Cenzúrázza az egyetemi hallgatókat a szólás- és véleményszabadságra oly érzékeny Amerikai Egyesült Államok coloradói egyeteme – derül ki a PestiSrácok.huáltal szemlézett amerikai National Review minapi cikkéből. A felsőoktatási intézmény ugyanis a napokban úgy döntött, pontosan meghatározza és kőbe vési, hogy a náluk tanuló diákok az előadótermekben miről beszélhetnek és miről nem. A szólásszabadság szűkítésébe természetesen más amerikai kampuszok is beszálltak, az egész mögött pedig a politikai korrektség, a PC mozgalom áll.
Az amerikai egyetemeken már egy ideje áll a bál, a buli szervezője pedig nem más mint a PC mozgalom, amely szerint bizonyos dolgokról nem szabadna beszélni a kampuszokon, míg más dolgokat viszont igenis előtérbe kellene tolni. A kulturális kánonból és a közösségből való kitaszítás szilárd alapját természetesen az az elmélet biztosítja, hogy a szólásszabadság csak addig terjedhet, amíg az nem sérti meg egyes diákok, vagy egész csoportok érzéseit és ettől – nem meglepő módon – mindenki hiperérzékennyé vált azonnal. Mert tiltani mégis jó – tévedtek a 68’-asok. A játékba nemrég a Colorado Egyetem is beszállt, amikor úgy döntöttek, senki nem kérdőjelezheti meg a klímaváltozás jelenleg elfogadott elméletét. Értsd: egy tudományos elmélet először politikai álláspont lett, végül kötelező dogmaként kanyarodott vissza az egyetemek világába.
A Chicagói Egyetem az elmúlt időszakban egyre idegesebben foglalkozott a diákság köreiben percről-percre izmosodó politikai korrektség (PC) mozgalmakkal. Az intézmény dékánja Dr. Robert J. Zimmer kijelentette, hogy nem fogja eltűrni, hogy “fiatal barbárok” határozzák meg, hogy miről lehet, és miről nem lehet beszélni. Ezt egyébként magánegyetemként törvényesen teszik, rájuk nem vonatkoznak az állami oktatási intézményeket szabályozó szövetségi rendelkezések.
“A szólásszabadság éppen ott van a legnagyobb veszélyben, ahol egyébként a leghatározottabban biztosítani kellene azt” – mondta a professzor.
A Harward Egyetemen szintén hatalmas a felfordulás, diákok egy csoportja meghívott előadókat kiabál le a katedráról, valamint főállású tanárok óráit szállja meg csak azért, mert nem tetszik nekik egy-egy téma. Gyakran ez a vezetés egyetértésével történik, a liberális egyetemi értelmiség nem látja be, hogy ezzel éppen egy olyan elv ellen kampányolnak, amelyért elméletben kiállnak.
A PC-mozgalom oldalán egy újabb intézmény szállt be a harcba: a Coloradói Egyetem ahelyett, hogy chicagói kollégájához hasonlóan inkább tágította volna a szólás- és tanítási szabadságot, inkább úgy döntött, hogy leszűkíti azt, és pontosan meghatározza ezentúl, hogy az előadótermekben miről nem szabad beszélni. Az új szabályok betartására tett első kísérlet a múlt héten történt meg, mikor az orvosi humán tanulmányok és a digitális tudomány óra keretein belül az ott tanító három professzor a következő közleményt adta ki:
“Nem vagyunk hajlandóak a klímaváltozás tudományos hátterét tanítani, ahogyan a klímaváltozásról szóló viták ‘másik oldalával’ sem kívánunk foglalkozni.”
A közlemény elsősorban azoknak a diákoknak szól, akik az előadások keretein belül megkérdőjelezték a tudományos körökben legelfogadottabb elméletet, amely az emberi tevékenység hatását a klímaváltozásra tényként kezeli. Amennyiben ilyesmi ezek után is előfordul, az adott diákokat udvariasan megkérik, hogy töröljék a látogatott kurzusaik közül az ő előadásaikat.
Természetesen a diákok sem hagyták szó nélkül a dolgot, hiszen nem értik, hogy ha a professzorok ennyire biztosak abban, hogy a klímaváltozást nem lehet alternatív elméletekkel is tárgyalni, akkor miért tartanak néhány máshogy gondolkozó hallgatótól.
Ennek ellenére a döntés megszületett, az iskola kommunikációs igazgatója, Tom Hutton is mellé állt:
“Az által, hogy a tanárok pontosan meghatározzák az óra tematikáját csak segítenek a diákoknak abban, hogy azok eldönthessék, hogy erre a kurzusra akarnak-e járni, vagy inkább egy másikra” – mondja.
Ebben egyébként igaza van Huttonnak, abba viszont nem gondol bele, hogy ha ez így működne, akkor senkit nem vehetnének fel olyan kurzusokra, ahol a hallgatók véleménye szembe megy az oktatóéval.
Lehet, hogy pontosan ez a cél?
Vezető kép: dailysignal.com
Facebook
Twitter
YouTube
RSS