Döbbenetes adatok, információk birtokába jutott portálunk arról, hogy a Dunaújvárosban működő vasmű évek óta fittyet hány a környezetvédelmi előírásokra, és a kiszabott tetemes bírságok ellenére sem tartja be azokat. A Dunaferr viszont egészen mást kommunikál: a cég álláspontja szerint ők betartják a környezetvédelmi előírásokat; minden ennek ellentmondó híradás csupán “valótlan információ”. Ez egyébként tényleg rendkívül megnyugtatóan hangzik; más kérdés, hogy mennyire fedi a valóságot. A PestiSrácok.hu ugyanis megtudta: a 2014–2018 közötti időszakban a környezetvédelmi előírások be nem tartása miatt összesen kétmilliárd forint (!), míg 2018-ban összesen 3 250 000 forint bírságot kaptak. És ez nem minden. Nem csupán letagadják, hogy folyamatosan megbírságolják őket, de a hatóságok felé sem mindig sikerült teljesíteni a bejelentési kötelezettségüket például arról, hogy az érctömörítő kéményen kibocsátott károsanyag mértéke meghaladja a megengedettet. De valószínűleg azt is elfelejtették közölni a dunaújvárosiakkal, hogy a monitoring kutakból vett mintákban új komponenseket mutattak ki, amelyek határérték felettiek a cink, a molibdén, a cianid összes, az arzén, a szelén, az ón, a higany, a bór, valamint a fluorid tekintetében.
Szinte folyamatosan “problémás” a levegő szennyezettsége Dunaújvárosban, amelyet leginkább a szálló por miatt minősítenek annak. Az, hogy ezt minek is köszönhetik az ott élő emberek, nem annyira nehéz kitalálni annak ismeretében, hogy a városban működik a Dunaferr Dunai Vasmű. A cég konzekvensen tagadja, hogy közük lenne a szálló por mennyiségéhez, sőt, véleményük szerint ők az előírásoknak megfelelően járnak el. A portálunk birtokába jutott információk szerint azonban a céget évek óta – és idén is több alkalommal – tetemes mennyiségű pénzbírsággal sújtotta a hatóság a követelmények be nem tartása miatt.
Megtudtuk: az ISD Dunaferr által üzemeltetett érctömörítő kémények károsanyag-kibocsátása 2018. január elseje óta folyamatosan határérték feletti. A határérték feletti károsanyagok megakadályozása, megelőzése érdekében a Zrt.-t intézkedési terv kidolgozására kötelezte a Fejér megyei Kormányhivatal illetékes szervezeti egysége. Kötelezettség kikényszerítése érdekében végrehajtási eljárás indult, amelyben végrehajtási bírság került kiszabásra. A Zrt. az intézkedési tervben foglaltakat nem tartotta be, ezért a hatóság ismételten a határérték feletti kibocsátások megakadályozása, megelőzésének érdekében bírság megfizetésére és intézkedési terv benyújtására kötelezte a Zrt-t. Úgy tűnik, erre is fittyet hánynak a Dunaferrnél, mivel 2019 júliusában több alkalommal történt az érctömörítő kéményen határérték-túllépés, de erről sem szóltak a hatóságnak. Ezen értékek bejelentésének elmulasztása miatt a hatóság bírság megfizetésére és intézkedési terv benyújtására kötelezte őket. A kokszolómedence diffúz mérése során megállapítást nyert, hogy az nem felel meg az előírásoknak, és a Hatóság több alkalommal meg is bírságolta a céget ezért. A Dunaferr-t azonban nem hatotta meg ez sem, mint ahogyan annak a rendszernek a kiépítését sem tartották fontosnak, amely az ISD Kokszoló Kft. engedélyében előírt tárolótartályok légzőszelepein történő károsanyag-kibocsátások kiküszöbölésére lenne alkalmas. Ráadásul több kokszolói kármentesítési területen mutatták ki a felszín alatti víz szennyezettségét, amely miatt a Hatóság beavatkozási és monitoring terv benyújtását rendelte el, de ezt sem sikerült elkészítenie a Vasműnek. Hiába bírságolják tehát a céget, egészen egyszerűen még ezzel sem tudják elérni, hogy a Dunaferr Zrt. eleget tegyen a környezetvédelmi előírásoknak. Úgy tudjuk, hogy a céget idén több alkalommal is végrehajtási bírsággal sújtották, de ennek hatására sem történt változás.
Bírságok összege az ISD Dunaferr esetében:
- 2014-2018 között a környezetvédelmi előírások be nem tartása miatt összesen: 2 000 000 000 Ft; 2018. évben összesen: 3 250 000 Ft
- Tűzvédelmi, műszaki biztonsági okból: 2 100 000 Ft
- Környezetvédelmi előírások be nem tartása, intézkedési tervek nem teljesítése: 1 150 000 Ft; 2019. évben összesen: 10 820 000 Ft
- Tűzvédelmi, műszaki biztonsági okból: 2 920 000 Ft
- Környezetvédelmi előírások be nem tartása, intézkedési tervek nem teljesítése: 7 900 000 Ft
ISD Power Kft. bírságai:
- 2018. évben összesen: 1 900 000 (tűzvédelmi bírság); 2019. évben összesen: 900 000 Ft (tűzvédelmi bírság)
- Kiemelt esemény (Katasztrófavédelem): 2018. május 15-én az egyik kazánházában a kohógáz vezeték karbantartása közben – üzemzavarnak minősülő – tűz keletkezett
ISD Kokszoló Kft. bírságai:
- 2018. évben összesen: 100 000 Ft, tűzvédelmi bírság: 100 000 Ft; 2019. évben összesen: 5 000 000 Ft, a tűzvédelmi bírság pedig 400 000 Ft
- Környezetvédelmi előírások be nem tartása, intézkedési tervek nem teljesítése: 4 600 000 Ft
Kiemelt esemény (Katasztrófavédelem): 2019. évi időszakos hatósági ellenőrzést június 19-én hajtották végre, amely során megállapításra került, hogy egyes telepített gázérzékelők meghibásodtak, készenlétben tartásuk nem volt megfelelő, továbbá a teljes kamragáz csőhálózat felülvizsgálata nem kezdődött meg, erre vonatkozóan semmilyen karbantartási tervvel nem rendelkeznek. A kokszoló kemencék és tároló tartályok esetében a BAT (EU szabvány) előírások teljesülésének igazolása nem megfelelő a diffúz porkibocsátás esetében. A vállalat az intézkedési terveket nem hajtja végre, folyamatos bírságolás alatt áll 2016 óta.
ISD Dunaferr Zrt. üzemei:
- Ércelőkészítő és Darabosító üzem bírságai: 2018. évben összesen: 500 000 Ft, tűzvédelmi bírság: 500 000 Ft; a 2019-es évben összesen 700 000 Ft. Továbbá a környezetvételi előírások be nem tartása, intézkedési tervek nem teljesítése miatt újabb 700 000 Ft-os bírság.
De ha mindez nem lenne elég, 2019 júliusában hat alkalommal SO2 (kén-dioxid) túllépés is történt, ami légzőszervi megbetegedést okozhat. A túllépéseket a vállalat nem jelentette a számára meghatározott határidőn belül, ezért a környezethasználati engedélytől eltérő üzemeltetés miatt 500 000 Ft. bírság került kiszabásra és intézkedési terv került előírásra.
Környezetvédelmi szempontból az egyik legszennyezőbb üzem a kibocsátott por tekintetében
A telephelyen lévő elektrosztatikus porleválasztó felújítása korábban megtörtént, azonban a por kibocsátása 2018. január 1. óta folyamatosan határérték feletti, ezért újabb beruházások lennének szükségesek. Megtudtuk: a vállalat az intézkedési terveket nem teljesítette, a szükséges beruházások kapcsán a kivitelező vállalkozóval továbbra sem kötött szerződést. Az új berendezések telepítése mintegy 6 milliárd forintos beruházást jelentene, ehhez pedig a szükséges infrastruktúra kiépítése is szükséges lenne. A Dunaferr javaslata erre az volt, hogy a Kormány engedélyezze azt, hogy a vállalat 2022. június 30-ig, illetve 2023. augusztus 31-ig végezze el a beruházásokat és a projektet támogassák.
Bírság, bírság, bírság…
Vas- és acélgyártás bírságai:
- 2018. évben összesen: 450 000 Ft, a környezetvételi előírások be nem tartása, intézkedési tervek nem teljesítése miatt 350 000 Ft, míg a tűzvédelmi bírság: 100 000 Ft volt. Idén eddig 2 220 000 Ft bírságot kaptak, a környezetvételi előírások be nem tartása, intézkedési tervek nem teljesítése miatt 600 000 Ft, míg a tűzvédelmi bírság 1 620 000 Ft volt.
A technológiai folyamatok során jelentős problémát okoz a konverter üzem kiporzása a nyersvas konverterbe adagolásakor, nyers acél csapolásakor, a nyersvas keverőbe történő beöntésekor. Az öntőcsarnok esetében nem került kiépítésre folyamatos mérőberendezés, a beruházás mintegy 200 millió Ft lenne. A vállalat az intézkedési tervet nem hajtja végre, folyamatos bírságolás alatt áll. Új határidőt is kaptak pedig: 2019 novemberéig. A Dunaferr javaslata az ITM részére az volt, hogy szükségtelennek ítélik az átalakítási munkákat, álláspontjuk szerint csak ésszerűtlen költséggel valósítható meg a beruházás. Éves gyakoriságú mérés előírása és a projekt Kormány általi támogatása a kérésük. Itt azért érdemes megjegyezni, hogy a pontforrások mérése és a határérték a magyar jogszabály, valamint az EU Bizottságának végrehajtási határozata (BATC) alapján került előírásra.
Az ISD Dunaferr Zrt. az alábbi kármentesítési tevékenységek elvégzésére kötelezett: bírságok megfizetése 2018-ban összesen: 300 000 Ft; 2019-ben összesen: 2 000 000 Ft.
A Dunaferr I-II-III-IV-V-VI számú kokszolói kármentesítési területen kimutatott földtani közeg és felszín alatti vízszennyezés kármentesítésével kapcsolatban benyújtott tényfeltárási záródokumentációt a Járási Hivatal elfogadta, továbbá a műszaki beavatkozási- és monitoring terv benyújtását rendelte el. Az előírás nem került teljesítésre, végrehajtási eljárás indult. Új határidő: 2019 novembere. A Dunaferr javaslata az ITM részére az volt, hogy a hatóság méltányolja a később benyújtásra kerülő műszaki beavatkozási tervet (határidő nem került meghatározásra) és fogadja el a vállalat vízkitermelésre és monitoring végzésére leírt javaslatát. A kármentesítéshez kéri a kormány támogatását.
Dunaferr zagytér: a monitoring kutakban a határérték feletti a cianid, a higany, az arzén…
Az ISD Dunaferr Zrt. a mai napig még az előkészítő munkákat sem fejezte be a 2004-ben a rekultivációs tervekben előírtak kapcsán. A vállalat nyilatkozata alapján a zagyvezeték elbontását végezte el. Erre 2020 decemberéig kaptak haladékot. A 2018. évi monitoring eredmények áttekintése során észlelték, hogy a monitoring kutakból vett mintákban új komponenseket mutattak ki, amelyek határérték felettiek: cink, molibdén, cianid összes, arzén, szelén, ón, higany, bór, fluorid. A monitoring eredmények ismeretében a Környezetvédelmi Hatóság 2019 márciusában kivizsgálási eljárást kezdeményezett a Fejér Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóságnál. A Dunaferr javaslata az ITM részére itt is az volt, hogy a hatóság fogadja el a vállalat által benyújtott és a Járási hivatal által elutasított műszaki beavatkozási tervet, és természetesen állami szerepvállalást kérnek a rekultivációhoz.
A Dunaferr szerint ők betartják a környezetvédelmi előírásokat; aki mást mond, az hazudik
Mindezek ismeretében annak azért mégiscsak van némi diszkrét bája, hogy a Dunaferr az alábbi közleményt tette közzé honlapján:
Az utóbbi hetekben a DUNAFERR több helyi politikusi nyilatkozatban, spekulációban is feltűnt, és akaratán kívül a dunaújvárosi önkormányzati- és polgármester-választási kampány eszközévé, egyik központi témájává vált. A vállalattal foglalkozó politikai nyilatkozatok minősége, valamint az elhangzó valótlan és megtévesztő információk miatt elkerülhetetlenné vált, hogy megszólaljunk. Szeretnénk nyilvánvalóvá tenni, hogy a DUNAFERR egy üzleti vállalkozás, magántársaság, amely teljesen kívül áll a politikán. A DUNAFERR nem támogat egyetlen politikai pártot sem, és nem szövetkezett egyetlen politikussal sem. Ezzel együtt arra is szeretnénk felhívni a figyelmet, hogy a pozíciójukat megtartani igyekvő politikusok utóbbi időben tett megannyi felelőtlen megnyilvánulása sérti a DUNAFERR érdekeit, kárt okoz a vállalatnak. (…) Fontos elmondani azt is, hogy a DUNAFERR betartja a környezetvédelmi előírásokat. Ezt számos audit és ellenőrzés támasztja alá, köztük azok is, amelyet a város kezdeményezett az ellenőrző szerveknél, hogy megpróbálják kompromittálni a vállalatot. Az acélipar jelenlegi helyzetében nem támadásokra, a gyár és a város közötti feszültség szítására, hanem támogatásra és összefogásra van szükség. Ezért felszólítunk minden politikust, akinek fontos a Vasmű sorsa, hogy támadásaikkal, rágalmaikkal vagy szükségtelen hatósági feljelentésekkel ne okozzanak kárt a DUNAFERR-nek, valamint a vállalatnál keményen dolgozó több ezer – főként Dunaújvárosban élő – embernek.
Portálunk természetesen megkereste a Dunaferr Zrt.-t is a kiszabott bírságokkal kapcsolatban, válasz azonban egyelőre nem érkezett.
Folytatjuk!
PestiSrácok.hu
Dobi56
2019-10-11 at 10:01
Na ezért kellene egy normális ellenzék aki beleveri az orrát az elhibázott törvényekbe, rossz döntésekbe a törvényhozóknak. Értelmes vitákat kezdeni. Az lenne a dolguk nem a sípolás,ajtónak rohanás,korlátgyakorlat.
pepelöpici
2019-10-10 at 16:46
Hol a 2018 évi mérleg? (májusi kötelező). Inkább fizetik a havi bírságot de nyilvánosságra nem hozzák,
Egyszerű és magyar
2019-10-10 at 12:24
Meg kell nézni ezt a filmet…
– Erin Brockovich – Zűrös természet –
és minden meg lesz értve.
Benedek Károly
2019-10-10 at 11:13
A helyi egészségügyi intézményeknél készült-e felmérés, hogy a városban az országos átlaghoz képest milyen a légzőszervi és érrendszeri betegségek
százalékos aránya,melyek lehetnek a Vasmű által folytatólagosan, a törvényeket és a rendeleteket semmibevevő környezetszennyezés következményei?
Benedek Károly
2019-10-10 at 10:45
Dunaferr Dunai Vasmű.
Ez az, amit potom névleges 1.-Ft azaz:Egy Ft-ért privatIZÉLTEK sz elvtársak?
És most kik a tulajdonosok?
A MAL – ügy precedens értékű, ezért azt gondolják, hogy ők is állam az államban?
Szőcsényi Csaba
2019-10-10 at 14:47
Rosszul tudod.
440 millió volt a vételár.
Más kérdés, hogy a raktárakban kész és félkész termékként is több milliárdnyi érték volt. Az álló- és forgótőkeként számításba vehetőt a vételár megállapításakor valahogy nem vették figyelembe az elvtársak 2003-ban.
Dobi56
2019-10-10 at 10:32
Az üzletünkben azért pampogott az ANTSZ mert nem volt női öltöző és WC.Csakhogy nincs női kollégánk (4 tagú KFT). Bezárással fenyegettek.Mondja már nekem valaki egy ilyen volumenu környezet szennyezés esetében miért nem lép a hatóság akár a további működés letiltásával amíg nem teljesítik az elő írtakat.
Királytigris
2019-10-10 at 11:13
Jó kérdés! Valószínűleg zsebre vágták őket.
Királytigris
2019-10-10 at 09:47
Bírság, bírság, bírság…
Úgy látszik nem elég kemény a bírság, hiszen a környezetszennyezés tovább folyik.
Megoldás: Akkorára kell felemelni a bírság összegét, hogy ne érje meg tovább folytatni a szennyezéses üzemmódot.
Kiss István
2019-10-10 at 09:01
“a DUNAFERR … a … polgármester-választási kampány eszközévé, egyik központi témájává vált.”, “A DUNAFERR nem támogat egyetlen politikai pártot sem, és nem szövetkezett egyetlen politikussal sem.” A nyilatkozatban ez is egy súlyos ellentmondás. Ha valóban nem támogat egyetlen pártot sem, akkor kampánytémává sem válhatott a környezetszennyezésük. Jelen esetben kizárólag a környezetszennyezés újságírói téma és a cég használja védekezési ürügyként a választást. Ha nem akarnak cégbezárást, akkor sürgősen be kell fektetni a környezetvédő technológiákba!
Hesslerezredes
2019-10-10 at 08:59
Megmondaná valaki, hogy mi a ló….ért is kell nekünk vasmű egy olyan helyen, ahol közel-távol nincs egy (jó minőségű) szenet adó bánya és semmiféle vasérc lelőhely sem (de még az egész országban sem)??? Ja, hogy ott a Duna, amin vízi úton mindent oda lehet vinni??? Tényleg?? És az mibe fáj??? Dzsugasvili és Róthmann ettársak lenn a pokolban dörzsölik a kezüket, hogy a művük még mindig fungál, ráadásul még vígan szennyezi is a környezetet.
Lukács
2019-10-10 at 11:05
Boc’, de ez elég szúklátókörű vélemény. A Dunai Vasmű nem azért kellett, hogy a “vas és acél országa legyünk”. (Ennél Rákosi is okosabb volt). Ezt a “népnek” kellett így előadni, mert többet úgy sem értettek volna belőle. Magyarországon korábban nem volt lemezgyártás, csak kis és nagy szelvényű rúd. és dróthengerlés. (Nagyvasúti sín, stb.) A lemezgyártás szükségessé vált a hajógyárak számára, az ikaruszokhoz, a hadiipar részére (PSZH), a mezőgazdasági gépgyártás, majd a pedig a hidegenhajlított nyitott- és zártszelvények gyártásához. Melyeket felhasználta az Ikarusz, Rába, Mezőgépek, építőipar (könnyűszerkezetes építés), lemezradiátor, villamos távvezetékek oszlopai. stb.) És még a feldolgozó ipar számtalan területe, mint pl. az olajipari távvezetékekhez különleges minőségű spirálcsőveinek gyártása. Az egész kohászatot hozzánemértők “sikeresen” lerombolták. A Dunai Vasmű azért maradt talpon, mert világszinvonalon állít elő hengerelt és feldolgozott termékeket. Szerintem a legnagyobb bűn az volt, hogy a legelső autógyár betelepülésénél (majd a többinél) nem követelték meg, hogy a karosszéria elemeket vasműs lemezekből készítsék. Mind úgy hozza Japánból, Németországból (Vagy Ukrajnából). A világon mindenhol az autógyártás tartja életben a kohászatot, mert neki van igénye a nagymennyiségű kommersz acélra. Mellette lehet minőségi acélt is gyártani, de csak abból nem lehet megélni. Igenis, meg kell próbálni hazai tulajdonba (vissza)venni a gyárat, mert az ott foglalkoztatott 7 ezer ember és az időközben kiszervezett további 5-7 ezer munkahelye, megélhetése forog kockán.
Hesslerezredes
2019-10-10 at 12:47
Kedves Lukács! 1. Hajógyártás nincs. 2. Autóbuszgyártás – számottevő – nincs. 3. Mezőgazdasági gépgyártás nincs. 4. Olajipari távvezeték – most nincs. 5. PSZH gyártás nincs. 6. Ha versenyképes lenne, akkor innen vennék az autógyárak a lemezt – nem veszik. Az összes többi sajnos smafu. Szóval miért is kell a Dunai Vasmű (legalábbis ekkora méretekben)??? 14ezer munkahelyért kicsit költséges mulatság.
Vajda Miklós
2019-10-12 at 10:05
Kedves Lukács!
Rátapintott a lényegre. Újra magyar tulajdonba kellene venni minden korábban eladott üzemet.
Ne gondolja, hogy a nemzetközi tőke azért jön ide, hogy rajtunk segítsen. Azért jön, hogy kizsákmányoljon minket bármilyen áron, és nem érdekli a környezetszennyezés sem. Erre millió példa van.
Az pedig ma már nem érv, hogy mi volt az ötvenes években, meg elektrofilterek, stb. mert akkor is a korabeli technikákkal szennyezték a környezetet – még ha nem is tudtak róla – ma pedig a megszerezhető profit mindent felülír.
Győri Tamás
2019-10-13 at 09:31
Kedves hozzászólok! Ha már arról beszélnek hogy vissza kéne vásárólni az elherdált gyárat akkor valaki azt is elmagyarázhatná hogy minek.Akkor se lenne jobb mint most csak valaki még nagyobb pénzt tenne zsebre mint eddig. A másik változna a helyzet???? Biztos hogy nem csak magyar kézbe lenne egy darabig aztán vándorolna zsebről zsebre és utánna bezárnák amit a panaszkodó Dunaújvárosiak szenvednének meg.Lehet itt okoskodni meg köpködni jobb úgy se lessz
Juhasz Gyula
2019-10-13 at 00:10
A Sztalin Vasmu, azert kellett, mert (1) Magyarorszag egy elmaradott mezogazdasagi jellegu orszag volt, egy olyan korszakban amikor Europaban a gazdasag hajtoereje az ipar, beleertve a nehezipar volt. (2) Az
orszag infrastruktura fejlesztesehez es jarmu stb gyartashoz szukseg volt az orszagon belul termelt es acel termekekre. Az orszag penzugyi okokbol sem tudott volna a vilagpiacon vasarolni. (3) munkahelyet es megelhetest teremteni az orszag munkanelkuli proletarjainak. Nosztalgiabol mondom, hogy en Sztalinvarosban eltem a boldog gyerekkoromat, (lattam Nyikita Hruscsovot es Kadar Janost beszelni egy tomeggyulesen egy kohosalakkal felszort teren, ahol ma a gimnazium epulete van), ha nem lett volna a Vasmu a szuleim nem vandoroltak volna a Nyirsegbol Sztalinvarosba.
En onnan elkerultem Angliaba, de nemreg vettem egy lakast Dunaujvarosban, amely az en szememben, az otvenes evekhez kepest leromlott es elhanyagolt allapotban van.
Az otvenes evekben szerintem nem volt ilyen nagy a porszennyezodes a Vasmubol mint most. A helyzet most rosszabb mint a bolsevizmus idejen volt.LEHET LATNI A VASMU PORAT A LEVEGOBEN ARADNI A DELI SZELLEL. LEHET LATNI A RONDA PANELHAZAK FALAN.
Biztos vagyok abban, hogy a folyamatos, evtizedes karosanyag szennyezodes sok dunaujvarosi lakos idoelotti halalahoz is hozzajarult.
De a Vasmu felszamolasa nem lenne erdeke a varosnak, mert az elvandorlast okozna, a varos csodbe menne, az ingatlanarak lezuhannanak, a kozbiztonsag leromlana stb.
Ha hazai tulajdonba vennek a Vasmut, az sem valtoztatna semmit. A hazai kapitalista tulajdonos is, ugyanugy csak a profitot kergetne mint most az ukran kapitalista tulajdonos.
Az allami tulajdonba vetel pedig ideologiailag ellentetes a kapitalista gazdasagi rendszerrel.
Tehat lehet birsagolni de valodi megoldas nem lesz a kozeljovoben. A dunaujvarosiaknak nincs szerencsejuk jo levegoju helyen elni.
Balogh Gábor
2019-10-30 at 00:34
A Dunaferr jelentős kibocsájtó.
Miért van rá szükség? A gazdasági súllya elmondja. Tessék megnézni például az olaszországi Tarantó acélművének üzemelését, nem vagyunk egyedül a problémákkal. Nem mutogatnék kormányokra, mert bizony egyik sem hagyott pozitív nyomokat a cégen. Az sem egyértelmű, hogy állami tulajdonban jobb lenne, mert nem volt az régen sem.
Tény, hogy jelentős a dilettáns vezető a cégen belül, akik a helyzeteket nem hogy megoldani, de felfogni sem tudják. Viszont a cég a politikai szelek között is megvan, dolgozik, időben és jól fizeti az embereit, versenyzik a piacon és a piacról él, nem állambácsi csecsein csüng.
Ez egy ipari város, mely konkrétan a Vasműre épült fel. Ha a politika a Dunaújváros és vonzáskörzetében élő emberek egészségére akar vigyázni, már rég megtehette volna, hogy konkrét együttműködést alakít ki a céggel, hangzatos kijelentések, megnyilatkozások helyett.
Ikrek
2019-10-10 at 08:58
Köszi Kata ezt a hatalmas munkát. Ezekkel a környezetvédelmi előírásokkal az a bajom, amit a cikkben is írsz: ha korszerűtlen a technológia, akkor horribilis összeg a fejlesztés (ehhez lehetnek támogatások, bár ezzel eljutunk a kérdéshez, hogy a profitérdekelt kapitalizmus nem fenntartható;a minőségbe, fejlesztésbe, innovációba is kell fektetni, nem csak a két forinttal több profitot nézni). A bírsággal pedig az a baj, hogy inkább kifizeti, mert olcsóbb és ezzel “ledugózza” a kérdést. Persze a környezetszennyezés nem lehet pénzkérdés. Akkor mi legyen? Lelkiismereti? A profitnak olyanja nincsen…
Vajda Miklós
2019-10-10 at 11:20
A leleplező cikk nagyon jó, mert konkrétumokkal támasztja alá az állításait. Ugyanakkor rámutat arra is, hogy mennyit érnek a környezetvédelmi jogszabályok. Konkrétan semmit.
Ugyanis a gyár nyilván egy olyan multi tulajdonában van, amelyiknek az éves profitja nagyobb, mint a magyar állam teljes éves költségvetése. Ezért bármikor kifizeti a bírságokat, – meg sem érzi annak az összegét – és minden megy tovább. Miért is érdekelné, hogy a magyar emberek egészségét veszélyezteti? Csak a profit érdekli, amit kivisz az országból, és nem költ környezetvédelemre.
Áder János pedig mondja a blablát a környezetvédelemről. Ha pedig sokat ugrálunk, a multi majd kirúgja a magyar munkavállalókat, és hoz helyettük ázsiából olyanokat, akik egy marék rizsért egy hétig dolgoznak majd napi 16 órát. Vagy bezárja az egészet, és kivonul az országból, ezzel veszélyeztetve az 1 millió munkahely megteremtésének a programját.
A kérdés tehát az: Legyen-e munkahely,, de akkor a munkavállaló beledöglik a méegezésbe, vagy ne legyen munkahely, és akkor egészségesebb a levegő?
Ha rajtam múlna az összes ipari üzemet kizavarnám az országból, mert nagy luxus az, hogy a magyar termőföldet környezetszennyezik az ide telepített autóalkatrész gyártók, gumigyártók stb. Ez a helyzet semmivel sem jobb, mint volt a bolsevizmus idején. Annyi a változás, hogy most mások zsákmányolják ki a magyart, és a természetet.
Mezőgazdaságból és állattenyésztésből kellene megélni a magyar vidéknek, de ehhez előbb ki kellen lépni az EU-ból.
Lukács
2019-10-10 at 12:31
Kedves Miklós! Gondolom, ön azonos a Paláverben rendszeresen szerepló telefonálóval. Ott sok kiváló gondolatotnak ad hangot. Ez most nem tartozik közéjük. A Dunai Vasmű már régóta igen sokat tesz a környezetszennyezés ellen. Már a tervezésekor, telepítésekor (1950) figyelembevették az uralkodó széljárást, erdősávot telepítettek a város és az gyár közé. Akkor ez volt a “technika”. Később a leginkább szennyező Martin-kemencék kéményeit elektrofilterekkel szerelték fel, igen nagy költségek árán. Ezzel csökkentették minimálisra a kibocsájtott károsanyag mennyiségét. Ugyanígy épült a konveteres acélmű is. Sajnos, “ahol fát vágnak, ott hullik a forgács”, “alpesi” levegő sohasem lesz, de törekedni rá, kompromisszumok árán. A legfontosabb az lenne, hogy minél előbb hazai tulajdonba kellene (vissza)venni, hogy betöltse azt a szerepet, amire annak idején szánták. Amit be is töltött amíg el nem herdálták a ráépülő feldolgozóiparral együtt.
Kása mása
2019-10-10 at 08:56
Már réges régen fel kellett volna számolni, vagy visszavásárolni az Ukránoktól.
Anti-Antifa
2019-10-10 at 09:39
Orbánék szeretnék visszavásárolni az MSZP által eladott gyárat,de szóba se állnak a kormánnyal.