Cserbenhagyás és segítségnyújtás elmulasztása miatt is nyomoz a rendőrség a 28 áldozatot követelő, május 29-én történt dunai hajókatasztrófa kapcsán – írja a Magyar Nemzet egy több nyomozásra rálátó informátorára hivatkozva. A lap szerint a Viking szállodahajó utasai kihallgatásuk során több olyan részletről is beszámoltak, ami az ukrán kapitány felelősségét igazolja. Többek között felmerült, hogy Jurij C. éppen az egyik utassal szelfizett a Hableánnyal való ütközéskor. A balesetet is az utasok észlelték és ők kiabáltak a kapitánynak; ezután visszatolattak, de néhány másodperc múlva már hajóztak is tovább a Dunán.
A Magyar Nemzet emlékeztet, hogy a BRFK a katasztrófa éjszakáján létrehozott nyomozócsoporttal, összesen 60 rendőrrel vizsgálja a baleset körülményeit, a nyomozást pedig a Fővárosi Főügyészség öt ügyészből álló különleges csoportja felügyeli, irányítja. A Viking utasait már a baleset éjszakáján tolmáccsal hallgatták ki. Az utasok a lap információi szerint arról számoltak be, hogy ők észleleték az ütközést és kiabáltak a kapitánynak. Ezután tolattak vissza, majd néhány másodperc után elhajóztak a Dunán felfelé. Amennyiben ez így történt, akkor a kapitány egyáltalán nem látta a katasztrófát, nem észlelte az ütközést – fogalmaz a Magyar Nemzet cikke, majd azt is hangsúlyozza, hogy a mai napig nem érték el a halálos tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetésével gyanúsított ukrán kapitány ügyvédjét. Ezért nem tudták megkérdezni tőle, hogy védence az ütközés pillanatában valóban szelfizett-e a mobiltelefonjával utasai egyikével, mint ahogy az felmerült. Az önfotózás mindenesetre magyarázat lehet arra a fővárosi főügyészségi közlésre, miszerint a kapitány a katasztrófa után mobiltelefonjáról adatokat törölt. A fentiek tükrében az is érthetővé válik, hogy miért rendelt ki a nyomozóhatóság szemész orvosszakértőt is a vizsgálat során – jegyzik meg. Egy ilyen látásvizsgálat során ugyanis a szemésznek a kapitány látásélességét kell véleményeznie, illetve hogy a kormányállásból láthatta-e egyáltalán a Sigyn előtt-mellett haladó Hableányt, amennyiben a haladási utat nézte és nem szelfizett.
A Magyar Nemzet a nyomozásra kívülről rálátó forrásaira hivatkozva azt is megjegyzi, hogy bár jelenleg gondatlan bűncselekménnyel gyanúsítják a kapitányt, ha a nyomozás során bizonyítást nyer a cserbenhagyás, illetve a segítségnyújtás elmulasztása, akkor az tovább súlyosítja Jurij C. helyzetét. A büntető törvénykönyv szerint ha a közlekedési balesettel érintett jármű vezetője a helyszínről eltávozik, mielőtt meggyőződne arról, hogy valaki megsérült-e, illetve az életét vagy testi épségét közvetlenül fenyegető veszély miatt segítségnyújtásra szorul-e, cserbenhagyást követ el.
A Magyar Nemzet számításai szerint ha vádemelésig jut az ügy, illetve bíróság előtt bizonyítást nyer a kapitány bűnössége, úgy akár 7 év börtönbüntetésre is számíthat. A halálos tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés gondatlan veszélyeztetése minimum két, maximum nyolc év szabadságvesztést eredményezhet, ám a bírói gyakorlat szerint a közarányos büntetés feletti, öt-hat éves szabadságvesztésre lehet számítani. Ha megáll a cserbenhagyás, illetve segítségnyújtás elmulasztása is, az halmazati büntetésként további egy évet jelent a büntetési tételben.
Forrás: Magyar Nemzet; Vezető kép: MTI
Facebook
Twitter
YouTube
RSS