Részletes levélben reagált a miniszterelnök politikai tanácsadója a külföldön tanuló magyar diákok nyílt levelére, amelyben a többi között azt írják, hogy a kormány korlátozza a tanárok sztrájkjogát és megtorlással igyekszik elhallgattatni őket. Orbán Balázs válaszában azt írja: Magyarország demokrácia, ahol mindenkinek joga van a szabad véleménynyilvánításhoz és a sztrájkhoz, viszont az illegális munkabeszüntetés nem ebbe a kategóriába tartozik. A nyílt levelet megfogalmazó diákok a magyar közoktatás siralmas állapotát firtatják, ugyanakkor írásukon erősen érződik a pártpolitikai szándék.
Nemrég nyílt levelet írtak külföldön tanuló magyar egyetemisták, akik szerint a magyar közoktatás tragikus helyzetben van. A nyomott tanári béreken kívül egyik legfőbb kritikájuk, hogy a tanterv nem modern:
Mi, külföldön tanuló magyar egyetemi hallgatók megbotránkozva figyeljük a mai magyar közoktatás helyzetét. Értjük ezalatt tanáraink méltatlanul alacsony fizetését; a közoktatásban tanuló magyar diákok folyamatosan romló, nemzetközi összehasonlításban rossz átlagteljesítményét; Láttuk tanáraink leterheltségét, az igazságtalanul hátrahagyott, hátrányos helyzetű diáktársaink leterheltségét, illetve tapasztaltuk a hiányos, nem a 21. század kihívásaira szabott tanterv hatásait.
A miniszterelnök politikai igazgatója részletes levélben válaszolt a kritikákra, felvázolta, hogy mit tett a kormány az elmúlt években az oktatás versenyképessé tételéért.
A felsőoktatás, illetve a vele együttműködő gazdasági, társadalmi szereplők részére az uniós forrásokat is beleértve 2700 milliárd forintos fejlesztési keretet biztosítunk, amelyhez fogható forrásnövekedés még nem volt a magyar felsőoktatás történetében. Így – számításaink szerint – a következő években Magyarország dobogós lesz a felsőoktatásra GDP-arányosan legtöbbet költő uniós országok listáján. Az elmúlt években számos olyan fejlesztés valósult meg, amely kifejezetten a magyar iskolák digitális lehetőségeinek javítását célozta. Az előző kormányzati ciklusban 220 ezer eszköz (notebook, tablet) került a magyar iskolákba.
A nyílt levelet megfogalmazó, tanulmányaikat jelenleg nem Magyarországon folytató diákok szerint a kormány megtorlással igyekszik elhallgattatni az ellene tüntető tanárokat:
Ez a rendszer aránytalanul korlátozza a tiltakozó tanárok sztrájkjogát, majd megtorlással igyekszik elhallgattatni őket; illetve hogy médiája nem számol be a megmozdulások valós méretéről.
Orbán Balázs ugyanakkor rámutat: szó sincs megtorlásról, és nincsen gond a sztrájkkal, hiszen az demokratikus alapjog. Azonban figyelmeztet, hogy a törvényeket mindenkinek be kell tartania:
Magyarország demokrácia, ahol mindenkinek joga van a szabad véleménynyilvánításhoz és a sztrájkhoz. Ez azonban csak az alkotmányos keretek, vagyis a hatályos magyar jogszabályok betartása mellett lehetséges. Az olyan tevékenység, amelynek során az oktatók az oktatási feladataikat nem látják el, és a sztrájk szabályait nem veszik figyelembe, jogi értelemben nem véleménynyilvánítás vagy sztrájk, hanem illegális munkabeszüntetés. A Belügyminisztérium pedig ilyenkor sajnos köteles eljárni oly módon, hogy először írásban figyelmeztet, hogy az illegális munkabeszüntetés jogalapot teremt az azonnali felmondásra. Majd annak, aki a figyelmeztetés ellenére sokadjára sem veszi fel újra a munkát, a jogszabály értelmében megszüntetik a közalkalmazotti jogviszonyát. Mindannyian azt reméljük, hogy a jövőben mind kevesebb alkalommal kell ilyen munkáltatói intézkedésre sort keríteni!
A levélírók oktatással kapcsolatos szakmai kritikái azonban egy ponton átcsapnak pártpolitikai nézetek kifejtésébe. Értekeznek többek között a magyarországi médiahelyzetről, közbeszerzésekről, illetve a Strasbourgban Magyarországot rendre pártpolitikai alapon elítélő és feljelentgető európai és magyar baloldal kliséi alapján hozzák meg ítéletüket, miszerint Magyarország valójában nem is demokrácia:
Az a berendezkedés, amelyet az Európai Parlament választott képviselőinek elsöprő többsége kiáltott ki választásos autokráciának.
A felhevült diákok ebből pedig le is vonják a végső következtetést: nem csoda, hogy egy ilyen rendszerben a tanárok el vannak nyomva. Orbán Balázs szerint ugyanakkor a pártpolitikai hevület helyett a magyar oktatásnak inkább higgadt, tényekre alapozó helyzetelemzésre van szüksége, ez szolgálja ugyanis a sikeres jövőt. Ezért politikai vagdalkozás a tények, illetve az elvégzett feladatok és a kormányzati szándékok megismerésére kéri a diákokat Orbán Balázs.
Ezen ismeret nélkül nem kaphatnak pontos helyzetképet a kormányzat szándékairól, az oktatás állapotáról; és a racionális pártpolitikai hevülettől mentes beszélgetés alapfeltételei sem állnak fenn
– írja a miniszterelnök politikai igazgatója.
Vezető kép: Orbán Balázs, a Miniszterelnökség parlamenti és stratégiai államtitkára napirend előtti felszólalásra válaszol az Országgyűlés plenáris ülésén 2021. november 30-án. Fotó: MTI/Kovács Tamás
Facebook
Twitter
YouTube
RSS