A JAS–39 Gripen egy “négy és feledik” generációs könnyű vadászbombázó repülőgép, amelyet a svéd Saab, Ericsson, Volvo és Celsius Aerotech cégből megalakult konzorcium, az Industrigruppen JAS gyárt. Több feladattípus megoldására alkalmasnak tervezték, amit a típusneve is tükröz: a JAS a Jakt (Vadász), Attack (Támadó), Spaning (Felderítő) szavakból képzett rövidítés. A típust 1996-ban állt szolgálatba a Svéd Királyi Légierőnél. Magyarország 2001-ben döntötte el, hogy vásárol belőle egy századnyit, vagyis 12 db együléses és 2 db kétüléses változatot.
Facebook hozzászólás
apro_marosan_petergabor
2020-06-13 at 21:35
Meglepően sok itt a hozzá nem értő, rosszidulatú hozzászólás.
Akik tették, valószínüleg egy papírrepülőt sem képesek összehajtogatni, s útjára engedni,
amellett esetleg a seregben 10-t lóttek Kalasnyikovval(volna) 2 év alatt, ha nem század írnokok lettek volna…
Bejla
2020-06-14 at 09:58
még ennyi év után sem tudod megemészteni, h neked csak a fekete mosogató jutott az írnokság helyett?
🙂
Lukács
2020-06-11 at 20:05
Persze takarékossági okokból az éjszakai repülést meg lehetne tartani nappal is, becsukott szemmel!
Kakukk
2020-06-11 at 21:33
Éjszakai repülés során az égi és földi határ egybe mosódik, ráadásul 3 D-ben manővereznek szó szerin, térérzék a nullával egyenlővé válik, olyan érzéki csalódáok érik a pilótát, hogy pl. forgás közben azt érzi, simán egyenesen repül és fordítva, vagy jobbra fordul és úgy érzi, hogy balra. Ennek kivédését kell többek között a gyakorlatokon elsajátítaniuk a navigációs rendszerek segítségét felhasználva. Becsukott szemmel hogy nézi a műszereket jóember? Szerintem becsukott szemmel te még egy piszoárnak is mellé vizelnél és te akarod megmondani, hogy hajtsanak végre éjszakai repülést?
rolandfelix
2020-06-11 at 18:13
Örömmel olvasom, hogy mennyi (jól)felkészült vadászrepülő-szakértönk van! Tessék mondani, még mihez értenek ilyen jól, hogy ilyen mélyreható kérdéseket tudjanak feltenni?
khm
2020-06-11 at 15:09
A hasa alatt az egy póttartály (tök) ?
Ha igen,akkor végképp nem értem az utántöltő nyílást.
Dél Afrikát akarjuk móresre tanítani?
Kakukk
2020-06-11 at 16:14
NATO szabványelőírás a légi utántöltő, hogy NATO missziókban is bárhol bevethetőek legyenek. Az A és B változatokon még nem volt, mert csak Svédországon belüli alkalmazásra tervezték. A póttatrtály meg alapból van rajta, Baltikumba szerinted vonattal viszik őket járőrözni? Mellesleg nem hátrány, ha a pilóta a gyakorlat során megszokja a gép viselkedését úgy is, hogy meg van terhelve. Amúgy Dél-Afrikának is Gripenjei vannak többnyire, csak már a mieinknél modernebbek.
khm
2020-06-11 at 18:39
Köszönöm.
Így már még inkább tisztelem ezeket a járműveket.
khm
2020-06-11 at 18:41
A gép alighanem lehet akármilyen modern,ha a kezelő nem ismeri mit lehet belőle kihozni.
Öreg
2020-06-11 at 15:05
Teljesen mindegy, hogy délután vagy éjszaka készültek a képek. A grippenek földi és hajózó állománya az év minden napján jó időben, rossz időben éjjel és nappal védi az országunkat. De védi a balti légteret és déli szomszédaink légterét is. Ezért hála és köszönet nekik!
Bejla
2020-06-12 at 12:54
ezt a firkásszal dumáld meg, aki éjszakai gyakorlatról ír, de világosban készült képeket mellékel hozzá
{ahová lesüllyedt a PS, csoda h. a géptípus stimmel}
Bejla
2020-06-11 at 08:50
a sereg semmit sem változik 😀
1985. júniusában az un. éjszakai lővészetet 18h körül tartották meg nekünk, h a tiszt et.-ak hazaérjenek vacsorára
ez az éjszakai röpülés is késő du. – kora estinek látszik a képeken 😉
Kakukk
2020-06-11 at 10:36
A cikk nem pontos, mert DÉLUTÁNI és ÉJSZAKAI repülési gyakorlat volt és lesz is egész héten.
Bejla
2020-06-11 at 11:13
köszi a pontosítást