Pesti Srácok

A nevelésről II.

null

Az emberek elhülyítésének csak akkor van értelme, ha én magam nem hülyülök el. Vakok között félszemű a király.

Nem állom meg, hogy el ne meséljem az egyik alapélményemet napjaink oktatásával, illetve annak eredményeivel kapcsolatban. Busszal utaztam le a városba estefelé, valami értelmiségi elfoglaltságot keresve – talán kocsmába mentem. Errefelé a buszjáratok összevissza kanyarognak a szűk hegyi utakon, melyek a földtörténeti időben keskeny vízmosások voltak, az utcákon pedig kétoldalt vegyesen régi présházakból átalakított épületek és az újgazdagok által felhúzott architekturális katasztrófák láthatóak. Az út sokáig tart. A majdnem teljesen üres buszban a hátam mögött két ifjú ült, egy fiú és egy lány. Mivel meglehetősen hangosan beszélgettek,

kénytelen–kelletlen kihallgattam őket

PestiSracok facebook image

. Mint kiderült, a fiú irodalom szakos volt, a lány pedig olaszt tanult. – Mit csinálsz mostanában? – kérdezte a lány – Tanulok ezerrel, zh-t írunk a Rómeó és Júliából. – jött a gondterhelt válasz. – Rómeó és Júlia? Az most így nincs meg – mondá a leányzó érdeklődő felhanggal. – Tudod Shakespeare, a csávónak megölik az apját, de bosszút áll. – hangzott a tömör felvilágosítás, a biztos tudás fensőbbségével – Ennyi? – kérdezte a lány – Ennyi, csak nagyon hosszú – hangzott a panasz, egy túlterhelt hallgató elkeseredettségével. A beszélgetés további részét nem hallottam, mert azon merengtem, hogy

nemsokára ők ketten már tanítani fogják szerencsétlen gyerekeknek az efféle nem bonyolult, de hosszú műveket,

és vajon hogyan fogják majd felkelteni irántuk az intellektuális kíváncsiságot.

Van a pedagógiának – tágabb értelemben a nevelésnek – több csúf tulajdonsága is: az egyik, hogy az eredmények, vagy eredménytelenségek csak évek, vagy akár évtizedek múlva jelentkeznek, mikor már a dolog visszafordíthatatlan.

Emlékezzünk csak az olvasás-tanítás reformjára, mely analfabéták hadait küldte a világba. Utána volt a matek tanítás reformja, azóta számolni sem tudnak. Amit most csinálunk, az 15–20 év múlva fog hülyegyerekként visszaköszönni – illetve hát köszönni azt biztosan nem fog. A másik ilyen csúf tulajdonság, hogy

az elrontott oktatás/nevelés lavina–effektust generál

: akiket ma ismeret és motiváció hiánnyal felvesznek az egyetemre – ahol a világirodalom helyett elemi szövegértést próbálnak nekik tanítani mérsékelt sikerrel – azokból lesznek a jövő pedagógusai, hogy azután tudás és motiváció nélkül, mint pedagógusok, még tudatlanabb nemzedéket neveljenek, aki azután szintén egyetemre megy és pedagógus lesz s.í.t.

Így áll elő az egyre gyorsuló, spirális zuhanás az analfabetizmus sötét, feneketlen kútjába.

A helyzet az, hogy az emberi dolgok közül a nevelésben/oktatásban lenne a legfontosabb zsinórmérték a tradíció. Annál is inkább, mert

a nevelés/oktatás tulajdonképpen a tradíció létmódja

. Az elmúlt idők tudása, tapasztalata itt adódik át, hogy azután a következő generáció saját akaratához hajlítsa, használja azt. Csak a hosszú, generációkon átívelő tapasztalat képes eldönteni, hogy pedagógiai téren helyes vagy helytelen valami. Semmi sem idegesíti jobban a haladás apostolait, mint a tradíció. Generációk munkáját fektették abba, hogy a „

régi

” melléknév hallatán ne Platón, a cremonai hegedű, vagy Sixtus-kápolna freskói, hanem valami kopott, használhatatlan ócskaság jusson eszünkbe.

A „hagyományos” pedagógia szitokszóvá vált, egyet jelent a halomra vert gyerekekkel, szadista tanárokkal és a bemagolni való értelmetlen marhaságokkal, a „lexikális” tudással.

Most, itt álljunk meg egy pillanatra. A modern pedagógia felkentjei

úgy tekintenek a „lexikális” tudásra, mint migráns a csülökpörköltre

. Az senkit sem zavar, hogy a lexikális tudásnak például nincs definíciója. Nem lehet megmondani, hogy mi számít lexikális tudásnak. Mondjuk érdekes dolog elvetni valamit, amiről nem tudjuk megmondani, hogy micsoda. Elvetni a lexikális tudást, olyan mintha elvetném a tündéreket, a koboldokat és villőket, hiszen azokról sem tudom, hogy mifélék. Ha például valaki a fent emlegetett Shakespeare William nevével találkozik, ahhoz, hogy ne egy horgászbot-orsóra gondoljon, bizony lexikális tudásra van/lenne szüksége. A lexikalitás csimborasszója pedig, azt is tudni, hogy az illető mivel foglalkozott és mikor élt. Persze ennek tudása teljesen felesleges, hiszen valami „

régi

” (ócska, kopott, nem modern) dologról van szó. Még baja lesz tőle a gyereknek. Amikor a modern pedagógia elborult agyú teoretikusai a lexikális tudást szidják, akkor

azonnal előkerül az internet, mint olyasmi, ami szükségtelenné teszi, hogy megtanuljunk bármilyen tényt, hiszen megkereshetjük azt a neten

. Csakhogy ez merő hülyeség.

Mert mi van, ha a keresés az UFO-hívők oldalára vezet? Akkor az ott olvasottak lesznek a „tények”?

Alapvető tudás-referenciák nélkül azon az intellektuális szeméttelepen, ami az internet, ugyancsak furcsa „

tényeket

” talál a kutakodó,

melyekről – lexikális tudás híján – képtelen eldönteni, hogy valósak-e vagy sem

. Megoldási „

algoritmusokat

” kell tanítani - mondják a kísérleti demagógia hívei és valami olyasmit értenek rajta, hogyan kell kitölteni a szociális segély igénylést. Ez kétségtelenül fontos, de hogy ettől kialakulna a „

tudásalapú”

társadalom, azt kétlem. Végezetül egy megjegyzés. A kialakulóban lévő

Wikipédia-alapú társadalom komoly veszélyt jelent a demokráciára

. (Ez engem ugyan nem zavar, de

nagyondemokratákat

talán igen.) Kialakulhat majd egy szűk rétege azoknak, akik igenis rendelkeznek az utálatos lexikális tudással – mert előrelátóan úgy nevelik őket – és ezek képesek lesznek uralmuk alá hajtani a többit.

Az emberek elhülyítésének ugyanis csak akkor van értelme, ha én magam nem hülyülök el. Vakok között félszemű a király.

Ps: Ezt még számtalan oldalon tudnám folytatni, de mind lexikálisan, mind pedig algoritmikusan tudom, hogy meddig terjed az olvasó terhelhetősége, így mindenki megkönnyebbülésére abbahagyom.

Ajánljuk még

A walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy engedje az LMBTQ-propagandát

NVNeugebauer Viktor Sport 2022 november 25.
A FIFA-világbajnokság első napjaiban – mint várni is lehetett – több szurkolót megszólítottak a biztonsági őrök, akik szivárványszínű vagy szivárvány mintájú ruhákat vagy kiegészítőket viseltek. De ez már nem marad így sokáig: a walesi labdarúgó-szövetség felszólította a FIFA-t, hogy lépjen közbe, és állítsa le az ilyen beavatkozásokat.

Dollárbaloldal – A CIA-ig érnek a szálak

PPestiSrácok.hu Forró drót 2022 november 25.
A baloldal választási kampányát a tengerentúlról milliárdokkal támogató Action for Democracy kapcsolatrendszere egészen az amerikai titkosszolgálatig, a CIA-ig ér – derül ki abból a jelentésből, amelyet a nemzetbiztonsági bizottság szerdán tett közzé. A jelek szerint az amerikaiak által támogatott kör kulcsszereplője a Bajnai Gordon, illetve a Ficsor Ádám nevével fémjelzett DatAdat-csoport, amely gyakorlatilag az ellenzéki kampányt lebonyolította – írja az Origo.