„Szét kell verni a parkolóautomatákat, esetleg a parkolóőröket”, „álljon lángokban a város, aztán lehet menni a fideszes képviselők házához lincselni” – ilyen gondolatokat osztanak meg a közösségi médiában és ábrándoznak balos szimpatizánsok Pápán. Az egészen elképesztő Facebook-kommentet Áldozó Tamás, Pápa polgármestere hozta nyilvánosságra vasárnap este. „Szétverni… lincselni… a nácizmus-bolsevizmus köztünk van” – írta hivatalos oldalán a Veszprém megyei város vezetője. Megjegyezte, hogy „a potenciális keretlegények ma is közöttünk élnek” és az ellenzék felelőssége, hogy egy számukra súlyosan kudarcos választás után hergelik őket, vagy megmaradnak a demokráciákban szokásos keretek között. Pápa városában ezúttal az váltotta ki a brutális indulatokat, hogy forgalomszabályozási okokból fizetőssé tették a belváros közeli ingyenes parkolókat. A teljes képhez tartozik, hogy ezzel egy időben a parkolási díjakat a belvárostól távolabb eső zónában csaknem a felére csökkentették.
Más megoldás nincs. Anarchia. Szét kell verni a parkolóautomatákat, esetleg a parkolóőröket. Parkolókban szemétkupacokat kell felgyújtani. Álljon lángokba a város. Aztán, ha nem lesz eredmény, lehet menni a fideszes képviselők házához lincselni
Az alábbi bejegyzést egy pápai férfi engedte meg magának a legnagyobb közösségi portálon a hétvégén, annak kapcsán, hogy a városban közgyűlési határozattal átalakították a parkolási rendszert. A belváros közvetlen közelében, a Várkertnél eddig ingyenes parkolókat fizetőssé tették, a bérletek árát megemelték, ugyanakkor az óradíjat a felére csökkentették.
Az intézkedést követően a helyi ellenzéki képviselők vérszemet kaptak és támadásba lendültek. Azonnal hergelni kezdték a lakosságot, még az a Gröber Attila is, aki korábban polgármesterjelöltként, most pedig országgyűlési képviselőjelöltként óriásit bukott, és azóta egészen mostanáig eltűnt a közösségi médiából.
Tarthatatlan volt a helyzet parkolási szempontból a belváros környékén. Az ingyenes parkolókat nagyon sokan amolyan P+R parkolónak használták és egész napra otthagyták az autóikat, így az, aki csak valamilyen ügyet intézni ment volna a belvárosba, netán turista, már esélye sem volt a közelben megállni. Piaci napokon például nem lehetett szabad helyet találni, így sokan a zöld területekre álltak fel az autójukkal, utána pedig meg voltak sértődve ha büntetést kaptak
– magyarázta a döntés okát a PestiSrácok.hu-nak Pápa polgármestere, aki hozzátette, való igaz, az is célkitűzés, hogy a parkolókat ne az adófizetők pénzéből kelljen fenntartani, hanem az autót használók finanszírozzák, de elsősorban nem ez volt az oka a parkolási rendszer átalakításának, hanem a forgalomszabályozás.
Pápa belvárosának szívébe egyébként a belváros rehabilitációja óta egyáltalán nem lehet autóval behajtani és a városvezetés régi vágya, hogy a gépkocsiforgalmat a történelmi belvárosban megszüntesse. Az új parkolási rendet úgy tervezték meg, hogy aki hosszabb időre, pláne tömegközlekedéssel hagyja el a várost, ne a belváros parkolóiban, hanem otthon hagyja az autóját, a központot pedig az tudja jobban megközelíteni kocsival, aki ott rövidebb időt tölt, majd továbbmegy. Az egyik legnagyobb terhet az ominózus fizetőssé tett parkolóknak a más városokban dolgozók jelentették. Azok például, akik a győri gyárakba járnak dolgozni, előszeretettel hagyták az autóikat az autóbusz megállóhoz közeli ingyenes parkolóban, hogy sok esetben csak egy nap múlva menjenek vele haza. Itt érdemes megjegyezni, hogy a plázák is országszerte egymás után hoznak ilyen döntést, hasonló okokból.
Áldozó Tamás elmondta, hogy az ingyenes parkolók fizetőssé tételével egy időben a parkolási óradíjat a belvárostól távolabb eső zónában 260-320 forintról, 150-300 forintra mérsékelték. A bérletek árát valóban drasztikusan megemelték, eddig havi nyolcszáz forint volt a bérlet, ami éves szinten még a tízezer forintot sem éri el, most az éves bérlet a belvároshoz közeli 2-es zónában évi ötvenezer forint, ami havi négyezer-kétszázas költség, a többi, azaz 3-as zónában található parkolóra évi harminchétezer, ami havonta mindössze háromezer forintot jelent. Egyébként a 2-es zónás bérletekkel a Fő utca kivételével, ahol összesen néhány darab parkolóhely van, bárhol lehet várakozni.
Pápa polgármestere arra is felhívta a figyelmet portálunknak nyilatkozva, miszerint az is probléma, hogy a Pápa belvárosában lakók több esetben a lakásukhoz tartozó garázst üzlethelyiséggé alakították át, azt bérbe adják, az autójukat közterületen tárolják, amiért eddig parkolási díjat nem is fizettek. Azt szeretnék, ha a belvárosi garázsok visszanyernék eredeti funkciójukat, ezzel megszűnne a belvárosban lakók parkolási problematikája.
A pápai parkolási rendeletmódosítás után persze elindult a politikai uszítás, amelynek már egyenes következménye a lincselésre felszólítás. Grőber Attila szocialista politikus, önkormányzati képviselő, nemrég még az összeborult ellenzéki pártok országgyűlési képviselőjelöltje volt, de hasonlóan nagyot bukott, mint a korábbi önkormányzati választáson polgármester-jelöltként. Grőber a kijózanító zakó után látványosan eltűnt. Hivatalos Facebook-oldalán április 4-én, majd 8-án posztolt utoljára. Előbb megköszönte a támogatást, majd az ukránokat siratta egy Pink Floyd-dallal. Azóta csend, de a privát oldalán is csak húsvéti jókívánságokat és diákjai történelmi versenyen elért sikereiért egy gratulációt posztolt mostanáig. Az új parkolási rendeletet azonban nem hagyhatta szó nélkül. Hosszú bejegyzést osztott meg, amiben legalább féltucatszor szerepel a felháborító kifejezés. Miközben egy szót nem ejt a a parkolási óradíjak jelentős csökkentéséről, azzal riogat, hogy mostantól a belvárosban lakóknak több tízezer forintot vesznek ki a zsebéből, ha az otthonukhoz közel akarnak parkolni.
Azt is bejelentette, hogy visszaadja a saját, képviselőknek járó parkolóbérletét, mert nem tart igényt arra ingyen, amiért másoknak több tízezer forintot kell fizetni. Azért, hogy minél hangzatosabb legyen az uszítás, egy ábrát is mellékelt, amelyen a feltüntetett adatok finoman fogalmazva is hiányosak.
Grőber több példát is hoz a szerinte megfelelő parkolási díjakra, amihez képest a pápai rendszert felháborítónak tartja. Kiemeli például Óbudát, ahol csak 2450 forint a kerületben lakók éves parkolási díja. Azt már nem teszi hozzá, hogy ez kizárólag az állandó lakosokra vonatkozik és országos botrány volt abból, hogy az óbudai DK-s polgármester az egész fővárosban a legdrasztikusabb emelést vitte végbe. Albérlők esetében a 3-as díjzónában a korábbi éves összeg ötvenszeresét kell most fizetni. Most egy 3. díjövezeti lakcím esetén a parkolási díj 105 000, 4. övezeti lakcím esetén 79 500 forint.
Grőber szerint Veszprémben legdrágább övezetében tizenkétezer forint az állandó lakhellyel rendelkezők éves bérlete. Ez való igaz, csak hogy elég komoly korlátozásokkal: kizárólag az adott övezetben bejelentett lakcímmel rendelkezőknek, ha a lakcímük szerinti ingatlanhoz nem tartozik udvar és a bérlet csak és kizárólag a lakóhelyükhöz legközelebb eső utcai vagy zárt parkolóterületre érvényes. Egyébiránt egy teljes városra érvényes éves bérlet magánszemélyeknek évi százhúszezer ezer forintba kerül a veszprémi megyeszékhelyen. Ajkán a lakcímkártyával igazolt lakóhely közvetlen közelében valóban ingyenes a pakolás, de egy olyan éves bérlet, amellyel a városon belül máshol is parkolhatnak az ajkaiaknak is hatvanezer forintjába kerül évente.
Grőber Attilának egyébként valóban volt módosító indítványa, amely szerint az adott övezetben az állandó lakosok parkolási díja havi ezer forint legyen, ehhez a Fő utcán az elfogadott négyszáz helyett ötszáz forintra emelte volna az óradíjat.
Süle Zsolt jobbikos önkormányzati képviselő a rendelet elfogadásának napján még azt írta, hogy a fideszes városvezetés nem csak kibővíti a fizetős parkolási övezetet, „az eddigi díjakat is komolyan emeli”.
A most elfogadott rendelet több ezer pápai embert fog érinteni közvetlenül és még többet közvetett formában. Ezzel a fideszes városvezetés jóval több mint százmillió forintot húz ki a zsebünkből
– fogalmazott Süle, aki külön posztban sorolta fel, hogy melyik zónákban mekkora lesz a díjtétel, ebből derül ki, hogy a város jelentős részén, a nem legfrekventáltabb parkolókban nem emelkedik, hanem csökken az óradíj. A parkolóbérletek közül a legdrágább, nem helyi lakosok bérletárát tüntette fel, vélhetően az évi százezer forint jobban fest, ha uszítani kell, mint az ötven, vagy a harminchétezer.
Mindezek után szabadultak el az indulatok a Facebook-komment szekcióban is, melyek csúcsa az Áldozó Tamás által nyilvánosságra hozott fenyegetés. A polgármester az írta egy olyan városban szeretne élni, ahol minden józan véleménynek, kritikának, az övétől eltérő álláspontnak helye van.
Ugyanakkor tudom, hogy a potenciális keretlegények (ahogy 1944/45-ben előbb a nyilasok, majd nagy személyi átfedésben ugyanők mint bolsevikok, sokszor elítélt, köztörvényes bűnözők) ma is közöttünk élnek. A helyi ellenzék felelőssége, hogy a számukra súlyosan kudarcos () választások után hergelik őket, vagy megmaradnak a demokráciákban szokásos keretek között. A XX. században néhányszor alaposan félrecsúsztunk. Most nem kellene! Egyébként Pápán, a Fenyves utca 4. szám alatt lakom
A történteket Unger Tamás alpolgármester is kommentálta. Közösségi oldalán azt írta, kettő és fél hónap távollét után ismét jelentkezett az Összefogás képviselőjelöltje online felületén. Egy-két elszólásból látszik, hogy a hatalmas politikai vereség maradandó nyomokat hagyott benne, de most újra a „pályán” van, hiszen ügy van: ahogy ezt előre jeleztük is és várható is volt, menetrendszerűen meg is érkezett a parkolási rendelettel kapcsolatos vélemény-nyilvánítás, de hívhatjuk nyugodtan hergelésnek.
Természetesen nem érdekes, hogy minden olyan övezetben, ahol igazán nagy forgalom és parkolási igény merült fel, csökkent a parkolási díj, igaz bizonyos eddig nem fizetős parkolók fizetőssé váltak és új parkolóhelyek kerültek bele a rendelkezésbe – jelképes 150 Ft/órás díjjal – annak érdekében, hogy ne kizárólag P+R parkolóként, vagy a belvárosban dolgozók parkolóiként funkcionáljanak. Az sem érdekes, hogy pontosan azok számára jelenthet parkolási garanciát lakóhelyükhöz közel a rendelkezés, akik eddig éppen mások miatt nem tudtak ott parkolni
Facebook
Twitter
YouTube
RSS