A mai törvénymódosítással még nem zárult le taxis szabályozás kérdése. A cél, továbbra is az, hogy minden résztvevő számára kielégítő megoldást találjanak a hazai személyszállításban, de amíg az Uber és a hozzá hasonló cégek nem tartják be a magyar törvényeket, addig szükség van szankciókra a taxisok védelmében – nyilatkozta a PestiSrácok.hu-nak Fónagy János államtitkár. A taxisok üdvözlik a ma elfogadott törvénymódosítást, és várják, hogy mi fog történni egy hónap múlva. Czifery Csaba, a Magyar Taxisok Szakszervezetének elnöke portálunknak úgy nyilatkozott, ők is szívesen „ubereznének”. Erre korábban már tettek javaslatot.
Döntött az Országgyűlés. Nagy többséggel – 119 igen, 61 nem szavazattal és 3 tartózkodás mellett – fogadták el hétfőn az engedély nélkül, személygépkocsival végzett személyszállító szolgáltatáshoz kapcsolódó jogkövetkezményekről szóló kormányzati törvényjavaslatot.
Szankciók várható
Ez teszi lehetővé, hogy szankcionálják azokat a cégeket, amelyek illegálisan végeznek személyszállítást Magyarországon. A törvény hatályba lépése után, vagyis július közepétől, ideiglenesen, legfeljebb 365 napig blokkolhatják a jogellenesen működő taxiszolgáltatást népszerűsítő internetes oldalakat valamint a szolgáltatást biztosító alkalmazást, amennyiben a taxiszolgáltatást szervező vagy közvetítő cégnek nincs engedélye diszpécserszolgálati tevékenység végzéséhez, és korábban emiatt már megbüntette a hatóság.
Nem csak a cégek, a sofőrök is megüthetik a bokájukat. Ha ugyanis engedélyek híján végeznek személyszállítást, akkor a tevékenységhez használt autót kivonják a forgalomból, először 6 hónapra, másodszor viszont már 3 évre. Továbbá büntető pontokkal is gazdagabb lesz az illető, első és második alkalommal 9-9 büntetőpont jár érte, harmadik lebukás esetén a jogosítványával játszik, aki nem tartja be a törvényt. Fél évre is elvehetik attól, aki illegális taxis tevékenységet folytat.
Lekapják a rendszámot
A korábbi tapasztalatokat felhasználva, létrehoztak egy „grémiumot” az ellenőrzésekre jogosult hatóságokból, így a továbbiakban nem fordulhat majd elő, hogy “a NAV csak adózás vagy a rendőrség csak műszaki szempontok alapján büntet” – mondta Fónagy János.
Ahol ott van a rendőr és a közlekedési hatóság munkatársa, ott egyből lekapják majd a rendszámot
– fogalmazott Fónagy János. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára a PestiSrácok.hu érdeklődésére hangsúlyozta, természetesen ezzel nem oldódott meg a taxiskérdés. Nem az a célja a kormánynak, hogy ellehetetlenítse az modern applikációalapú fejlesztéseket, hanem az, hogy megvédje a szabályosan működő, adót fizető magyar vállalkozókat.
A szankciók célja az, hogy a 10 és félezer hazai taxis számára a magyar szabályokat semmibe vevő taxis tevékenységet végzők ellen, állami védelmet biztosítsunk számukra. Nekünk ilyen eszközeink vannak.
Fónagy János hozzátette, két hete az Uberrel is tárgyaltak és a cég vezetésének az értésre adták, “nem a 21. századi innováció ellen van kifogásunk, hanem hogy az újszerűséget és a modernséget hangoztatva, mint egy pajzsot maguk előtt tartva semmibe veszik a magyar jogszabályokat. Ezzel nem csak az egyenlő versenyfeltételeket rúgják föl, hanem megtévesztik azokat, akik Uber sofőrnek állnak.”
Ave törvénymódosítás – örülnek a taxisok
Üdvözölte a hétfői döntést a Magyar Taxisok Szakszervezetének elnöke. Czifery Csaba hozzátette, megvárják a 31 napot, hogy mi fog majd történni a törvénymódosítás hatályba lépése után. Az érdekvédő egy felvetéssel is élt. Azt mondta el tudnának képzelni egy olyan opciót is, mint ami már működik Berlinben és Barcelonában, hogy a taxisok is „ubereznek.”
Azt el tudjuk képzelni, hogy itthon a hivatalos taxisok is regisztrálhatnának az Uberhez, és a hivatalos hatósági ár alatt 15 százalékkal ők is „uberezhetnének”.
Erre korábban már tettek javaslatot – tette hozzá Czifery.
Az IKSZ szerint párbeszédre van szükség
Az Ifjúsági Kereszténydemokrata Szövetség (IKSZ) másfél hete kiadott egy közleményt, amelyben azt kérték a kormánytól, hogy hallgassa meg a fiatalokat Uber-ügyben, az Ubertől pedig azt, tartsa be a szabályokat és adózzon. Nacsa Lőrinc elnök a PestiSrácok.hu-nak elmondta, tiszteletben tartják az Országgyűlés döntését, amely szerinte egyébként biztonsági garancia a kormány számára. Álláspontja a mai döntés után sem változott. Őt megerősítette abban, hogy érdemes a témával foglalkozni, és vitákat kezdeményezni a szabad versenyről és a hatósági árak létjogosultságáról is. Véleménye szerint a két szolgáltatás jól megfér egymás mellett.
Az Uber szerint rossz az irány
Kerestük az Uber-t is. Közleménnyel válaszoltak az e-mailünkre. Ebben Fekete Zoltán az Uber magyarországi operatív vezetője a következőket írta:
„Az Uber továbbra is kitart amellett, hogy az új technológiák betiltása, blokkolása – pusztán azért, mert azokat nem lehet beleerőszakolni az elavult szabályozás keretei közé – nem jó irány. Ezt megerősíti az Európai Bizottság iránymutatása is, amely felhívja a tagállamok figyelmét, hogy ne a betiltást, hanem az ésszerű szabályozást válasszák a megosztáson alapuló gazdaság szereplői esetében. Az Uber eddig is nagy hangsúlyt fektetett a szabályoknak való megfelelésre: az autós partnerek kiváltották a személyszállítói engedélyeket és a magyar jogszabályoknak megfelelő számlát adnak. Az Uber továbbra is keresi a párbeszéd lehetőségét a döntéshozókkal annak reményében, hogy a jelenlegi, idejétmúlt szabályozást felváltsa egy modern, az új technológiákra szabott szabályozás, amely a fogyasztók érdekeit helyezi a középpontba. Az Uber továbbra is elkötelezett 150 ezer magyarországi felhasználója és 1200 autóspartnere iránt, és folytatja működését.”
Forrás: PestiSrácok.hu
A vezetőkép az Uber elleni demonstráción készült, a budapesti Erzsébet hídon 2016. május 17-én. Fotó: Horváth Péter Gyula
Facebook
Twitter
YouTube
RSS