel, bővítené és tenné teljessé a hazai autópálya-hálózatot. Így az országhatárok mellett minden megyeszékhelyre közvetlenül gyorsforgalmi úton juthatnánk el, s az ígéret szerint az ország bármely településéről legfeljebb 30 perc alatt elérhető volna a hálózat. Az M1-es és M7-es autópályák kétszer három sávossá válnának, és elkészülne az M1-es autópályát Székesfehérvár és Kecskemét érintésével az M5-össel összekötő új sztráda. Az Európai Unió hivatalos lapjában közzétett nemzetközi versenyfelhívás egyúttal 1662 kilométernyi gyorsforgalmi út üzemeltetését is tartalmazza 35 éven át.
Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter a Karmelita kolostorban tartott háttérbeszélgetésen a jobb- és baloldali újságírók előtt elmondta: a koncessziós tender nyertese a meglévő és megépítendő úthálózat tulajdonjogát nem szerezheti meg, s a pályáztatás fő célja az utak felújítása, bővítése és megépítése kedvező feltételekkel, nem pedig a minél nagyobb koncessziós díjbevétel elérése. A miniszternek felvetettük a Pilhál Tamás cikkében felidézett rossz példát, s megkérdeztük, mi a biztosítéka, hogy nem fog ismét így járni az ország, mire nyomatékosította: itt forint alapú elszámolásról van szó, tehát nem történhet meg az, ami számos 2010 előtti PPP-konstrukciónál (így az említett M5/M6-szerződéseknél is) megesett, hogy elszabadultak a költségek. Sőt – hangoztatta Rogán Antal –, a 35 éves koncesszió alatt a kockázat nagyobb részét végig a tender győztese viselné és nem a magyar polgárok.
A Bíró Marcell közigazgatási államtitkár és Csekő Zsolt, a Nemzeti Koncessziós Iroda elnöke részvételével megtartott beszélgetésen az is kiderült: a Medgyessy–Gyurcsány-kormányok a nemzeti vagyon PPP-konstrukciónak álcázott eladásával (például a 75 évre átadott Liszt Ferenc repülőtérnél) csak a bevételszerzésre és a költségvetésben tátongó lyukak betömködésére koncentráltak. Ráadásul ott mellőzték a nemzetközi pályázatot, most viszont a lehető legnagyobb versenyt garantáló uniós kétfordulós eljárásban tehetnek ajánlatot a vállalatok.
A kormány képviselői leszögezték: az útdíjakat továbbra is a jól ismert elektronikus fizetési rendszerben az állam gyűjti majd be, tehát szó sincs fizetőkapuk felállításáról. A koncessziós projekt egyik alapvetése az is, hogy a nagyszabású fejlesztések nem eredményezhetik az útdíjak inflációt meghaladó emelkedését. Megtudhattuk továbbá, hogy a városi közösségi közlekedés, a MÁV-hálózat és a Volán-járatok nagyszabású fejlesztését a rendelkezésre álló uniós támogatások felhasználásával hajtják majd végre.
A vezető képet Horváth Péter Gyula kollégánk készítette
Solaris
2021-06-21 at 22:51
Lassan mindenki hozzájárul a bukáshoz.
Rogán volt a soros.
Adott témát a parizerpolitikának.
Vízöntő
2021-06-19 at 12:14
Namond,
furcsa valami a szimpátia kérdése, de már régen megtanultam, hogy annak alapján minősíteni egy embert, a munkavégzését nem lehet, nem szabad.
A jelen esetben is, bár a szimpátiám (nem tudom megindokolni miért) változott, azért mert Rogán vezette a háttérbeszélgetést – és biztosan jelen volt a döntésnél is – a tények ismerete nélkül nem formáltam véleményt a döntésről. Ezért is köszöntem meg az infókat, amikre viszont a cikk utalhatott volna.
Hogy Rogánra jobban oda kellene figyelni?
Miért?
A felesége pedig nem közszereplő, bár éppen ezért fogalmam sincs arról hogy az üzleti életben szereplő e, de ha igen a szabályokat neki is be kell tartani, és ennyit róla.
(Ehhez csak annyi kitérőt, amíg Dobrev Klára ki nem lépett a politikai porondra én nem foglalkoztam vele, a gyerekeikkel pedig soha, függetlenül attól hogy Gyurcsányt minek tartom.)
Theo
2021-06-19 at 00:35
Rogan egy idozitett bomba ezekkel az egyre fiatalabb becsvagyo felesegekkel.
Namond
2021-06-18 at 20:20
Vízöntő 2021-06-18 at 19:11
Azzal is egyetért, hogy nem árt a nagybotos kisember Rogánra, zsebére és környezete zsebére – különösen x. feleségére – odafigyelni?
Erősen aggódom, hogy a Fidesz kormánynak (nem beleértve Orbánt) Rogán többet árt mint használ.
Namond
2021-06-18 at 20:16
Vízöntő 2021-06-18 at 19:11
Örülök.
Vízöntő
2021-06-18 at 19:11
Namond,
kösz az infókat, ezeket nem figyeltem, igazolják a célszerűséget és valóban a részletek lesznek még az érdekesek.
Vízöntő
2021-06-18 at 18:44
Furcsa helyzet.
Rogánnal kapcsolatban én is el mondhatnám, hogy a régi Rogán szimpatikus volt, de ez nem, azonban ezzel meg egy gond van, nem ő a cikk tárgya.
Két dolgot tudunk, az egyik az, hogy a PPP-s szerződések mekkora kárt okoztak, a másik meg az, hogy a tervezett koncessziókról semmit nem tudunk.
Majd ha a véglege pályázati feltételeket nyilvánosságra hozzák, és azokat hozza le cikk itt, akkor majd azok alapján már mondhatunk véleményt, de addig miről is?
A vázolt hálózat biztosan indokolható szükséges, de erről a vonzáskörzetekben élők és a gazdasági szereplők mondjanak véleményt, ne mi jó távolról!
A finanszírozásról pedig annyit, az elmúlt másfél év történetét ismerjük, hogy mindaz és a talpon tartás, a beindítás hatalmas pénzekbe került. Talán pont ez a megoldás a legcélszerűbb! Ennek megítéléséhez viszont megint rengeteg infó, és némi szakmai felkészültség (a részünkről) hiányzik.
Namond
2021-06-18 at 18:38
Witness of History 2021-06-18 at 15:56
Megnyugtatására megpróbálom a kormányzati fifik impotens kommunikációja hézagait részben pótolni.
Néhány részlet a koncesszióról, amely NEM PPR típusú állam általi visszabérlési koncepció:
Köszönet Kacsoh D-nek.
https://mandiner.hu/cikk/20210618_nem_jar_utdijemelessel_az_autopalyas_koncesszio_sot_uj_szakaszok_epulhetnek_meg
és a Forbes-nek
https://forbes.hu/uzlet/kormany-autopalya-koncesszio/
Persze buktatók lehetnek, mivel az ördög a szerződéses részetekben búvik meg, de a nyilvánosságra került információk alapján támogatható.
Namond
2021-06-18 at 18:23
Tekintve, hogy;
– 2022 után, az Unió nem támogatja az irdatlan tőkét igénylő, lassan megtérülő autóút, autópálya építést,
– sem a jelenlegi útállomány, sem a fejlesztések nem kerülnek a koncesszor tulajdonába,
– az autópályadíjak meghatározása és beszedése a kormány kezében marad,
– az elvárt fejlesztések, új építések az M1 és M5 Budapestet elkerülő összekötésével a szerződés részét képezik,
– a meglévő úthálózat fejlesztése – korszerű közlekedéstechnikai megoldások alkalmazása szerződéses kitétel,
a koncessziós kiírást korrektnek tartom.
DE igen javasolom, valaki(k) nézzen(nek) alaposan Rogán körmére, mert nem szeretném, ha ezek az előírások a tárgyalások és szerződéskötés során felpuhulnának.
PG
2021-06-18 at 16:47
Én nem tartom jó ötletnek ezt a koncessziót. Magyarország önerőből is képes fejleszteni az utakat, beleértve az autópályákat is. Ezt a koncessziós viccet már “elmesélték” a Gyurcsányék. Rogán Antal sajnos az V. kerületben sem alkotott valami maradandót, de utópisztikus ötletei akkor is voltak. (Például a Kossuth Lajos út felbontása és aluljáróvá alakítása, stb.)Reméljük, hogy a választásokig már nem kerül sor erre a marhaságra.
Witness of History
2021-06-18 at 15:56
Tényleg kezd az a látszat kialakulni, hogy a Fidesz ment/kiment még amit lehet a 2022-es választások előtt, mert nem számít arra, hogy sikerül azt megnyernie.
Várom a cáfolatokat és én örülnék a legjobban, ha ez sikerül/ne.
Nagyon elkeseredett vagyok. A mi oldalunk is olyan, mint a túloldal??
Ekeke
2021-06-18 at 15:53
Ezeket egy ország saját forrásból kell megoldja.
És nem a választások előtt írja ki a koncessziót.
Béla
2021-06-18 at 15:02
Érdekes, hogy a ppp konstrukciót a 2002-2010 közötti MSZP-SZDSZ kormányok alkalmazták és úgy viselkedtek, mintha józan eszüket elvesztették volna!
Elképesztő az 1994-ben koncesszióba adott M5-ös körüli esztelen viselkedés.
2004-ben az állam közel 40 százalékos részesedést is vett.
Ezt követően körülbelül 100 milliárd forintért lett volna opciója a magyar államnak megvenni a maradék 60 százalékot, de ehelyett inkább nyomott áron, becslések szerint 21 milliárd forintért eladta a részesedést a külföldi tulajdonosoknak, és évente nagyjából 35 milliárd forintot fizet 26 éven keresztül rendelkezésre állási díjként. Nem igényel bonyolult számítást, hogy
EZ BORZASZTÓ ÜGYLET VOLT, HISZEN HÁROM ÉV RENDELKEZÉSRE ÁLLÁSI DÍJÁBÓL KIJÖTT VOLNA A TELJES VÁSÁRLÁS.
Judit
2021-06-18 at 15:00
Kívánok sok sikert a megvalósításához amit tisztán-világosan elgondoltak
Rogán Antal Miniszter Úrnak és csapatának.!!!
Klara
2021-06-18 at 14:24
Saját zsebből nem tudnánk finanszírozni az autópályák építését? Talán érdemesebb lenne, mint 35 évre eladósítani az országot.