Felháborodott cikkek és tudósítások sorában, összehangoltan támadja az állami médiaköltéseket a Simicska-tulajdonba tartozó Magyar Nemzet, a nemrég Simicskához került Index, valamint az oligarcháról évekig szorgosan hallgató RTL-csoport. Mindez a bort iszik és vizet prédikál tipikus esete, amely azért is furcsa, mert ezek a médiumok előbb a baloldali, majd a 2010 és 2014 közötti jobboldali kormányzás idején is nagy mennyiségben fogadtak be állami hirdetéseket. A PestiSrácok.hu megnézte, hogy pontosan mennyi pénzt kaptak a most teátrálisan felháborodó médiumok, és durva összegeket találtunk.
Miközben az állami reklámköltések egyre inkább a Simicska-birodalom és az RTL-csoport fókuszába kerültek, a médiának ezek a szegletei hajlamosak elfeledkezni arról, hogy 2014 előtt is volt élet, voltak állami hirdetések. Ez a feledékenység persze érthető, ha azt nézzük, hogy kik voltak akkoriban a hirdetések fő kedvezményezettjei. Amint az a Kreatív nevű médiaszaklap korábbi gyűjtéséből kiderült, listaáron 2006 és 2010 között 84 milliárd forintot fordított hirdetésekre a Gyurcsány-Bajnai kormány. Keveset tárgyalt tény, hogy az RTL-csoport és Simicska Lajos már ekkoriban súlyos milliárdokat szakított ezekből a forrásokból.
Az Átlátszó blogjának vonatkozó összesítése szerint 2006 és 2009 között az RTL-csoport listaáron számolva nagyjából 12 milliárd forint állami hirdetésben részesült. Ugyanakkor Simicska Lajos médiáját sem hanyagolták el a szociálliberális kormányok, hiszen a Magyar Nemzet kiadójánál például 2006 és 2009 között nagyjából 1,8 milliárd forintot költöttek el. 2007 novemberében például nagyobb összegekért hirdetett a magyar állam Simicska lapjánál, mint jóval magasabb példányszámú Népszabadságnál. Mindemellett bőven, százmilliós, esetleg milliárdos nagyságrendben jutottak állami hirdetések a baloldali kormányok idején a Heti Válaszba, és feltehetően a Hír TV-be is.
Szintén az Átlátszó adatösszesítése alapján lehet kiszámítani, hogy abban az időben, 2010 és 2014 között, amikor számos lapinformáció szerint Simicska Lajosnak komoly informális befolyása volt számos állami cég reklámköltéseire, az RTL-csoport listaáron összesen körülbelül 6,5 milliárd forint ellenében tett közzé állami hirdetéseket. Emlékezetes, hogy 2017 májusában a Figyelő komoly bizonyítékokkal támasztotta alá a csalódott nagyvállalkozó és az RTL kapcsolatát, különös tekintettel az IMG nevű Simicska-közeli médiaügynökség szerepére. A Figyelő arról is írt, hogy maga a tévétársaság számolt be arról, hogy amíg 2007 és 2010 között 40 százalék volt az RTL részesedése a televíziós hirdetési költségekből, addig 2010-től ez az arány nőni kezdett, egészen a Simicska csúcskorszakának nevezhető 2012-es évig, amikor már majdnem 60 százalékig kúszott fel az összeg.
Természetesen Simicska és a médiája sem járt rosszul 2010 és 2014 között, sőt. Mindez számokban kifejezve azt jelenti, hogy – listaárakat felsorolva – a Simicska-érdekkörbe tartozó Advenio Zrt. (Class FM) 7,6 milliárd forintot, a Magyar Nemzet kiadója 4,1 milliárd forintot, a Publimont közterületi reklámcég több mint 17 milliárdot kaszált az állami reklámokon. A Simicska barátjának, Fonyó Károlynak a tulajdonában lévő MTG Metro Gratis Kft., amely a Metropol című ingyenes újságot kiadta, közel 8 milliárd forint állami reklámköltést zsebelt be. Bár a Hír TV-ről ilyen adatok nem állnak rendelkezésre, az tény, hogy 2014 óta minden évben több milliárd forinttal kisebb a cég árbevétele, mint 2014 előtt volt, és akkor a Heti Válasz kiadójáról még nem is beszéltünk. A Simicska-érdekkörbe tartozó médiumok 2010 és 2014 között így is összességében nagyságrendileg közel 40 milliárd forint állami reklámköltésre tettek szert – megint csak listaáron számolva.
Érdemes azt is megemlíteni, hogy bár az Index kiadója addig is évi több százmilliós állami reklámköltést könyvelhetett el, ezen a területen a lap aranykora 2012 elejétől 2014 közepéig tartott. 2013-ban a listaáras állami reklámköltés az Indexnél egymilliárd forint fölé emelkedett, de még 2016-ban is megközelítette a 600 millió forintot.
Ezek az összegeket látva nem véletlen, hogy a fenti médiumok akár egymás érdekében is fellépnek. Egyes írásokat, híreket nehéz másként értelmezni, mint nyomásgyakorlásként, amelyek célja bizonyos szereplők számára minél több állami reklám – és a vele járó összegek – elnyerése.
Vezető fotó: Magyar Nemzet
Facebook
Twitter
YouTube
RSS