Teljes körű vizsgálatot folytat a rendőrség a Hableány sétahajó katasztrófája ügyében – mondta el Csécsi Soma, a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) szóvivője kedden délután a Teve utcában tartott sajtótájékoztatóján, melynek keretei közt ismertette a rendőrség eddigi tevékenységét. A szóvivő leszögezte: a Viking kapitánya nem állt alkohol vagy drog befolyása alatt. Csécsi Soma kitért arra is, hogy a BRFK történetében egyedülállóan nagyszabású nyomozást indítottak, melynek során egy 60 tagú nyomozócsoportot állítottak fel. Portálunk kérdésére a szóvivő azt is elmondta, hogy az eddigi tudásuk szerint nem áll fenn a szándékosság gyanúja.
Mint ismert, a Hableány sétahajó május 29-én, este kilenc óra öt perckor ütközött a Viking Sigyn szállodahajóval, és utána másodperceken belül elsüllyedt. A fedélzeten tartózkodó 35 emberből csupán hét főt sikerült kimenteni; 25 áldozatot már azonosított a rendőrség, három embert még keresnek.
Azonnal reagált a rendőrség
A BRFK szóvivője keddi sajtótájékoztatóján elmondta: 21:15-kor érkezett az első állampolgári bejelentés a balesetről, de a rendőrség már korábban, 21:10-kor értesült a balesetről egy hatósági rádiós csatornán keresztül. Ennek köszönhetően az első rendőrségi egység már öt percen belül, az állampolgári bejelentéssel egyidőben a helyszínre érkezett, és azonnal megkezdte az életmentést. Mindössze öt perccel később megérkezett az első járőr is a helyszínre, ezzel pedig megkezdődött a kutatás a túlélők után.
Egyből lecsaptak a Vikingre
Csécsi Soma arról is beszámolt, hogy a baleset után a kiérkező hatóságok azonnal szemlét tartottak a Vikingen, de még ezt megelőzően intézkedtek arról, hogy a kapitánytól mintát vegyenek. Ennek elemzéséből kiderült: a kapitány sem alkoholt, sem kábítószert nem fogyasztott a baleset előtt. A szóvivő tájékoztatása szerint a rendőrség több szakértővel közösen nyolcórás, mindenre kiterjedő szemlét tartott a hajón, melynek során közel 5000 felvételt csináltak, és felvettek minden hajózási és számítástechnikai adatot, amit a hajón találtak. Az igazságügyi, hajózási és nautikai szakértőket is felvonultató szemle során a hatóságok rögzítették a hajó orrán lévő sérüléseket és minden nyomot, anyagmaradványt, ami a nyomozás során hasznos lehet. Elmondta: Visegrádon május 10-én újabb szemlét tartottak a Viking fedélzetén, ez azonban csak önellenőrzés jellegű volt; az eredmények a korábbi szemle eredményeit erősítették meg. Leszögezte: az első szemlén teljes értékű munkát végeztek, a nyomokat, adatokat, sérüléseket rögzítették szakértő jelenlétében, ezért a hajó visszatartását nem tartották indokoltnak.
A hajó távozása jogszerű és szakszerű volt
– mondta a szóvivő.
Folytatódik a nyomozás
A szóvivő ismertette: a BRFK már a baleset másnapján gyanúsítottként hallgatta ki a Viking ukrán kapitányát, akit aztán őrizetbe is vették, majd a bíróság bűnügyi felügyeletet rendelt el az ügyben. Hozzátette: a nyomozás során kizárták, hogy a kapitány alkoholos vagy drogos befolyásoltság alatt állt volna a baleset idején. A kapitány mellett 70 embert hallgattak ki tanúként, további 230 főt pedig szemtanúként. Ezen kívül a rendőrség lefoglalta 16 térfigyelő kamera képanyagát is, illetve minden elektronikus adatot, ami a Vikingen fellelhető volt. Ezzel együtt a szóvivő szerint a nyomozati anyag eléri a 4500-5000 oldalas terjedelmet. Hozzátette: ennek elemzésére a kapitányság létrehozott egy 60 fős nyomozócsoportot, melyet a legrutinosabb rendőrökből és nyomozókból állítottak össze, akik elemzik a lefoglalt adatokat és értékelik azokat. Csécsi kifejtette: a 60 fős egység egy kiemelten nagy csoport, melyben több szakterület képviselői is jelen vannak, többek közt közlekedésrendészeti szakemberek és technikusok.
Átvizsgálták a Hableányt is
A Hableányt is átkutatták a nyomozás során. A roncsokat informatikus, igazságügyi, hajózási, nautikai, hidrológiai és műszaki szakértők is átvizsgálták a maratoni, 26 órás szemle alatt. A szóvivő kiemelte: a vizsgálatot végző szakértők ez esetben is a lehető legszakszerűbb módon vizsgálták át a hajótestet, rögzítve mindent, ami segítheti a nyomozást.
Mint az ismert, az elsüllyedt Hableányt június 11-én emelték ki a TEK koordinálása mellett. Miután a hajót kiemelték, a hajót egy csepeli kikötőbe szállították, a szemle pedig még aznap, 18:50-kor megkezdődött. A hajó szemléjét a BRFK, a Készenléti Rendőrség és a Katasztrófavédelem, valamint szakértők jelenlétében végezték el. 3D-s szemlét hajtottak végre, ennek során 9 GB felvétel készült, rögzítettek minden sérülést. Lefoglalták a kommunikációs eszközöket és azokat a szakértők rendelkezésére bocsátották.
Még keresik az áldozatokat
A hiányzó három holttest kapcsán a szóvivő közölte: folyamatosan, a koreai hatóságokkal együttműködve kutatnak az áldozatok holttestei után, amíg csak lehetséges.
Azt is meg tudom erősíteni, hogy jelenleg három személyt keresünk eltűntként, és a BRFK addig folytatja a keresést, amíg reális esély van a megtalálásukra
– fogalmazott. Csécsi elmondta: a magyar rendőrség felvette a kapcsolatot a dunamenti államok hatóságaival, akiknek támogatására számítanak a keresésben. Ezen felül a hollandiai hatóságokkal is kapcsolatot teremtettek, ugyanis korábban ott is okozott már balesetet a Viking kapitánya.
A magyarországi kutatómunkáról szólva a szóvivő kifejtette: a balesetet követően a keresés azonnal megindult; jelenleg a BRFK vízi rendőrei a keresésben együttműködnek a készenléti rendőrséggel, valamint a koreai katonákkal, tűzoltókkal, partiőrökkel. A keresés a Duna több, mint 200 kilométeres szakaszán folyik, azaz a baleset helyszínétől délre az országhatárig, nemcsak a vízben, hanem a folyó ár- és hullámterületein is. A parton a keresési munkálatokat elsősorban parti egységek végzik, folyamatos kapcsolatot tartva a vízi és a légi felderítő egységekkel. A keresésben a BRFK összes bevethető hajója részt vesz, éjjel-nappal. A szóvivő közlése szerint a kutatásban 14 hajón és a szárazföldön, illetve a levegőben 50-100 ember vesz részt.
Ki volt a hibás?
Újságírói kérdésre Csécsi elárulta: a hatóságok vizsgálták annak a lehetőségét is, hogy a Hableány kapitánya hibázott volna, azonban, mint fogalmazott, a nyomozás állása szerint egyelőre egy személlyel szemben merült fel a megalapozott gyanú, az pedig a Viking ukrán kapitánya. Portálunk kérdésére a szóvivő azt is elmondta, hogy az eddigi tudásuk szerint nem áll fenn szándékosság, vagyis a katasztrófát véletlenül idézték elő. Jelen állás szerint a kapitányt halálos tömegszerencsétlenséget előidéző közvetlen veszélyeztetés gondatlan bűncselekményével gyanúsítják.
Fotó: Horváth Péter Gyula/PS
Facebook
Twitter
YouTube
RSS