Az ukrán kapitány volt a kormánynál az ütközés pillanatában, amikor a Viking Sigynt legázolta a Hableányt, ezt képi felvételek is igazolják – írja a Magyar Nemzet. A portál szerint a fekete doboz hangfelvételeinek elemzéséből egyértelműen kiderül, hogy az utasok több esetben figyelmeztették a sétahajó ottlétére Jurij Csaplinszkijt, aki semmilyen rádióforgalmazást nem bonyolított le a tragédiát megelőzően, de még utána sem.
Újabb elképesztő részletek láttak napvilágot a május 29-i, Margit hídnál történt hajókatasztrófáról – írja a Magyar Nemzet, amelynek Sógor Zsolt, a Hableány üzemeltetője, a Panoráma Deck Kft. sértetti képviselője nyilatkozott. Mint Sógor Zsolt elmondta, megkapták a fekete doboz hangfelvételeit, illetve azok leiratát; ezek tanúsága szerint már 21 óra 5 perc 38 másodperckor azt kiabálja egy női hang a fedélzetről, hogy „Oh my God, boat, boat!” (Ó, Istenem, hajó, hajó!), majd egy másik hang azt, hogy „Boat, boat!” (Hajó, hajó!), végül egy harmadik: „óh, jajj”. A szerencsétlenség pedig 21 óra 5 perc 43 másodperckor történt. A felvételeken az is hallatszik, hogy a Hableány legázolását követő másodpercekben egy kétségbeesett női hang azt kiabálja a kapitánynak angolul, hogy elütött egy hajót, mire egy férfihang, feltehetően a kapitányé csak annyit reagál, hogy „What?”, azaz: „Micsoda?”
Sógor Zsolt arról is beszél, hogy egy amerikai turista házaspár videofelvételt készített a történtekről, amely egyértelműen bizonyítja, hogy az ukrán kapitány ott ült a kormány mögött, amikor megtörtént a tragédia, az azonban nem tudható, mivel foglalta el magát a tragédia pillanataiban. Az ügyvéd megjegyzi: a szakértők és az utasok egyértelműen elmondták, s a felvételek is igazolják, hogy a Hableányt látni lehetett a kapitányi fülkéből, Jurij Csaplinszkij azonban nem észlelte a kirándulóhajót.
Sógor Zsolt arra is felhívta a figyelmet, hogy a Viking Sigyn a legmodernebb navigációs eszközökkel van felszerelve; ennek része az IAS (Identification System), ami riasztást ad le, ha egy másik hajó túl közel kerül. A radaron ráadásul látszik a másik hajó, a sebessége és a haladási vektora, a szállodahajó érzékelője pedig úgy volt beállítva, hogy 150 méteren belül mindent jelezzen, ám a vészjelzést a kapitányi fülkében némára állították.
Az ügyvéd kiemelte azt is, hogy a Sigyn semmilyen kommunikációt nem folytatott az ütközés után sem; egyszerűen horgonyt vetett a 800 méterre lévő Carl Lutz rakparton, majd egy gumicsónakot küldött ki két matrózzal, hogy megnézzék a helyszínt. Addigra azonban már javában zajlottak a mentési munkálatok, hiszen kevesebb, mint egy perccel az ütközést követően már elhangzottak a 10-es VHF-csatornán magyarul és németül is, hogy „ember a vízben…”. A Sigyn ennek ellenére továbbállt, sőt, az utána szintén hegymenetben érkező testvérhajó, a Viking Ingvi sem állt meg, hanem áthajózott a katasztrófa helyszínén és távozott Budapestről.
Forrás: magyarnemzet.hu; Fotó: Horváth Péter Gyula/PestiSrácok.hu
Facebook
Twitter
YouTube
RSS