A kormány a szélessávú internethálózat-fejlesztés és a Digitális jólét program részeként egy sor olyan telekommunikációs vállalattal (például a Telekommal, a Telenorral, vagy a UPC-vel) kötött megállapodást, amelyek bár a piac legnagyobb reklámvásárlói, mégis bojkottálják a polgári-konzervatív sajtót, ezáltal durván torzítják a médiapiacot és fenyegetik a sajtószabadságot Magyarországon. A kormány elvárja-e újdonsült partnereitől, hogy mostantól tisztességes magatartást tanúsítsanak a médiapiacon is? – kérdeztük a Digitális jólét program legújabb szerződéskötése után Deutsch Tamástól, a programért felelős miniszterelnöki biztostól. A fideszes politikus, európai parlamenti képviselő azt felelte: Mindenkitől, minden tekintetben a tisztességes piaci magatartást várja el a kormány és tisztában vannak azzal, hogy egyes vállalatok viselkedése kívánni valót hagy maga után.
Deutsch Tamás a PestiSrácok.hu kérdésére hozzátette: A médiapiacra nézve katasztrofális következménnyel jár az is, hogy az évente körülbelül ötvenmilliárd forintos magyar online reklámtorta több mint felét a Facebook és a Google fölözi le. – Ezek a cégek (az Írországban és Hollandiában befizetett egy számjegyű adón kívül) sehol nem adóznak és egyetlen dollárcenttel nem járulnak hozzá az internetes hálózatok fejlesztéséhez – magyarázta meg Deutsch Tamás, kijelentve: “Nagyon határozott a véleményünk: Brüsszelnek ebben a kérdésben abba kéne hagynia a totyorgást.” – A Magyar Kormány offenzívát indított a restség ellen: azon túl, hogy számos megoldási javaslatot adtunk az Uniónak, sikerült megtalálnunk a hazai ellenszert is: a reklámadóról szóló törvényt ugyanis úgy módosítottuk, hogy ettől az évtől fogva ezek a cégek sem tudnak majd kibújni alóla – legfeljebb törvénysértés árán. A törvény alapján ugyanakkor bírságolni is lehet, ami az uniós törvények szerint minden országban, így Írországban és Hollandiában is behajtható. Ha az adó vagy a bírság megfizetése helyett ezek a multicégek pert indítanak Magyarország ellen, annak is örülünk, mert legalább lesz alkalom lejátszani ezt a jogvitát – üzente a szakterületért felelős miniszterelnöki biztos.
“Valóban fenyegetik a sajtószabadságot!”
Deutsch Tamás visszatért a PestiSrácok.hu eredeti felvetésére is: “Ami az ön konkrét kérdését, azaz az online reklámpiac másik 25 milliárd forintját illeti: a kormánynak sem lehetősége, sem joga nincs beleszólni abba, hogy egy szolgáltató kitől és mennyiért vásárol reklámfelületet, és nem is kívánunk e téren jogon kívüli nyomásgyakorlással élni.
Ellenben hülyék azért nem vagyunk, az ön által említett tényt érzékeljük.
Látjuk, hogy az (egyébként minden alapot nélkülöző módon) a kormánypártokhoz kötött és így megbélyegzett kiadóknál a nagy médiavásárlók nem reklámoznak és ez valóban veszélyezteti a sajtószabadság érvényesülését. Ha már az említett nagyvállalatok – úgymond a társadalmi felelősségvállalási programjuk jegyében – rendre aggodalmukat fejezik ki Brüsszelben a magyar sajtószabadságért, hát vegyék komolyan amit mondanak és itthoni tevékenységükkel ne fenyegessék maguk is a sajtószabadságot! Másként szólva reklámköltéseiknél váltsák csak be aprópénzre amit mondanak!” – jelentette ki a politikus.
Áfacsökkentéssel az EU élmezőnyébe
Az ominózus keddi sajtóeseményen egyébként Deutsch Tamás és Krahl Eszter, Digitális Jólét Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója és David Blunck-kal, az Invitel csoport vezérigazgatójával írt alá együttműködési megállapodást, amelynek részeként immár ennél a szolgáltatónál is elérhető lesz a kormányzati védjeggyel ellátott Digitális jólét alapcsomag. Ennek részeként a vezetékes vagy mobil internet-előfizetéssel eddig nem rendelkező előfizetők az eddigi legolcsóbb csomagnál legalább 15 százalékkal kedvezőbb áron használhatják a világhálót. Deutsch Tamás hangoztatta, hogy 2017-re a felnőtt lakosság 78 százaléka vált internethasználóvá, ami mindössze 1 százalékkal marad el az Európai Unió átlagától. A kormány várakozásai szerint 2019-re ez az arány elérheti a 85 százalékot, amivel Magyarország a kontinens országainak élvonalába kerülhet. A miniszterelnöki biztos hangsúlyozta: januártól tovább gyorsíthatja az ország digitális felzárkózását az internet áfájának 5 százalékra csökkentése, amely Európában a legalacsonyabb adóterhet jelenti az internetszolgáltatások terén. A kormánnyal már számos telekommunikációs nagyvállalat és kisebb helyi szolgáltató is szerződést kötött, köztük a Telekom, a UPC és a Telenor is.
Ön, Tisztelt Olvasó, egy senki a Telekom-UPC-Telenor-Vodafone szemében!
A PestiSrácok.hu fenti kérdése ugyanakkor arra hívja fel figyelmet, hogy a legnagyobb telekomcégek (élükön a Deutsche Telekom magyar leányvállalatával) bőséggel részesülnek a kormány és az EU összesen 68 milliárd forintos hálózatfejlesztési támogatásának áldásaiból. Nyilván ezeket az előnyöket is kihasználva ugyanők a médiapiac legnagyobb hirdetésvásárlói is egyben, s az ellenzéki sajtót éves, tekintélyes összegű exkluzív szerződésekkel pátyolgatják. Mindeközben az általuk jobboldalinak, kormányközelinek bélyegzett orgánumok ellen teljes bojkottot tanúsítanak. Ezek a vállalatok az előfizetőket is megbélyegzik, hiszen míg egy-egy 444.hu- vagy Hvg.hu-olvasó kattintása aranyat ér számukra, a kormánypártokkal szimpatizáló olvasók egyetlen fillért sem. E jelenség nyilván nem lehet független attól a ténytől, hogy a bukott MSZP-SZDSZ kormányzat kommunikációs szakemberei és tanácsadói, illetve a fenti vállalatok médiavásárlói között jelentős átfedés figyelhető meg.
Vezető kép: MTI
Facebook
Twitter
YouTube
RSS