Krisztus után 103 nagyon fontos dátum volt az építészettörténetben: ekkor kezdte meg Apollodorus, a híres építész a megrendelőjéről elnevezett Traianus híd felhúzását. A híd két év múlva – 105-ben – már állt (1135 méter hosszan), s ezzel lehetővé tette, hogy a római csapatok átkeljenek a Dunán és lerohanják a dákokat. 1920 évvel később, Karácsony Gergely polgármestersége alatt, sokkal nagyobb mérnöki csoda következhet be: eljuthatunk oda, hogy a Lánchidat (380 méter hosszú) akár nettó két év alatt is felújíthatják.
„Gerő, a hídverő” – bár Tildy akarta eredetileg, de a kommunista párt ellopta a lehetőséget előle – 1947 tavaszán határozott arról, hogy a Lánchidat – amelynek akkor jelentős része a víz alatt volt, hiszen belerobbantották a Dunába – újjáépítik, s ez 20 hónap alatt el is készült. Tehát mindössze 2 hónappal több idő alatt készült el, mint amiről eleinte beszéltek Karácsonyék. Beszéltek, mert bejelentenivalójuk akadt, aztán szokás szerint csúsztak.
A főpolgármester szavait ugyanakkor sem eddig, sem ezután nem célszerű komolyan venni; erre a legbiztosabb jel hídügyileg az, hogy kiderült, hosszabban fogják felújítani, mint az eleinte bejelentésre került. Eddig a bejelentésekből tájékozódók számára a minimum két év rajzolódik ki. Bár sem Gerő Ernő, sem Karácsony Gergely történelmi nagyságát nem vitatjuk, hiszen Traianus császár és Apollodorus nyilván eltörpül mellettük, azért nem árt, ha összehasonlítjuk a számokat.
Tehát:
- Traianus híd: két év, 1135 m, újonnan épült Kr. u. 103 és 105 között;
- Lánchíd: két év, 380 m, felújítása Kr. u. 2021 és 2023 között zajlik le. Jó esetben.
Érdemes ugyanakkor a híd felújításának időtartamát és körülményeit más történelmi korszakkal is összefüggésbe hozni. Már az 1900-as évek elejére kiderült, hogy a Lánchíd vasszerkezete komolyan elrozsdásodott. Ezért szükségesnek bizonyult a híd teljes vasszerkezetét kicserélni. A munka 1914. február hó 3-án reggel kezdődött el. Ez tehát nem egyszerű felújítás, hanem nagyon komoly átalakítás volt. A korabeli tudósítások szerint az úttestet eltávolították, majd teljes egészében új vasvázat és berendezést kapott a híd. A híd nevét adó láncsor a korabeli fotók tanúbizonysága szerint egy időben szabadon, a levegőben lógott. Nem volt könnyű helyzete az akkori gépiparnak és a munkaerő-toborzóknak sem, ugyanis egy igen fontos történelmi esemény következett be: kirobbant az I. világháború. A háború általános mozgósítást vont maga után, aminek következtében a munkások jelentős része bevonult. Ennek ellenére a felújítás befejeződött. Az átépített hidat 23 hónap alatt elkészítették, 1915. november 27-én átadták a forgalomnak. Most pedig készítsünk egy kis számvetést a lehetőségekről, hátterekről.
- Apollodorus és Traianus császár korszakában – bár Hierón, az alexandriai bölcs állítólag közel jutott hozzá – nem volt gőzgép. Lóvontatás, szamarak és emberi erő állt rendelkezésre, egy háború alatt. Számológépről nem készültek feljegyzések, bár egyesek az antiküthérai mechanizmusról azt feltételezik, hogy ilyesmi szerepet is elláthatott. Így készült el a Lánchídnál háromszor hosszabb új híd a Dunán, 1920 évvel ezelőtt, háborús körülmények között. Két év alatt.
- 1914-ben már az ipari forradalom után vagyunk; rendelkezésre álltak a gőzhajtású, néha belső égésű elven működő nehézgépek, ám nagyon fontos volt még az állati erő. Számológép már volt, a logarléc ugyanis erre is alkalmas. Háború volt, az első világháború. 23 hónap alatt készült el a híd. A teljes vasszerkezetet ki kellett cserélni.
- 1947-ben még rommá volt bombázva az ország, nem épült fel a II. világháború sokkjából. Számológép már volt, a logarléc, a számítógépet épp ekkoriban találja fel Neumann János, sajnos ugyanakkor abból csak egy darab van, az is Amerikában. Dízeltechnika és gőzgép a jellemző erőforrás. 20 hónap alatt készült el a híd. A Lánchíd több mint háromnegyede víz alatt volt, hiszen a németek belerobbantották a Dunába.
- 2021-ben háború helyett Karácsony Gergely polgármesterkedése fémjelzi a budapesti közállapotokat. A teljes modern ipari kapacitás rendelkezésre áll, nagyfokú számítástechnikai fejlettség jellemzi a tervezés lehetőségeit. 2022-re valóban kitör egy háború, de a szomszédban, Ukrajna és Oroszország között. Jelenleg úgy tűnik: 2023-ra készül el teljesen a Lánchíd (24 hónap). A vasszerkezetet modernizálni kellett, de nem kicserélni.
Mi mást tehetnénk hozzá ehhez a felsoroláshoz, mint hogy „jó munkához idő kell”! Ezek után a főpolgármester szavazásra bocsátotta 50 ember részére, mit szeretne a híddal tenni: ebből a demokratikus döntéshozatal előkészítés jegyében, 26 ember „szavazata” alapján elkészültek a tervei, miszerint egy ideig csak a buszok, taxik közlekednek rajta. A rosszindulatú újságíróban esetleg felmerülhetne, hogy ez azért van, mert nem végeztek jó munkát, esetleg féltik a szerkezetet, de inkább nem gondolunk ebbe bele.
A következtetések levonását kedves Olvasóinkra bízzuk.
Vezető kép: Karácsony Gergely főpolgármester a felújítás alatt álló Lánchíd megújult, első kőoroszlánjának visszahelyezésén a híd budai oldalán 2022. október 18-án. A fővárosi hidat várhatóan december közepén ismét használhatják az autósok. Fotó: MTI/Máthé Zoltán
Facebook
Twitter
YouTube
RSS