A közmédia fiatalosnak és progresszívnak tartott rádiója új szlogennel, új műsorvezetőkkel, és új zenékkel vágott neki a jövőnek, a Petőfi rádió megváltozott arculata azonban kommentelők sokaságának a haragját váltotta ki. A PestiSrácok.hu megkereste Kobza Miklóst, az MTVA sajtófőnökét, hogy mi a véleményük a háborgókról és mit remélnek az újrahangolástól.
Az elképesztő mennyiségű negatív kritika meglepetésként érte közmédiát, de Kobza Miklós szerint „ez csak azt jelenti, hogy az emberek szeretik a Petőfi rádiót.” Illetve azt is jelenti, hogy jelenleg még nem értenek egyet az átalakítással, de „nagyon bízunk benne, hogy majd megszeretik”.
Hektikus adásrend?
A Petőfi egy szerethető márka, szerethető rádió: de már itt volt az ideje a váltásnak. Először is komolyabbra kellett venni a műsorrendet, hogy „kevésbé hektikus” legyen. A Petőfinek volt egyfajta „underground bája”, amit szerettek a hallgatók, de el is utasították azt. Mit is értünk hektikus alatt? „Hétfő este hip-hop zone, Urbanzone, csütörtök este drum’n’bass, pénteken ilyen műsor, szombaton olyan műsor…” A hallgatók nem tudták követni, mikor milyen műsor szól, ezt egységesíteni kellett, mivel „a rádió halála, ha a hallgató odakapcsol, és nem azt hallja, amit szeretne”. Az újítások bevezetése előtt rengeteg kutatást végeztek, melyek legfőbb eredménye ez volt: túl bonyolult az adásrend.
Arra a kérdésünkre, hogy vajon nevezhető-e továbbra is közszolgálatinak a Petőfi, mivel a hallgatók szerint most már olyan, mint „az összes többi”, Kobza Miklós azt válaszolta, hogy
„ez egy visszatérő kritika, de nem szabad elfelejteni, hogy a Petőfi elpetőfiesítette a magyar kereskedelmi rádiózást.”
A múlt
És hogy mi értünk ez alatt? A Petőfi változást hozott egy beállt piacba, hiszen a ’90-es évek végén és a 2000-es évek elején játszott „negédes, rettenetes europop koppintás” helyett másokat kezdett játszani, felhozta azokat, akik ma már közismert, befutott előadók, mint például a Wellhello, a Punnany Massif, vagy Diaz. Aztán kapcsoltak a kereskedelmi rádiók is, hogy a Petőfi rátapintott egy olyan zenei vonalra, amit szívesen hallgatnak az emberek, és ők is elkezdték játszani ezeket a dalokat.
A Petőfi Rádió eközben viszont az marad, ami volt: ugyanazt játszották, amit korábban, és ugyan be tudtak kerülni még friss előadók a zenei kínálatba, de a rádió nagyon „zárttá vált”. Ezért „nyitni kellett, zenei értelemben mindenképpen, és az adásrend tekintetében is: meg kellett reformálni, hogy ne legyen ennyire hektikus és kiszámíthatatlan”. A hallgatottsági adatok is befolyásolták a döntést: 2015-ben 6-700 000-es napi hallgatottságra süllyedtek, ami egy egy országos frekvencia esetében nagyon kevés, „1 millió fölötti napi hallgatottságot illene hozni”.
Céljuk, hogy visszacsalják a hallgatókat és közben ugyanúgy megmaradjanak a magyar zene elsődleges nagyszínpadának, mint eddig. A jövőben azonban a magyar zene ne csak 6-700 000 emberhez, hanem legalább 1,2 millió hallgatóhoz jusson el.
A jövő
A zenei kínálattal elégedetlenkedőknek azt üzenik: „ha az embereknek nem tetszik a zenei rotáció, akkor cserélünk rajta: ha nem tetszik Anastasia vagy Britney Spears, akkor lecseréljük.” Kobza Miklós megjegyezte, hogy ugyan jelenleg mindenki „fúrja” az új Petőfi rádiót, az online hallgatottságuk mégis „az egekben van”. A pontos adatokat még nem ismerik, majd pár hónap múlva lehet meghatározni a trendeket, és megvizsgálni, mi az, ami működik, és mi az, ami nem.
„Figyelünk a hallgatói kritikákra, de az online felületen rekord méretű a hallgatottság” – ismétli meg Kobza Miklós –
„Bíztatunk mindenkit, hogy továbbra is tartsanak velünk: a Petőfi az marad, ami volt, csak egy kicsit jobban kinyitjuk a kapukat.”
A petofilive.hu-n keresztül továbbra is bárki beküldheti saját zenéit, mindössze annyi változott, hogy „a casting nem a rádióban zajlik, hanem a zenei szerkesztők fogják kiválogatni, de ha olyannak ítélik, akkor bekerül a rádióba, bárkiről is legyen szó”. A szinte az összes műsorvezető lecserélése kapcsán ismét a „hektikus adásrend”-re hivatkozik Kobza Miklós, azonban hozzáteszi, hogy az új hangok nem véglegesek: a következő hetek hallgatottsági adatai döntik majd el, hogy „ki alkalmas, és ki nem”. Az MTVA tehát abban bízik, hogy idővel megnyugszanak a hallgatók, ugyanakkor arra is felhívja figyelmüket, hogy semmi sincs kőbe vésve.
Fotó: Facebook/MR2 – Petőfi Rádió
Facebook
Twitter
YouTube
RSS