Pesti Srácok

Tízmilliók Batiz és Dessewffy cégeinek

null
Tucatnyi baloldali közéleti személyiséghez köthető cég, szervezet kapott tízmilliós állami megrendelést kommunikációs tanácsadásra, tanulmányok készítésére, egy reklámcég pedig tizenegy hónap alatt kétmilliárd forintnyi megrendelést zsebelt a Gyurcsány–Bajnai-kormányok idején – derül ki a Napi Gazdaság összeállításából.
Ahogy arról tegnap hírt adtunk, a Gyurcsány-Bajnai kormány 2006 és 2010 között összesen tizenhét milliárd forintot fizetett ki külsős cégeknek tanácsadásért és egyéb, kommunikációs megbízásokért, ám ez az összeg még a médiafigyelésre és egyéb szaktanácsadásra kifizetett pénzeket sem tartalmazza. A baloldal ugyanakkor korrupciót és közpénzszivattyút emleget élén a Demokratikus Koalí­cióval a Századvég-csoport kormányzati megrendelései miatt.
A Gyurcsány-Bajnai éra állami megrendelésekkel jutalmazta például a Politikatörténeti Alapítvány – amelynek egyik vezetője Földes György – például 16 mil­liós megrendelést kapott az Ecostat Kormányzati Gazdaság- és Társadalomkutató Intézettől. A pénzért különböző tanulmányokat kellett készíteni, amelyekből például tíz is készült „Demokrácia, kultúra és társadalom az 1960-as években” témakörben.
PestiSracok facebook image

Nem járt rosszul az akkoriban kormányközelinek tekinthető ATV sem. 2009-ben az Ecostat 12,1 milliót fizetett közpénzből az ATV Zrt.-nek „folyamatos személyes nyilatkozási, illetve publikálási lehetőségért” a csatorna hírműsoraiban. A Népszava Lapkiadó Kft. pedig 14,1 milliót zsebelt be konferenciaszervezésért. A Telegráf Kiadó Kft. „a 168 Óra c. hetilapban rendszeres publikálás” címen jutott 12 milliós, közpénzből finanszírozott megrendeléshez. A tárcától ebben az évben igazán komoly, 186 milliós megrendelést kapott a Mindshare Médiaügynökség is az OTH PR-anyagainak megjelentetésére.

A honvédelmi tárca megbízásából összesen 4,6 millió forinthoz jutott költségvetési forrásból kommunikációs stratégiai feladatok, kutatások elvégzésére a Vision Consulting, amelynek egyik alapítója a Gyurcsány Ferenc bizalmasának tartott Dessewffy Tibor. Dessewffy nem csak a Vision képviselőjeként tárgyalt, több állami megbízás esetén ő képviselte a Demos Kft.-t is, amely 2006 november-decemberében hirtelen két megrendelést is kapott (egy 4,8 és egy 3,1 millió forintos megbízást) a MEH-től tanulmányok készítésére.

Nem maradt megbízás nélkül a Gyurcsány kormány korábbi szóvivője, Batiz András sem. Cége, a Batiz Consulting Kft. 2008-ban két szerződést is aláírhatott, összesen 10,1 millió forint értékben a Nemzeti Innovációs Hivatallal tanácsadásról és kommunikációs irány kialakításáról.

A fenti megbízások azonban csupán gyenge kezdésnek tekinthetők ahhoz a gyakorlathoz képest, amit a Vidékfejlesztési Minisztérium folytatott a Gyurcsány–Bajnai-kormányok idején. A tárca 2008 augusztusa és 2009 júniusa között négy szerződést is kötött a Merlin Communications Kft.-vel. Egyenként 12,8 millió, 43,8 millió, 19,8 millió, 49,5 millió, azaz összesen 126,12 millió forint értékben úgy, hogy a tárgyalópartnerről nem található adat.

A homályos közpénzköltés csúcsát mégis az Insomnia Reklámügynökségnek adott megbízással állította fel a Vidékfejlesztési Minisztérium. A cég egyedül indult, és nyert is az addigi legnagyobb összegű állami kommunikációs pályázaton, így 2009 és 20010 között, mindössze 11 hónap alatt összesen mintegy 2 milliárd forintnyi megrendelést kapott a Nemzeti Agrár-szaktanácsadási, Képzési és Vidékfejlesztési Intézettől. Összesen 41 szerződést kötöttek, és előfordult, hogy a szerződések egymást követő napokra estek. A tárgyalópartnerek megnevezését mellőző dokumentumok szerint a legnagyobb értékű szerződés 318 millió forintról szólt.

Csak a Szonda Ipsos összesen mintegy 1,3 milliárd forintnyi állami megbízást kapott a 2006–2010 közötti időszakban. A cég kiemelt megbízásai között szerepel a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériummal 2006. december 22-én kötött két szerződés politikai véleménykutatásra, egyenként 57,12 millió és 34,752 millió, összesen 91,872 millió forint értékben. Nem mellékes körülmény, hogy ezelőtt egy nappal tanulmányt készítettek ennek a módszertanáról is, 12 millió forintért. A társaság 2009 februárja és 2010 áprilisa között összesen öt közvélemény-kutatási felkérést kapott a Vidékfejlesztési Minisztériumtól is. A megbízások értéke összesen 89,201 millió forint volt.

Nem kevesebb mint 716,5 millió forint értékű megbízást kapott a Gyurcsány–Bajnai-kormány alatt a Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet. Itt is a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium volt a legfőbb megrendelő: 2006. december 22-én három szerződés született a társasággal politikai véleménykutatásra. A szerződések értéke összesen 90 millió forint volt. Akárcsak Szonda Ipsos esetében, egy nappal korábban itt is tanulmányról szóló szerződést kötöttek 2,4 millió forint értékben. A tárca 2007. november 14-én politikai véleménykutatásra kötött két újabb szerződést a Mediánnal. Az első 43,2 millió, a második 80,64 millió forintról szól. Összesen 123,84 millió forint ütötte így a Medián markát.

A Political Capital- (PC-) csoport pedig mintegy 432 millió forint értékű megbízást kapott 2006–2010 között a Gyurcsány-kormánytól. A cég például 2007. áprilistól 2008. december 31-ig szóló, 22,86 millió forintos megbízási szerződést kapott a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségtől. A PC szintén megbízáshoz jutott a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumtól, 2009. július 9-én és 2009. szeptember 28-án is egyenként 2,8 millió forintot kapott két tanulmányért. A „Határon túli magyar nyilvánosság”, illetve a „Romákkal szembeni előítélet” tétel viszont dátumra, tárgyalóra és kifizetésre pontosan megjelenik az NFM és a KIM fejezeté­ben is, azaz egy tanulmányért kétszer fizettek a Political Capitalnak.

A Gerilla PresS Lapkiadó és Médiatanácsadó Kft. azzal, hogy az általa kiadott pestisracok.hu internetes sajtótermék 2015. június 23-án megjelent „Tízmilliók Kende, Batiz és Dessewffy cégeinek” című cikkében, valamint annak címében valótlanul állította, hogy a felperes cégét 4 000 000,- Ft-ért bízta meg 2006-ban a Belügyminisztérium az OKF kommunikációs stratégia fejlesztésével, megsértette dr. Kende Péter jó hírnév védelméhez fűződő személyiségi jogát. Az érintettől elnézést kérünk!

Forrás: Napi Gazdaság Online; fotó: hvg.hu