A magyar gazdaság kezdi megérezni a német autóipar gyengülését, és a korábbi 5 százalékos gazdasági növekedésünk 4,5 százalékra mérséklődött. Közben az infláció is szokatlanul magasra ugrott, és a forint is meglehetősen gyengélkedik. A gazdaság legújabb fejleményeiről beszélgettünk Boros Imre közgazdásszal.
A forint árfolyama az euróval szemben újabb negatív rekordot döntött és átlépte a lélektani 340-es határt. Mitől imbolyog ennyire a magyar valuta?
A magyar külkereskedelem egyenlege pozitív, és ugyanez igaz a turizmusra is. Hozzánk több külföldi vendég érkezik, mint amennyi innen kiutazik. Tehát az árukereskedelem és a turizmus termeli a többletet, több pénz jön be, mint amennyi kimegy. Emellett vannak olyan pénzügyi tételek, amelyekkel a külföldnek tartozik az állam, vagy cégek. Azonban ennek egyenlege is pozitív, hiszen több pénzt helyezünk ki, mint amennyi kintről bejön. Megállapítható, hogy a külföld felé a pénzügyi kapcsolataink egyenlege pozitív, ám a forint árfolyama folyamatosan meginog.
Mi lehet ennek az oka?
Korábban volt rá példa, hogy általános stratégiai támadás indult a forint ellen. 2012-ben ilyesminek voltunk tanúi, amikor egyszerre és összehangoltan forintban denominált eszközöket adtak el és ezzel rontották az árfolyamot. Ennek a célja akkoriban az Orbán-kormány megbuktatása volt.
Most nincs jele ilyen politikailag motivált támadásnak. Ám a magyar valuta gyengélkedik. Mi történhetett?
Valóban, most más a helyzet, és újabban kialakult egy másfajta pénzügyi trükközési lehetőség. Nálunk is, de egész Kelet-Európában a liberális közgazdászok rimánkodnak egy kis kamatemelésért. A cseheknél ez meg is történt, hiszen néhány hete az ottani vezető kamatot, az úgynevezett diszkontot felemelték 1-ről 1,25 százalékra. Február 7-én, délután három óra tizenöt perckor jelentette be a cseh nemzeti bank a kamatemelést, amit odáig nagy titokban tartottak. Azonban már előtte napokkal elkezdett a cseh korona erősödni és a forint gyengülni. Ilyenkor az ember hajlamos arra gondolni, hogy itt valakik spekulálnak a két valutával, és arra is, hogy valahogy idő előtt kiszivárgott a cseh nemzeti bankból a döntés a kamatemelésről. Akik erről előre tudtak, gyorsan forinthitelt vettek fel, amelyet átváltottak euróra, majd ezen koronát vettek: ez értelemszerűen erősítette a cseh koronát és gyengítette a forintot. Ez megfigyelhető már február elsejétől. De ezt más valutákkal is el lehet játszani: ezek az úgynevezett carry trade ügyletek. Ennek a lényege, hogy a spekulánsok a két ország közti kamatkülönbséget játsszák meg. Az alacsonyabb kamatú országban hitelt vesznek fel, amit a drágább kamatú országban fektetnek be. Általában ehhez még társul egyfajta bennfentes kereskedelem, amit most láthattunk a cseh korona és a magyar forint esetében. Most egymilliárd euróval lehetett keresni néhány nap alatt 20-30 milliót.
Említette, hogy balliberális közgazdászok kamatemelésért rimánkodnak. Van erre esély?
Igazából nincs szükség kamatemelésre. Ezt az infláció sem indokolja, hiszen éves szinten még mindig a 4 százalékos inflációs szint határa alatt vagyunk.
Még akkor sem szükséges kamatemelés, ha a legutóbbi inflációs adat 4,7 százalék volt?
Az ilyen kiugró számoknak mindig van valami különleges oka, most éppen az olajár. Emlékezzünk csak arra, hogy az elmúlt hónapokban milyen magas volt itthon az üzemanyagár. Ám ez most csökkenni kezdett, és majd ennek hatása a következő hónapi adatokban meg fog látszani. Aggódni akkor kellene, ha az úgynevezett maginfláció ugrott volna meg.
Az is kiderült ma, hogy a tavalyi utolsó negyedévben a GDP 4,5 százalék lett, ami valamekkora lassulás az 5 százalékhoz képest.
Most már a német gazdaság lassulása kezdi éreztetni a hatását nálunk is, és elkezdett csökkenni az autóipar teljesítménye. A német gazdaság növekedése a mostani adatok alapján 0,2 százalék. Ennek tükrében a magyar 4,5 százalék kiugróan jó teljesítmény. Reméljük, hogy a nyugat-európai barátaink év közben összeszedik magukat és gyorsulásnak indulnak. Érdemes megjegyezni, hogy a felzárkózáshoz szükséges két százalékos pluszt simán teljesítette a magyar gazdaság.
Fotó: MTI
Rakovszky István
2020-02-18 at 17:32
És mennyivel többet kaphattak így a “soros”-NGOk⁇
Mivel Soros/Schwarz egy főspekuláns, elképzelhető, hogy ő áll a spekulációk mögött, hogy így hízlalhassa a hét-pecsétes gazembereit!
0%-ot az ÁVÓ Pártnak!
2020-02-17 at 13:33
A termelékenységet kell javítani.
Ez sajnos nagyban romlott az utóbbi időben, mivel a munkaerőhiány következtében egyre rosszabb minőségű munkaerő lépett be a rendszerbe, és ráadásul a munkabérek is drasztikusan emelkedtek.
Az alulértékelt devizák javítják a versenyképességet, ha elegendő hozzáadott érték jelenik meg a termékek árában.
Például a német gazdaság ereje abból adódott az elmúlt 15-20 évben, hogy a német termelékenységhez és hozzáadott értékhez képest a németek számára az euró drasztikusan alulértékelt. Míg a dél-európai gazdaságok számára pedig túlértékelt, hiszen az ő termelékenységükhöz képest túl erős az euró. Ebbe ment tönkre a görög, olasz, szlovén, spanyol gazdaság, de szív a francia is.
Tulajdonképoen az euró átszivattyúzta a pénzeket dél felől északra.
Ezért van igaza Orbánnak, hogy az euró jövője, illetve hatása kétes, veszélyes lenne csatlakozni amíg a fenti képlet nem változik.
Az szélsőséges pártok azért erőltetik az eurót, mert ostobán mindig MÁST kell mondaniuk mint a kormány, másrészt ezzel drasztikusan ki tudnák szolgáltatni az országot a nyugatiaknak.
Károly
2020-02-16 at 01:31
Állandóan kritikájával illette a kínaiakat USA mert a pénzüket a dollárhoz képest is alacsony árfolyamon tartották.Sokan nem tudják hogy az ilyen árfolyammal a versenyelőnyt erősíteni lehet és az elfekvő termékkészleteket lehet adni,…. stb..
Károly
2020-02-16 at 01:36
….el lehet adni ,külföldi nyaralás ára drágább lett.
Namond
2020-02-15 at 13:31
Miért engedi a shortolást a MNB, nevében vagy vezető nevében is játszanak a tőzsdén?
Garten Garden
2020-02-15 at 10:17
Te meg idióta vagy!Üdvözlettel Bajorországból.
oshon
2020-02-14 at 21:41
Nem sok egyaltalan – 2009.03.06 eur/huf=316,87 — 2020.02.12 eurhuf=340,17 ; 340/317=7,25% … Szoval 7,25 11 ev alatt => 0,66%/ev !!! Ha figyelembe veszuk az orszag gyarapodasat ezek evek alatt , ez semmi !!! Sokkal nagyobb a forint ‘forgalma’ az ezelotti 10-15 evhez viszonyitva … a forint is , mint mas valuta , egy aru , aminek (szinte hatvanyosan) nott a forgalma az utobbi evekben – minap sokkal tobb forintot cserelnek sokkal tobb mindennel mint ‘regebb’ … szoval csak termeszetes a ‘kopasa’ !!! Hajra Magyarorszag , Isten aldjon Magyar Nemzet !
TalEle
2020-02-14 at 21:09
Azért a jó gazdasági eredményeket jelentősen beárnyékolja a Forint mélyrepülése az Eurohoz képest, még ha – állítólag – nem is politikai manőver húzódik meg mögötte, ha nem csak „egy kis bennfentes kereskedelem”…. Miután, vélhetőleg, más gazdasági témában, – például: a GDP arányos gazdasági növekedésben, a munkanélküliségi ráta alakulásában – nem tudnak majd fogást találni a Kormányon, nem nehéz kitalálni, hogy 2022-ben a ballibek kedvenc gazdasági témája az Euro mihamarabbi bevezetése lesz, mondván, hogy így nem lesznek kitéve az emberek a fizetőeszközük szélsőséges árfolyam ingadozásainak. Az tökéletesen beleillik a föderalista elképzeléseikbe, hogy ezzel az ország a gazdasági szuverenitásának jelentős részét elveszítené, mivel az önálló monetáris politikáról le kellene mondania az Euro-zóna irányítói javára….l Egyébként is: 2002-ben már egyszer bejött, az Európai Unióhoz való csatlakozás témájának kisajátítása, 2022-ben miért ne jönne be ugyanez az Euro-zónához csatlakozás „belengetésével”? Orbánnak teljesen igaza van abban, hogy – kétharmad ide vagy oda – a relatíve jó gazdasági eredmények nélkül a nemzetközi ballib oldal – kiegészülve a hazai fullajtárjaikkal – mér régen „bedarálta” volna! Ez egyébként azt is jelenti, hogy 2022-ben kevés lesz csak az illegális migrációval riogatni, meg talán, egy kicsit „környezetvédelmizni”, olyan intézkedések kellenének, amelyekből a Kormány által legkevésbé preferált rétegekhez tartozók is (pl: szinglik, gyermeküket egyedül nevelők, nem bejegyzett párkapcsolatban élők), érzik, hogy fejlődik az ország! Ehhez jó lépés lehetne a 9 %-os SZJA mihamarabbi bevezetése! Ráadásul az ehhez szükséges kb: 1000 milliárdos fedezet megteremtése is egyszerűbb lenne, mint azt sokan gondolnák, íme, pár tipp: nem kellene tíz milliárdokkal dotálni a börtönben ülő bűnözőket, nem kellene száz milliárdokat önteni a „Budapest” fedőnevű feneketlen pénzeszsákba, meg lehetne adóztatni, a jobbára, az embercsempészetből befolyó dollár milliók tisztára mosásával foglalkozó NGO-kat, meg lehetne adóztatni a goromba kettősmércét alkalmazó, követőik személyes adataival gátlástalanul és ellenőrizetlenül kereskedő nemzetközi techcégeket…. És biztosan van még ötlet a fedezetre, csak lépni kellene már végre!
Namond
2020-02-14 at 16:17
Hölgyeim,Uraim,
A nemzeti fizetőeszköz (valuta/deviza) árfolyam gyengülése rossz, mindenért több forintot kell fizetni, a költségvetésnek kötvény és hiteltartózás után, a lakosságnak megélhetése után.
Import kitett gazdaság esetén az árfolyam gyengülés hatása, olyan mint az inflációé, azt kivéve, hogy ha a hazai termék költségszerkezete, autóipari forint elszámoló ára nem változik, nem nől, akkor egységnyi termékért kevesebb külföldi devizát kapunk. Persze ha az elszámoló ár euróban van denominálva, akkor jól járunk.
Azonban ne feledjük el január 21-27. között történt 1 milliárd értékű dollárkötvény lejárat előtti visszavásárlása, január 29-én pedig 964,5 millió dollárkötvény lejárati kifizetése történt meg.
Sőt emlékezzünk arra, hogy február 24-én jár le egy (2005-ben kibocsájtott) tizenötéves lejáratú, egy milliárd euró összkibocsátási értékű kötvény, amelyből mostanra fennmaradt 798 millió eurós tartozást kell visszafizetni.
https://pestisracok.hu/az-adossagcsokkentes-apasztotta-a-devizatartalekot-januarban/
Ezekre fedezetet a szuperállampapírból befolyt 3000 milliárd forint biztosítja. Ugyanis ha lehet bízni a PS alábbi cikke helytállóságában a törlesztés döntő részben 2 milliárd dollár értékben kb 600-700 milliárd forint és 964,5 millió dollár kifizetésével történt illetve fog megtörténni.
Persze a 964,5 millió dollárt meg kell venni forintért (kb 300 milliárd forint), ha nem az állam valuta tartalékából fizetik.
https://pestisracok.hu/2-milliard-dollar-adossagot-fizet-ki-a-magyar-allam-a-szuperallampapirbol-befolyt-osszeg-egy-reszebol/
A devizakötvények törlesztése miatti forint kiáramlás tehát ha nem tévedtem, kb 1 000 milliárd forint, amely kikerült a nemzetközi pénzpiacokra. Júniussal további 40-45 milliárd forinttal nőni fog a kifizetés.
Azzal egyetértek, hogy a tapasztalható árfolyam gyengülést a pénzpiaci – gazdaság által fel nem szívott – forint többlet okozza.
De az a dollár, euró, jüan alapú kötvények visszafizetéséből adódik és az ebből adódó kínálati forint piacból.
Boros Imre elképzelése szerint forint hitel felvétele után dollár vásárlás, azért pedig cseh korona vétel kissé bonyolultnak tűnik.
A korona árfolyam erősödésére játszó nemzetközi befektetők helyett én, a követelésem egyből koronában kértem volna, így megtakarítva kettő (2) átváltási tőkeveszteséget.
Nem kétlem, előfordulhattak carry trade ügyletek, de nem azok teremtettek forint kínálati piacot.
Nagy kérdés mit tudunk kínálni a pénzpiacokon levő befektetők forint számlaköveteléséért, cserébe?
Véleményem szerint őszre az euró/forint árfolyam 360 forint vagy felette lesz.
Persze ha ismét kibocsájtanak az illetékesek a szuper állampapírhoz hasonló kötvényt az elszívja a kínálati piacot és erősítheti a forint árfolyamot.
Királytigris
2020-02-14 at 19:08
“Persze ha ismét kibocsájtanak az illetékesek a szuper állampapírhoz hasonló kötvényt az elszívja a kínálati piacot és erősítheti a forint árfolyamot.”
Feltéve, hogy a külföldi befektetők ezt választják, és nem a forintspekulációt, de ehhez magasabb kötvénykamat kellene.
Nekem úgy tűnik, hogy ebből nem jövünk jól ki…. Nem hiszek abban, hogy visszamegy az árfolyam.
Namond
2020-02-14 at 21:51
Királytigris
Hazai vásárlókra gondoltam.
a’la Hazai forrást veszünk igénybe a külföldi helyett.
a’la A forint kötvények kockázatmentesek, nincs kamat és árfolyam kockázat.
A kínálati piac lefölözésére vannak más eszközök is, kérdés akarják-e alkalmazni és alkalmazhatók-e.
Ha olvasta hivatkozásaim, nyilván látta, hogy 2019-ben a magyar állam 270 milliárd forint értékben vásárolt vissza devizakötvényt.
Mikor is kezdett a forint erősebb ütemben gyengülni? Nem 2019-ben?
Megjegyzem a carry trade-t Boroson kívül néhány bróker cég, pl Admiral Markets emlegeti, az egyéb hírek short selling-ről szólnak.
Az európai tőzsdék többségén tilos a shortolás minden formája, a Budapesti Értéktőzsdén NEM. Vajon miért?
Jó nekünk ha itthon shortolnak meg?
A shortolást a Pénzpiaci Felügyelet tilthatná be, ez ugye az MNB.
sziporka
2020-02-14 at 15:47
Ma reggel 8 óta a forint folyamatosan erősödik.
Monti
2020-02-14 at 13:44
kinai jarvany miatt az olaj le arany, crypto fel, klasszikus tartalekok…
Hesslerezredes
2020-02-14 at 13:42
Nem az van, hogy az alacsony forintkamat miatt forintot adnak el – tehát növelik a kínálatot ergo csökken az árfolyam, mert sok a piacon a forint, azaz vele szemben minden valuta drágul, a dollár is és a cseh korona is? Ha emelnék a forintkamatot, azt a gazdaság szívná meg, mert drágább lenne hitelt fölvenni a gazdálkodáshoz. Így is visszaüt a dolog minden importnál, mert az importhoz vásárolt devizáért több forintot kell adni. A kérdés csak annyi, hogy az exporton elért többlet, tehát amikor az exportért kapott devizát átváltják forintra, ez utóbbi több-e mint az a forint amit az exporthoz szükséges importért ki kellett fizetni? Amíg a szaldó az exportálónál pozitív, addig jó neki a gyönge forint. Minden más esetben, tehát minden importnál drágul a történet, azaz inflációs hatása is van, mert gyengülő forintról beszélünk.
ómió
2020-02-14 at 13:40
Jól fial a hekkelés!
Királytigris
2020-02-14 at 17:05
Akkor jól csinálod!
Rizikó
2020-02-14 at 13:21
Idejár a Ktigris(fleto) és Drazsé Draskovics rontani a ftot!Mókásak a Dákos fiuk.
Királytigris
2020-02-14 at 13:25
Tényleg rizikós vagy…, agyilag!
Drazsen
2020-02-14 at 13:28
Miért nem így történt 2008-ban. Én csak a valóságot idézem. Királytigris pedig jól írta le a mostani történéseket. Egyszer majd valóban jön egy fordított folyamat, de akkor lehet, hogy annak fogunk örülni, hogy 370-ről visszajön a Forint 360-ra.
Királytigris
2020-02-14 at 15:58
Igen, jól látod a helyzetet. Mert ha a kölcsönök lejárnak, és megfordul a folyamat, de csak részben, mert ha a kamat alacsonyabban marad mint az USD kamat, akkor a folyamat tovább folytatódik, és a részben megforduló trend, csak maximum azt fogja eredményezni hogy a már a béka feneke alatt járó árfolyam nem megy lejjebb, és 360-370, vagy 400 Ft körül stabilizálódik. De lehet ez még ennél gyengébb is…
Ha pedig mégis úgy döntenek az okosok, hogy nekünk EUR kell, nos akkor akkora szopásban lesz része az állampolgárnak a magas árfolyam miatt, amit még soha nem látott a nagyérdemű.
Drazsen
2020-02-14 at 12:56
2008 őszén is , a gazdasági válság kitörésekor is látványosan gyengült a Forint. Jó, akkor még a 300 Ft volt a lélektani határ. A Monetáris Tanács soron kívüli ülésén 3%-kal megemelte az alapkamatot és a Forint visszaerősödött. Most is egy ilyen lépés kellene.
Namond
2020-02-14 at 16:20
Dehogy, ha spekulációs támadás van csökkenteni kell az alapkamatot, aranyat és devizát venni és kitartani.
Királytigris
2020-02-14 at 12:48
“A nemzeti valutánk erős.”
Nézz már rá a devizaárfolyamokra!
“Az infláció alacsony.”
Képbe helyezlek: A legutolsó adat 4,7%! Ez neked alacsony?
Monti
2020-02-14 at 13:26
“Nézz már rá a devizaárfolyamokra!”
Raneztem es fulig er a szam, ja mi nem seftelunk hanem exportra termelunk.. Azt sem birom amikor ‘horvatba’ hordjak ki a penzt vagy anno a komplett valotartalekor gorenjere
– A legutolsó adat 4,7%! Ez neked alacsony
Az 6-8-10-ekhez kepest amikkel gyorcsanyek jarnak el.
Szabo Laszlo
2020-02-14 at 13:37
Kiralytigris szegyeld magad.es a többiek is akik a kormanyt szidjak.
Mi bajod van a nemzeti kormany eredmenyeivel?
Egy romokban heverö orszagbol csinaltak Orbanek azt ami van.
Jol müködö gazdasag,900000 uj munkahely,csökkenö szegenyseg,fiatalok tamogatasa,nyugdijemeles ,az eladott ertekek visszavasarlasa (vizmüvek,energiaszektor,autopalya),fizetesemeles es a többi.
Magadat kellene kepbe helyezded.
Nezz a tükörbe es szegyeld magad.
Hajra Magyarorszag.
Királytigris
2020-02-14 at 16:10
Szabó László!
Nem szidom a kormányt, eredményeit elismerem, és FIDESZ szavazó vagyok, csak bátorkodtam a sz.. forintárfolyamhoz hozzászólni.
Királytigris
2020-02-14 at 18:57
H.Gábor!
Ha valakinek értelmezési gondjai vannak szövegek olvasása közben, azon sajnos nem lehet segíteni.
Két lehetséges út van:
1. Így marad, és hülyén teszik bele a koporsóba.
2. Valami agyfelfrissüléses agytornán vesz részt, és így módjában áll kinőni a hülyeségeit.
Királytigris
2020-02-14 at 12:44
A cseh korona kamatemelése, csak abban játszik, hogy a spekulánsok a cseh kamatemelés hatására leszálltak a cseh korona vásárlásáról, és még jobban a forint felé fordultak az alacsony kamata miatt, tehát még nagyobb mértékben vásárolnak forintot. Ezért zuhan a forint árfolyama. Persze felvetődik a kérdés? hol lesz ennek a határa?
Az inflációt is növeli a forint árfolyamcsökkenése, mert az olajat kemény valutában vásároljuk, és az átváltáshoz egyre több forintra van szükség, miközben az olaj világpiaci ára bőven 60 USD alatt van. Az üzemanyag drágulása szinte minden területet érint.
Bár szerintem itt a forint 0,9%-os, és a dollár 1,5%-os kamatkülönbsége okozza a problémát.
Tehát mi lenne, ha a forint kamatát a világvaluta USD kamatához igazítaná az MNB?
Királytigris
2020-02-14 at 13:00
És a benzinkutaknál végrehajtott rezsicsökkentésedet ki fogja megfizetni?
Királytigris
2020-02-14 at 13:06
Pontosítok:
A forintot kölcsönre veszik fel, amin dollárt vásárolnak, és ebben kamatoztatják, mert a dollár kamata magasabb, mint a forinté. Ezáltal a piacon forinttöbblet lép fel. Ezért gyengül a forint.
Persze amikor a kölcsön ideje lejár, majd fordított folyamat áll elő, de az mikor lesz?
Lukács
2020-02-14 at 14:04
No, jó, hogy ilyen rövid idő alatt észhez tértél. A magasabb jegybanki kamat megemeli a költségvetés finanszírozására kibocsájtott kötvények után fizetendő kamatok tömegét, valamint a vállalatok által igénybe vett kölcsönök kamatterheit. Ennek “szaldója” így áll elő. Bízzuk a hozzáértőkre, hogy mikor kell beavatkozni. Az a néhány károgó, szokás szerint kiragad egy-egy adatot a rendszerből, ami pillanatnyilag rossznak mutatkozik, és ezen lovagol. De ez a szemlélet egy primitív, rosszindulatú, kókler szellemi(?) terméke.
Monti
2020-02-14 at 13:30
“Tehát mi lenne, ha a forint kamatát a világvaluta USD kamatához igazítaná az MNB?”
Mi lenne? A leghulyebb ötlet.
Ugy jarhatnank mint Argentina, vagy mint a britek 92-ben sorossal (ok a markaval jartak meg).
0.9% alapkamatnal es a mostani adossagszintnel nagyon sok penz kell spekulaciora egy darabig nyomhatjak aztan elfogy a szufla
Királytigris
2020-02-14 at 16:07
Nem fogy el a szufla, mert az akciót folyamatosan addig csinálják, amíg alacsony a forint kamata.
Monti
2020-02-14 at 14:14
Meg valami tavaly végig igen magas volt az olaj ár alig ment a brent $58 alá, tavasszal $75 környékén. Tavaly októbertől megint felfele emelkedett, most pedig bezuhant $53 alá (amikor írom éppen $57). Nyílánvalóan összefügg a kinai eseményekkel – előtte is az US-Kina illetve az iráni hisztériakeltés volt az oka, ezek időlegesek.
Bár az európai klimahisztéria miatt az üzemanyag és energia horror ára általános.
Viszont a turistaszezon közeledik tehát az alacsonyabb árfolyamon jobban járunk és a gyak megálló német gazdaságot (csokkenő megrendelések) is jobban kompenzálja.
Ez nem a gyurcsány éra amikor kapkodhatott mindenki minden árfolyamváltozásra nehogy államcsód legyen, most felesleges kapkodni.
A magas eurónak végre lehetne valami pozitiv hozadéka is helyzetbe jöhetnének a kisebb helyi piacok pl élelmiszer kapcsán kérdés képesek vagyunk-e ennyi önszerveződésre.
Királytigris
2020-02-14 at 16:13
Tehát akkor az adófizetők fizetnék, még azok is akiknek nincs kocsijuk…
A rezsicsökkentésnél mindenki érintett, ellentétben az autózással.
Királytigris
2020-02-14 at 19:02
H. Gábor!
Ismét képbe helyezem:
A gyerekek ingyenes étkeztetését is az adófizetők fizetik, mert minden állami bevétel adóból származik!
Ezért is fontos, hogy mindenki becsületesen adózzon, mert az adók elmaradása esetén beáll az államcsőd.
Nem véletlen, hogy az USA-ban az emberölés után a legsúlyosabb büntetéseket az adócsalókra róják ki.
Mi sajnos még nem jutottunk el idáig, sem mentálisan, sem ténylegesen, és ez nagy baj.
Hesslerezredes
2020-02-14 at 12:36
Boross okos ember, jó az érvelés. Lehetne visszatérni a kötött devizagazdálkodáshoz, amit – félreértések elkerülése végett nem a szocializmus vezetett be, habár fenntartotta 1989-ig – az 1929-33-as gazdasági világválság idejében nálunk vezettek be a pengő védelmére – eredményesen, mert akkor a pengő volt Európa egyik legerősebb valutája. Persze ez nagyon sok megkötéssel járna, úgyhogy csak végső esetben alkalmazható. Esetleg maga az állam is beavatkozhatna a nemzetközi valutapiacon forint vásárlással, hogy letörje a spekulációt.
zolatiguszti
2020-02-14 at 13:33
Nem biztos hogy az erős valuta a tuti mindíg. A gazdaság egy állandóan változó viszonyrendszer amiben egy pozíció mindíg a többi fényében értékelendő.Ha most beerősödik a forint akkor olcsóban importálunk de drágábban és nehezebben exportálunk.Miután a német autóipar még mindig jelentős a GDP-ben így ha ők nehezen tunak exportálni az erős valuta miatt, akkor nekünk se lesz jó.Márpedig a Német gazdaság dadogni kezdett.
De ugyanez az infláció. Ha adósságot kell törleszteni az államnak akkor jó a magas infláció.Ha a gazdaságot kell elvezetni csak, akkor meg rossz.Minden gazdasági esemény két dolog figyelemebe vételével értékelendő: Mit akarunk a gazdasággal éppen és min középtávon? Mi történt a saját és a külső gazdaságokban? A kettőt egymásra vetve lehet megmondani a beállt változások mennyiben jók vagy rosszak.A gazdaság inkább egy kártyaparti mint egy mérnöki tudomány jellegű tevékenység egzakt fix tényezőkkel.
Hesslerezredes
2020-02-14 at 13:50
Most olvastam, amit írtál, alább hasonlóakat fejtegettem én is. Egyetértek Veled, ez egy olyan összetett himba-rendszer (tényleg azt írtam, hogy: himba), ahol ha valahol megnyomjuk az egyik kart, az az összes összekapcsolt elemen le-föl végigmegy a mozdulat. Devizakereskedelmi oldalról a spekulánsok további forint-gyengülésre játszanak és ahhoz, hogy majd hasznot realizáljanak a most kölcsönből eladott forintot egyszer vissza kell vásárolniuk. Ők abban bíznak, hogy ez a másik valutához képest és abban számítva kevesebb pénzből megoldható lesz és addig viszont a hasznot zsebre tudták tenni. Ebben semmi kivetnivaló sincs, a spekuláció az egyik legtisztességesebb tevékenység, ugyanis úgy szállsz be a ringbe, hogy tudod, hogy akár pucér seggel kell majd kiszállnod. Viszont a spekuláció nagyágyúi az óriás-bankok, és bár az MNB nem nehézsúlyú, de ő is ott van jegyzett versenyzők között, tehát lehet, hogy neki is ‘forex’-eznie kéne a forint pozíciójának javítása érdekében.
Edit
2020-03-07 at 16:46
És mennyit lehetett veszteni? Mert ha valaki nyert, akkor párhuzamosan veszteni is kellett?