Blaskovics Dávid, a Fiatal Vállalkozók Országos Szövetségnek (FIVOSZ) – amely a Fiatal Vállalkozók Hetét is szervezi – alelnöke és több online cég társtulajdonosa. Az alelnök a nekünk adott interjúban többek között arról is beszélt, hogy jelenleg hogyan tud segíteni a kormány gazdaságvédelmi csomagja a járvány miatt nehéz helyzetbe került kis- és közepes vállalkozásoknak (kkv), mi a helyzet a nemzetközi piacokon és milyen kihívások előtt áll a gazdasági szektor.
Miért jó és miben tud segíteni a FIVOSZ azoknak, akik Önökhöz fordulnak? Mi a FIVOSZ profilja?
Röviden üzletet, fejlődést és közösséget biztosítunk a 18-40 év közti fiatal vállalkozók számára. A FIVOSZ társadalmi szervezetként 42 000 fiatal vállalkozó aktív közössége, akiknek az aktív segítség mellett a véleményét is becsatornázzuk a kormányzat részére – ezzel hozzájárulva az ország gazdasági-társadalmi sikeréhez. Havonta szervezünk rendezvényeket, jelen helyzetben több ezres nézőszámmal online konferenciákat, továbbá cégvezetők számára privát tanácsadást is biztosítunk. Ezen kívül egyéb online és költségcsökkentő eszközökkel segítünk abban, hogy a vállalkozások fejlődhessenek, következő szintre léphessenek.
A magyar kormány gazdaságvédelmi akciótervet jelentett be többek között a járvány gazdasági kárainak enyhítése érdekében, így például csökkennek az adminisztrációs és az adóterhek, valamint különleges fizetési könnyítések, részletfizetési, fizetéshalasztási és adómérséklési lehetőségek léptek életbe. Önök hogyan tudnak segíteni azoknak a vállalkozásoknak, akik segítséget kérnek a FIVOSZ-tól, azért, hogy eligazodjanak a mostani szabályok között?
A kormány döntései jelentős segítséget nyújtanak a vállalkozóknak országos szinten. Elindítottuk a FIVOSZ Podcastokat, amelyek keretében az aktuális kérdéseket, könnyítéseket hetente eljuttatjuk a vállalkozók számára országos szinten, a FIVOSZ-on keresztül. Továbbá tanácsadói körünkben, amelyet a fiatal vállalkozók igénybe tudnak venni, található adótanácsadó, munkajogász és válságmenedzser is, hogy gyorsan reagálni lehessen a felmerülő helyzetekre. Ezenkívül a finanszírozási lehetőségeket és a likviditást segítő döntéseket is eljuttatjuk a vállalkozók számára, ugyanis az információ és annak a felhasználása a legfontosabb egy ilyen helyzetben.
Itthon több hazai vállalkozás volt kénytelen bezárni vagy szüneteltetni a működését a járvány miatt. Önök több nemzetközi szervezettel állnak kapcsolatban. Hogyan látja, a magyar helyzet mennyiben más a külföldön lévő helyzethez képest?
Minden ország másképp reagál. Sok ország azonnali intézkedések vezetett be, úgy látjuk, hogy a helyzet sehol sem egyszerű. Az biztos, hogy itthon a gyors döntések által segítséget kapnak vállalkozók; van számos olyan ország, ahol ezek a döntések sajnos viszont késtek. Abban szerencsénk, van, hogy itthon sikeresen kezelték e helyzetet, ellentétben más országokkal.
Egyeztetnek a külföldi kollégákkal? Mi a helyzet például Kínában vagy Ázsia más országaiban?
Nemzetközi vállalkozói szervezetek tekintetében világszinten nagyrészt mindenki átállt online konferenciákra és meetupokra, amelyek az elkövetkezendő időkben várhatóan hónapokig így fognak működni. A vállalkozók informálása hasonló módon történik a közösségi média, e-mail tekintetében. Nagyon fontos, hogy ezek az információk gyorsan eljussanak a kkv-k számára világszinten.
Nemcsak a Facebook-oldalukon, hanem a FIVOSZ weboldalán is folyamatosan naprakész információk, valamint online konferenciák és konzultációk vannak. Milyenek a visszajelzések ezekkel kapcsolatban?
Igen, azonnal léptünk a veszélyhelyzet bejelentését követően, és pár napra rá elindítottuk a FIVOSZ Online Konferenciákat, ahol olyan különleges előadók, témák, szakemberek szólalnak meg, akiknek a segítségével könnyebb lehet a cégvezetőknek a jelen veszélyhelyzet kezelése. Ezenkívül elindult a FIVOSZ Podcast és a BusinessFlix is. A FIVOSZ Podcastokban heti szinten gazdasági szakértők szólalnak meg, míg a BusinessFlix egy otthoni-irodai businessstream, amelynek az a célja, hogy a fejlődés szórakozáson keresztül és üzleti sztorik segítségével nyújtson támogatást a cégvezetőknek. Már befutott sikeres vállalkozóktól nézhetnek sorozatokat otthoni és/vagy irodai környezetben.
Sokat hallani arról, hogy a kkv-knál drámai a helyzet a generációváltás terén, és erről szó esett a legutóbbi Fiatal Vállalkozók Hetén is. Hogyan tudják, vagy egyáltalán lehet-e most a generációváltás és utánpótlás nevelés kérdéséről beszélni, amikor ilyen szintű válságot él meg a világ?
A generációváltás a válságtól függetlenül egy fontos, megoldandó helyzet, és az is maradt, bizonyos ágazatokban pedig várhatóan felgyorsul. Ehhez most jelentős állami segítség is érkezett például hitel formájában, azaz ha külső fél, menedzsment, befektető vásárolná meg a céget, az állam biztosít rá lehetőséget.
Lesz idén Fiatal Vállalkozók Hete?
Megrendezzük a Fiatal Vállalkozók Hetét idén is, amely világszinten egyidőben kerül megrendezésre november 16-22. között a világ minden pontján. A Fiatal Vállalkozók Hete a hazai gazdasági utánpótlás-nevelés kulcseseménye, amelyre tavaly 12 000-en regisztráltak, és országosan több, mint 3,4 millió főt ért el a kommunikációs csatornákat is beleértve, megszólítva ezzel a hazai vállalkozói szféra döntő többségét. Az eseményt ingyenesen biztosítjuk a nézők számára, akik jelentős értéket kapnak sikeres hazai vállalkozások tulajdonosaitól és üzleti-gazdasági szakértőktől. Az ország legnagyobb üzleti fesztiválját sikerült felépítenünk az elmúlt 14 évben, amely ma már az ország legnagyobb vállalkozói eseménye.
Ha jól tudom, az előadók között nemcsak kormányzati szereplők és gazdasági szakértők foglalnak helyet, hanem influenszerek, előadóművészek és neves vállalkozások tulajdonosai is.
Igen, így van. Előadóink között köszönthettük már több neves hazai vállalkozás tulajdonosát is. Korábban vendégünk volt Andy Vajna és Klapka György is, ők már sajnos nincsenek közöttünk, de megemlíthetném még Kasza Tibort, Kulcsár Edinát vagy Tomán Szabinát is.
Hogyan értékeli a kkv-szektor mostani helyzetét itthon és külföldön, ha a digitalizáció oldaláról közelítjük meg, hiszen ez egy folyamatos elvárás?
A hazai kkv-szektor nyitott és jó úton halad, hisz itt is belátták a cégvezetők, hogy a nemzetközi versenyképesség kapcsán elengedhetetlenül fontos a digitalizáció. A jelenlegi helyzet a kkv-k digitalizációját gyorsítja; gondoljunk csak egy étteremre, ahol 1-2 nap alatt sikerült átállni a házhozszállításra, persze jelen helyzetben ez kényszerből történt, de mindenképpen segíti az adott vállalkozást. A digitalizáció versenyképesség-növekedést, a cégek számára pedig eredmény-növekedést eredményezhet, ezáltal pedig javulhat a piaci pozíciójuk. Ma már szoftverekkel mindent pontosan tudunk mérni. Nemzetközi szinten az adatok és az abból hozott döntések meghatározó mértékben hozzájárulnak egy vállalkozás sikeréhez, az adatok pedig a digitalizáció által sokkal nagyobb mértékben és mélyebben állnak rendelkezésre. Aki ezeket jól strukturálja, jó következtetéseket von le, mellé van egy víziója, valamint folyamatosan elemez, az mindenképpen versenyelőnyhöz jut, ellentétben azzal, aki nem ezen adatok birtokában dönt.
Ön szerint hogyan lehet motiválni a fiatalokat, hogy vállalkozzanak?
Jó példákkal, amelyeket havonta a FIVOSZ-on keresztül, és novemberben, a Fiatal Vállalkozók Hetén keresztül is láthatnak, továbbá finanszírozásban nyújtott segítséggel, amely hazánkban szintén elérhető pályázatok és egyéb befektetési lehetőségek, hitelek formájában. Nagyon fontos mellette a tudás és a tapasztalat, amelyet a FIVOSZ platformján az év 365 napján keresztül elérhet egy fiatal vállalkozó.
Más lesz a járvány „utáni” világ, mint a válság előtti? Azt gondolom, ez az a kérdés, amely szinte mindannyiunkat foglalkoztat.
Már most más a világ, mint egy napja volt. A fogyasztói szokások már most átalakultak, napról napra változnak. Azok a vállalkozások, amelyek a leggyorsabban tudnak reagálni a megváltozott fogyasztói igényekre, már rövidtávon versenyképesebbé válnak. A kkv-k nagy előnye a nagyvállalatokhoz képest, hogy sokkal rugalmasabban és gyorsabban elégíthetik ki a vásárlói igényeket; ugyanez igaz a magyar kkv-kra is. Gondoljunk csak arra, hogy szállodát foglalni és ételt rendelni mennyire egyszerű, egy perc alatt megtehetjük. Miért ne tehetnénk meg ugyanezt akár egy villanyszerelő vagy építőipari szolgáltató kapcsán, aki már másnap ott áll, hogy felújítsa az adott lakást, miközben pontosan látjuk – ahogyan a szállodák és éttermek esetében –, hogy az adott szolgáltató milyen valós értékelésekkel, referenciákkal rendelkezik. Ez csak egy példa a sok közül, azonban az jól látszódik, hogy a platform business világa a jelen helyzet kapcsán sokkal nagyobb mértékben fog utat törni magának. Az embereknek a gyorsaság – és most már az érintésmentes szolgáltatásnyújtás – sokkal fontosabb, mint eddig.
Forrás: PS; Kiemelt kép: Fivosz
Facebook
Twitter
YouTube
RSS